BUSINESS BYTES

Hacka dig igenom ett problem

  • Postad 3 år sedan
  • 2 minuters läsning

Ordet hackathon fyllde kanske en gång i tiden företagschefer med skräck. Grupper av unga hackare som jobbade tillsammans för att använda sina kodningskunskaper i bra eller dåligt syfte, beroende på vad de kände för – det lät som något som styrelsen aldrig skulle kunna godkänna.


Men nu visar det sig att de faktiskt kan det, och många gör det också.


Hackathons har länge använts av Facebook, men fenomenet sprider sig till allt fler företag. Det är än så länge i sin linda, men det finns några anmärkningsvärda pionjärer, som har varit snabba med att haka på deras potential.


Nestlé, till exempel, arrangerar evenemang där teamen uppmanas att komma med nya marknadsföringsidéer och lösningar, med fokus på att komma fram till vilka budskap och bilder som får bra respons i sociala medier. Teamen spårar responsen på innehållet innan de beslutar vilka delar som ska marknadsföras så att det kan få mer genomslagskraft. Deras hackathons involverar också samarbete mellan IT- och marknadsföringsavdelningar för att utvärdera, testa och förbättra verktygen, så att företaget inte bara kan avgöra vilka som fungerar bäst, men också anpassa dem till företagets krav.


I andra organisationer kan olika funktioner dra fördel av att arbeta tillsammans med att anordna evenemang som syftar till att lösa gemensamma frågeställningar. ”Problemet” måste förklaras med tillräcklig passion för att teamet ska känna starkt nog för att lösa problemet. Det kan vara allt från ”hur får vi en bild av kunden” eller ”hur påverkar sociala medier vår returrätt” till ”hur kan vi snabba upp vår orderhantering med en dag?”


Oavsett problem kan ett hackathon vara ett bra vapen som cheferna kan använda tillsammans med gamla favoriter som idéstormning osv. Varför? Därför att det inte bara är idéer som folk har kommit med, de presenteras som kod som är redo att lanseras. Och det är just det som gör dem så lockande – det är mycket få företagschefer som inte skulle vara glada över att få en idé som redan är förberedd för lansering i stället för att presenteras som en "bra att ha"-funktion som man skulle kunna jobba vidare med.


Dessa intensiva samarbetsmöten är också en frisk fläkt för anställda som får chansen att tänka utanför sina normala dagliga rutiner och överväga företagstäckande mål. Och de ger företag en fantastisk möjlighet att föra samman divisioner för att hitta innovativa sätt att använda information för att lösa affärsproblem.


Även om idén att hålla ett hackathon fortfarande är relativt ny utanför den digitala uppstartssektorn, visar exempel på några framåttänkande etablerade företag att de kan fungera för stora företag också. Och de kommer därför förhoppningsvis att bli mer och mer populära. Vad har du för problem att hacka igenom?