BUSINESS BYTES

Håller kundupplevelsen på att bli virtuell?

  • Postad 2 år sedan
  • 3 minuters läsning

Precis när alla börjar få grepp om betydelsen av kundengagemang via flera kanaler möjliggör tekniska framsteg nya och innovativa idéer och detaljhandeln ligger ofta i första ledet när det gäller införande av ny teknik.

En handfull större återförsäljare har börjat experimentera med nya och innovativa sätt att locka kunder till sina fysiska butiker och interagera med företagets produkter eller tjänster. Teknik är ofta i centrum för dessa nya upplevelser, oavsett om ett företag enbart tar ett steg närmare integrering mellan olika kanaler eller går ännu vidare och experimenterar med teknik för att ge kunderna en fantastisk upplevelse som ger dem ett övertag över sina konkurrenter.

Aktuella exempel är kreativ användning av förstärkt verklighet (augmented reality, AR) för att ge säljprocessen en ytterligare dimension. AR kan ge kunder som kommer in till butiken nya och interaktiva upplevelser. Lego har till exempel lanserat AR-kiosker, där besökare kan hålla upp en låda med modellen som de tänker köpa, och den färdiga modellen visas precis som om de har den i handen.

Klädkedjan Uniqlo använder också AR-teknik i sina butiker. De har placerat LCD-skärmar inuti speglar och på så vis skapat ett förstärkt provrum där besökarna kan se hur de ser ut i kläderna ”virtuellt”, utan att behöva prova kläderna på riktigt.

Dessa företag erbjuder inte bara kunderna en unik upplevelse, de uppmuntrar dem också att tillbringa mer tid i butiken och interagera med produkter på flera olika sätt.

Men det senaste heta samtalsämnet är hur virtuell verklighet (VR) kommer att förändra upplevelsen som detaljhandeln kan erbjuda sina kunder i framtiden. Detta beror delvis på en rad imponerande lanseringar inom virtuell verklighet under de senaste två åren.

Virtuell verklighet var ursprungligen ett sätt att uppleva verkligt uppslukande dataspel, men det finns redan idéer i omlopp som handlar om hur VR kan användas för andra ändamål, i synnerhet inom detaljhandeln. Den spännande nyheten är att det redan finns produkter på konsumentnivå, och priserna är snabbt på väg neråt.

Om du tänker längre än de interaktiva dataspel som redan använder VR-teknik har virtuell verklighet potential att ge kunderna ännu mer spännande och mer tekniskt intressanta upplevelser. Det finns möjlighet till verkligt uppslukande butiksupplevelser där kunderna kan interagera i en helt virtuell butik, kanske känna det som om de går omkring i den, med en komplett 360-graders virtuell upplevelse. Detta kan i sin tur leda till helt nya butiksformat.

VR har också potential att omvandla processen för produktdesign genom att skapa virtuella versioner av produkter som inte har tillverkats ännu, och därmed ge företag en bättre uppfattning om vad kunden kommer att uppleva istället för att vänta på den första prototypen. Detta kan snabba upp designändringar och ger företag chansen att upptäcka eventuella fel innan en produkt tillverkas. Detaljhandelsföretag kan också använda VR för att testa nya butikslayouter och installationer innan tryck och produktion äger rum.

Genom att överbrygga klyftan mellan onlineupplevelsen och den fysiska butiken har VR potential att öka intäkterna från e-handel och ge kunderna en pseudoverklig upplevelse som ligger ett steg från de AR-upplevelser som redan är möjliga.

Med alla möjligheter som öppnas upp tack vare ny teknik är det en spännande tid för dem som arbetar inom detaljhandel och kundupplevelser. Det är ingen som vet exakt vilken påverkan ny teknik kommer att ha, eller vilka innovationer som står sig med tiden, men det är helt klart att morgondagens kundupplevelse kommer att vara mycket annorlunda än idag, och att virtuella upplevelser med verklig påverkan troligen inte är så avlägsna som du kanske trodde.