BUSINESS BYTES

Hur kommer 3D-tryck att forma morgondagens kundupplevelse inom detaljhandeln?

  • Postad 2 år sedan
  • 3 minuters läsning

3D-tryck har potential att radikalt förändra kundupplevelsen inom detaljhandeln. Det är en mer flexibel tillverkningsprocess än traditionella metoder och har dessutom en enorm potential för personanpassning – till ett allt mer konkurrenskraftigt pris. Men det är egentligen inget nytt, 3D-tryckteknik går faktiskt tillbaka ända till början av 1980-talet ochingick i Gartner’s Hype Cycle för framväxande tekniker redan 2007.

Men det som började som en ”innovationsutlösare” i analysföretagets Hype Cycle har snabbt förvandlats till en blomstrande marknad. Gartner förutspår att leveranser av 3D-skrivare kommer att växa med 98 procent under 2015, följt av en fördubbling av antalet leveranser under 2016.

Det är svårt att säga hur 3D-tryck i dess olika former kommer att ändra kursen för den framtida detaljhandeln och kundupplevelsen. Men trenden visar att en stor förändring redan börjar äga rum i takt med att kunder får mer inflytande och tekniken utvecklas för att möta deras krav.

För det första minskar time-to-market för produkter. Detta beror delvis på snabbare design- och prototypcykler tack vare 3D-tryck, men när detta börjar ta fart kommer även installationstider på fabriken, verktyg för nya produkter och andra hinder att börja försvinna.

För det andra är öppen design här för att stanna. Grupper av slutanvändare blir i allt högre grad ansvariga för produktdesign och detta kan utnyttjas av alla slutanvändare med de kunskaper och verktyg som krävs. Detta leder till att möjlighet till anpassning blir mer och mer normaliserat fram till den punkt när konsumenterna börjar förvänta sig det som en del av produktionen i allmänhet.

Slutligen, personanpassning är inte den enda fördelen för kunder. Inköpscykeln, som redan är optimerad för att leverera massproducerade produkter på så kort tid som möjligt, kan bli ännu kortare med 3D-tryck. Ett exempel är beställning av artiklar som är slut på lager. Detta, som tidigare kunde medföra förseningar på upp till en månad, kan bli ett minne blott, eftersom praktiskt taget vilken produkt som helst kan tryckas direkt efter behov. Möjligheten till 3D-tryck hemma gör att konsumenter kan köpa mönster online och trycka produkterna hemma, och på så sätt hoppa över beställningsprocessen helt och hållet.

Redan idag experimenterar en rad välkända företag med 3D-tryck, bland annat Amazon, som lanserade en butik för 3D-tryck med försäljning av smycken, leksaker och andra presentartiklar i USA förra året. Men detta är bara början. I takt med att 3D-tryck fortsätter att utvecklas, blir det mycket enklare – och billigare – för kunder att köpa ett bredare urval av enskilda produkter på begäran, och för företagen att erbjuda en mycket högre grad av hastighet, noggrannhet och personanpassning.