BUSINESS BYTES

Vad innebär en strategi där mobila användare står i fokus?

  • Postad 1 år sedan
  • 3 minuters läsning

Som IT-chef har du inte råd att förbise det faktum att majoriteten av konsumenterna kommer i kontakt med ditt varumärke på en mobil enhet. Intressant statistik inbegriper att det i hela världen finns fem gånger fler smarttelefoner än skrivbordsdatorer, och i USA brukar 55 procent av internetanvändare en mobil enhet, medan 45 procent använder stationära datorer. Ännu mer uppseendeväckande är det faktum att 70 procent av sökningar på mobila enheter leder till aktivitet på webbplatser inom en timme (källa: Searchfest 2015).

Luke Wroblewski hävdar i sin bok ”Mobile First”s att vi först och främst borde ha den mobila användaren i åtanke, inte bara för att det är lönsamt att dra nytta av den mobila tillväxten i dag, utan även för att vi på så sätt förbereder oss för den explosiva mobila tillväxt som förutspås i framtiden.

Tre skäl till varför du bör tänka på mobila användare i första hand:

1.    Om du prioriterar mobila konsumenter främst kan du utnyttja dagens tillväxt och samtidigt förbereda dig för framtiden

Wroblewski gör en mycket intressant jämförelse i sin bok – han påpekar att det varje dag aktiveras 1,45 miljoner smarttelefoner, medan endast 317 124 människor föds. Antalet smarttelefonanvändare ökar med andra ord betydligt snabbare än befolkningen. Han nämner exemplet med Yelp, en mycket populär recensionswebbplats, där endast sju procent av användarna utnyttjar företagets mobila tjänster för tillfället. Det intressanta är emellertid att dessa sju procent står för 35 procent av det totala antalet sökningar på alla deras produkter. Även om du inte är övertygad att din verksamhet skulle få någon omedelbar nytta just nu, är det klokt att framtidssäkra företaget genom att främst prioritera mobila användare.

2.    Genom att fokusera på mobila användare i första hand blir du tvungen att prioritera det som är viktigt

Wroblewski pekar ut flera begränsningar med mobila enheter, bland annat skärmstorlek och begränsad prestanda, som i själva verket kan förbättra en mobil användares upplevelse. Den mindre skärmen på mobila enheter gör att designer tvingas eliminera irrelevanta och föga hjälpsamma aspekter av layouten. Det är alltför vanligt att företag vill fylla varenda pixel, vilket resulterar i en rörig webbplats som är krånglig att navigera och använda.

När du däremot utvecklar lösningar för mobila enheter innebär den lilla skärmen att design- och utvecklingsteamen måste fokusera sina kreativa ansträngningar på det som verkligen är viktigt, eftersom det helt enkelt inte finns utrymme för oväsentliga utsmyckningar.

Wroblewski påpekar med rätta att för att driva ditt företag effektivt måste du verkligen förstå dina kunder och din verksamhet. När du designar för mobila enheter tvingas du till klarsynthet och en väl fokuserad företagsvision.

3.    När du anammar en filosofi där mobila användare kommer först får du tillgång till nya funktioner

Människor använder sina mobila enheter överallt. Därför uppträder det hela tiden nya möjligheter att bättre betjäna kunderna. Ett bra exempel är platsidentifiering. En mobil enhet har bättre förmåga att kunna identifiera exakt var användarna befinner sig, jämfört med en skrivbordsdator, och den kan därmed användas för att tillhandahålla information som är relevant för användarnas plats eller omgivning.

Enkelt uttryckt riskerar du att komma på efterkälken om du inte börjar sätta mobila användare främst ...