Nytolkning av HR för en digital värld
Det är arbetsamt att bearbeta personaldokument för hand – och kostar därför både tid och pengar. Digitalisering av HR visar styrkan i att gå över till papperslöst
Identifiera din digitala mognad och påbörja din transformationsresa
Vi befinner oss mitt i den digitala transformationen och överallt försöker företag nå den utlovade vinsten i slutet av resan. Men i verkligheten verkar företagen inte se den förutspådda avkastningen på investeringen. År 2016 fann en IT-chefsundersökning utförd av Couchbase att 90 % av digitala transformationsprojekt endast hade fått mindre förbättringar, hamnat under förväntningarna eller misslyckats helt och hållet. Ett år senare uppskattade IDC att 70 % av initiativen till digital transformation fortfarande bedöms misslyckas.
Ambition och motivation är viktiga tillgångar för företag som vill transformeras. Men många märker att i verkligheten sker inte digital transformation på direkten. Hur kan då företag göra upp realistiska planer och undvika att bli besvikna?
Kruxet med utmaningen är att de flesta företag belastas med en besvärlig infrastruktur baserad på äldre system. I år har forskningen* upptäckt att 42 % av företagen ansåg att just detta var ett av de tre största hindren som de ställdes inför vid digital transformation. Idag arbetar organisationer i en konkurrensutsatt miljö med högt tempo som gynnar flexibilitet, och trycket att modernisera och migrera kärnsystem för att göra dem mer flexibla ökar.
*Mulesoft, Connectivity Benchmark Report 2018
Ett av de viktigaste sätten för att förbereda ditt företag för lyckad transformation är att ha rätt uppfattning om dess digitala mognad i dagsläget. Den varierar säkert från avdelning till avdelning. Kontorsarbetare är ofta bekanta med flera olika digitala processer som en del av deras dagliga ansvarsområde, medan finans- och HR-avdelningarna ofta har bättre koll på pappersbaserade processer. Genom att bedöma den digitala mognaden i hela verksamheten kan du ta reda på var du kan börja och hur du bör prioritera.
Digitalt
Företag som står i början av sin digitala transformation hanterar de flesta processer manuellt och uppfyller endast efterfrågan på digitala processer vid behov. Advokatbyråer är ett exempel på ett sådant företag. De är ofta överösta med pappersarbete och lägger enormt mycket tid på administration för att hantera det.
Företag som ingår i den här kategorin bör sträva efter att digitalisera fler processer, i synnerhet dokumentscanning och -inläsning. Möjligheten att kunna söka digitalt i mängder av papper och hitta dokument direkt kan spara in otroligt mycket värdefull tid för advokatbyråerna.
Automatiska processer
Automatisering introduceras allt mer på arbetsplatser, för att göra sig av med triviala, repetitiva jobb som tar upp värdefull tid. För företag som redan introducerat en stor del digitalisering är automatiska affärsprocesser nästa steg. Automatiska arbetsuppgifter som sortering i posthantering, prioritering av frågor till kundservice och digitala signaturer kan hjälpa företag att effektivisera arbetsflöden och öka effektiviteten.
Optimering
För företag med högsta mognadsnivå bör optimering av affärsprocesser vara målet. Det är viktigt att fundera på konsekvensen i företaget: transformationens fokus bör ligga på att prioritera de delar av processerna som kan optimeras för att leverera en kundupplevelse med högre standard.
Företag kan inte transformeras med en knapptryckning och de bör sätta realistiska mål vid planeringen av transformationen. Det första steget är att fullt ut förstå företagets mognadsnivå innan möjligheterna och prioriteringarna fastställs för framtiden. Det är ungefär som liknelsen med sköldpaddan och haren: nyckeln till framgång är långsam, men målmedveten.
Det är arbetsamt att bearbeta personaldokument för hand – och kostar därför både tid och pengar. Digitalisering av HR visar styrkan i att gå över till papperslöst
Tjänster för kundkommunikation – så utvecklar du kommunikationen med kunder
Sökningar har ökat med över 30 % bara i år och visar inga tecken på att sakta in
Så här vill digital transformation ge en relevant, engagerande kundupplevelse i en snabbt föränderlig värld
Företag som börjar resan med hanterbara steg genom att prioritera processer för digitalisering kan skörda vinsterna mer effektivt.
Vilket inflytande har de här trenderna på arbetsplatsens informationshantering?