GRAFISK PRODUKTION

Så driver ”bookstagrammers” tryckförsäljningar

Upptäck hur digitaltryck av böcker ökar tryckerileverantörers tillväxt

LADDA NER GUIDE

Den tryckta boken är inte död

Den totala volymen tryckta böcker kommer att komma upp i 100 miljarder sidor år 2022 – läs mer om det nya spännande kapitlet.

Ladda ner en guide

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Vad är en ”bookstagrammer”?

Det finns modebloggare, livsstils-”vloggare” och ”foodstagrammers”. Nu finns det även ”booktubers” och ”bookstagrammers”! Dessa specialiserade bokbloggare stormar sociala medieplattformar med sin förkärlek till tryckta böcker, som väcker ett starkt intresse för läsning och hjälper till att driva den blomstrande europeiska bokbranschen.

Tryckta böcker har mött tufft motstånd från e-böcker, social medier och digital underhållning i allmänhet. Men efter att ha kämpat för att hålla jämna steg med snabbare och mer tillgängliga sätt att både publicera och konsumera innehåll – särskilt med begränsningarna för snabb boktryckning – har tryckarkonsten funnit ny uppskattning från den digitala världen – i form av ”bookstagrammers” och deras miljontals fans.

Genom att kombinera bokpublicering med digitala medier främjar dessa sociala influenser det vackra med tryck – de fotograferar böcker i livsstilsbilder eller recenserar romanen i en vlog. Den här blandningen av tryck och digitalt är inte bara ytlig för att få likes eller visningar. Digital teknik har gått från att vara motsatsen till den framtida utvecklingen för tryckpublicering. Med digitaltryck kommer ett överflöd av möjligheter för tryckerier att ge mervärde till deras befintliga tjänster, erbjuda nya och locka en helt ny våg av kunder.

Tryckets uppsving

thebookseller.com har uppskattat att det totala marknadsvärdet för europeisk bokpublicering är otroliga 36–38 miljarder euro. Växlingar i det brittiska pundet kan ha påverkat de totala intäkterna från försäljning för utgivare på senare tid, men förra året tjänade tryckta böcker 1,7 miljarder pund av bokförsäljningen på 2 miljarder pund, bara i Storbritannien.

Med uppsvinget i försäljningen av tryckta böcker kommer en platå i e-böckernas popularitet – nu långt förbi deras första fas som stor nyhet. Enligt marknadsinformationsbyrån Mintel var 54 % av de böcker som köptes under de senaste 12 månaderna tryckta, medan bara 24 % var digitala. Mintel förväntar sig att tryckförsäljningen fortsätter att stiga med hela 25 % till 2022, vilket skulle innebära att försäljningen höjs till 2,1 miljarder pund. I stark kontrast till det förväntas försäljningen av e-böcker endast se ”marginala” årsökningar allt eftersom modeflugan bleknar.

Varför är då tryckta böcker på väg tillbaka med sådan kraft? Jen Campbell (@jenvcampbell) – a ”bookstagrammer”/”booktuber”, prisbelönt poet och bästsäljande författare – förklarar varför hon brinner för tryck:
”E-böcker är bra att ha med på resan då de sparar plats och de erbjuder funktioner för att förstora texten för de som behöver det. Å andra sidan, i en värld där vi gör så mycket online, blir böcker ett sätt att fly från det och deras tryckta form är en fysisk representation av det.”

Människor älskar att förutse ”bokens död”, men det kommer inte att hända inom den närmsta tiden.

Jen Campbell poet, författare och ”booktuber”
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Verbalt socialt stöd

”Booktubers” och ”bookstagrammers” använder sociala medier som YouTube och Instagram för att dela böckerna de älskar. Den här typen av livsstilsinnehåll är otroligt populär hos dagens digitala publik – de flesta stora vloggare har lyckats uppnå kändisstatus – och kan ha en otrolig inverkan på branscherna som de stöder. ”Tittare tittar på ”booktube”-kanaler för rekommendationer och lär sig vem som har samma smak som de har. Jag lägger till en länk till mina favoritböcker i beskrivningsrutan till mina videor, om någon vill köpa dem. Via dessa länkar köper tittare ungefär 600–800 fysiska böcker i månaden. Det är en liten representation av det antal böcker som har köpts från mina rekommendationer, eftersom många går till bokhandlar eller söker efter böckerna själva”, säger Jen Campbell.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

En del av framgången med ”booktubing”/”bookstagramming” är sättet det balanserar ärliga bokrecensioner och fantastiska bilder. I en digital värld där onlineestetik är allt, är halva slaget att se bra ut. Konstnärligheten och färdigheten som ingår i boktryckning innebär att traditionellt tryck kan se enastående ut på digitala plattformar.

Den trendiga hashtaggen ”#shelfie” är ett bevis på det: trenden att dela foton på bokhyllor som är fulla av böcker är viktigt bland ”bookstagrammers” och ger tryckta böcker ett enormt fysiskt och känslomässigt värde. Till skillnad från det digitala är de fysiska föremål som du äger och visar upp.

Hur tror då en ”booktuber”/”bookstagrammer” att framtiden för tryckta böcker ser ut när det gäller publicering?

”Människor älskar att förutse ’bokens död’”, säger Jen, ”men det kommer inte att hända inom den närmsta tiden.”

Ta reda på hur smarta böcker och specialitetpublicering driver tillväxten i digitaltryck av böcker

Relaterade lösningar

Utforska ytterligare


Upptäck hur du driver tillväxt via digitaltryck av böcker


PRATA MED VÅRT TEAM
  • Canon
  • Företag
  • ...
  • Så driver ”bookstagrammers” bokförsäljningar