BUSINESS BYTES

Vad kommer efter digitalchefen?

  • Postad 1 år sedan
  • 3 minuters läsning

Termerna inom IT-branschen är i ständig förändring. Modeord som används för att hypa och sedan klanka ner på koncept utvecklas naturligt i takt med att system och tjänster ändras. Istället för att bara innefatta branschspecifika verktyg används denna utveckling även för att förklara förändringar inom IT-ledarskap.

Ta digitalchefen som exempel. Denna roll började hypas för tre eller fyra år sedan. Analysföretaget Gartner trodde att digitalchefer ”skulle visa sig vara den mest spännande rollen under nästa årtionde”. De förutspådde att 25 procent av alla organisationer skulle ha en digitalchef 2015.

2015 är här, hade de rätt? Ett rättvist svar på denna fråga är troligen ”lite blandat”. Exempel på digitalchefer på stora företag är inte svåra att hitta. Blue chip-företag som McDonald’s, General Electric och Renault har alla en digitalchef. Dessa chefer använder teknik och innovation för att förbättra kundupplevelsen. Starbucks är till exempel känt för att använda appar i kombination med sitt framgångsrika lojalitetsprogram. The Guardian har satt ihop ett produktteam för att dra nytta av nya möjligheter inom data och analys.

Men trots alla dessa framgångsberättelser kvarstår en gnagande känsla att digitalchefens roll kanske bara är ett ytterligare exempel på hype inom teknikvärlden. En anledning är att IT-direktörer öppet har börjat ifrågasätta rollens betydelse, och pekar på det faktum att de själva redan driver fram förändringar genom digital teknik.

Man kan hävda att denna rättframhet bara beror på konkurrens runt IT-ledarskapet vid en tid då IT-direktörer riskerar att tappa kontroll över inköp av ny teknik till enskilda företagsenheter. Men ytterligare bevis på den potentiellt minskade betydelsen av digitalchefens roll kommer från forskningsföretaget Forrester, som anser att organisationer bör undvika ytterligare en chef i styrelserummet. Forrester förutser att 2015 kommer att bli det år då bra IT-direktörer visar att digitalchefer är överflödiga.

För vissa IT-direktörer kan detta bli en svår uppgift. Många IT-chefer är fortfarande alldeles för fokuserade på den dagliga driften. De är nedtyngda av det dagliga ansvaret av att driva en IT-avdelning och kan inte tillbringa så mycket tid som de borde – kanske hela 70 eller 80 procent – på innovation som främjar kunderna. Men IT-direktörer kan inte undvika denna utmaning. De som inte tar itu med den ökade betydelsen av digitalchefer, för att inte tala om marknadschefer och dataexperter, kan upptäcka att de snart själva kan bli överflödiga. Så mycket IT kan nu köpas som tjänster att IT-direktörer troligen kommer att ha mindre och mindre intern IT-struktur att kontrollera.

IT-direktörer som tar sig an uppmaningen kan utnyttja sin mångåriga erfarenhet och visa hur företaget kan få mervärde från ny digital teknik. I takt med att dessa projekt integreras i normala affärsprocesser kan behovet av en digitalchef mycket väl minska.

Den chef som passar bäst för att leda den digitala utvecklingen är då IT-direktören – samma person som var orolig för att digital teknik kunde leda till att deras roll blev överflödig.



[Referenser]

Gartner om den ökade betydelsen av digitalchefer:
http://www.gartner.com/newsroom/id/2208015

Exempel på företag med digitalchefer:
http://www.digitaltransformationbook.com/15-companies-chief-digital-officer/

Digitalchefens uppgång och fall:
http://www.computerweekly.com/feature/Chief-Data-and-Digital-Officers-rise-to-threaten-the-CIO

Forrester om den minskade betydelsen av digitalchefer:
http://www.zdnet.com/article/forrester-warns-cdos-dont-expect-career-longevity/