Viktig information och datastyrning
Upptäck hur Canon-lösningen kan skydda företagets mest kritiska information. Läs mer om Canons lösning för styrning av viktiga dokument.
Förvandla företagets avdelningar till vinstmaskiner genom att optimera era affärsprocessser
Ekonomiavdelningen är traditionellt sett beroende av manuella processer. Faktum är att en nyligen genomförd undersökning av verksamma inom finans upptäckte att 80 % erkänner att de kämpar för att hålla jämna steg med företagets digitala mål och 66 % säger att de är mer beroende av papper än någon annan affärsfunktion.
Kampen om budget pågår alltid och ekonomiavdelningen rykte som ett kostnadsställe innebär att många ekonomichefer måste öka företagets prestation och balansera risken med krympande balansräkningar.
Digital teknik är den mest effektiva åtgärden för moderna ekonomichefer att hantera de här utmaningarna direkt. Hur ser framtiden ut för ekonomifunktionen i digital transformation? Hur kan ekonomichefer förvandla den ekonomiska funktionen till en vinstmaskin som ökar företagets prestation via digitala verktyg?
Det finns en mängd tillgängliga tekniker för de som ansvarar för att transformera ekonomiavdelningars sätt att arbeta i dagsläget. Med en digital vägkarta för att distribuera de här lösningarna kan ekonomiavdelningar starta sin digitala utveckling.
Här finns allt från automatiska faktureringsprocesser till digitalt effektiviserade P2P-lösningar (Purchase to Pay). Det viktiga är att arbeta fram en omfattande strategi som säkerställer att verktygen ger mesta möjliga effekt för företaget på kort sikt samtidigt som den hjälper till att utveckla företaget på den långsiktiga transformationsresan.
Framsynta ekonomichefer undersöker automatisk och digital teknik som holistiskt medför besparingar och effektiva processer i företagen för att ge dem utrymme och möjlighet att växa. När du inför en automatisk, heltäckande P2P-lösning i till exempel leverantörsreskontrafunktionen minskas direkt tiden, pengarna och administrationen som läggs på improduktiva och föråldrade arbetsflöden, och som begränsar tillväxtpotentialen och hämmar lönsamheten.
Oavsett blandningen av tekniker bör företaget inte förvänta sig att allt kommer att förändras över en natt. Framtiden för digital transformation för ekonomifunktionen sker stegvis och kanske inte omfattar hela avdelningen till en början. En del arbeten på administrativa kontor kanske fortfarande hanteras bäst på ett traditionellt budgeteringssätt på kort sikt, medan mer brådskande digitala lösningar införs och integreras i den större organisationen.
Det är tydligt att ekonomicheferna spelar en viktig roll i företagens digitala transformation. Automatiseringen och digitaliseringen av processer som består av budgetering, resurs, leverantörsbetalningar och fakturahantering kan ange tonen för digitalt ledarskap och framsteg.
Genom att anamma den här metoden kan ekonomifunktionen även uppnå de indirekta fördelarna med att skapa fortlöpande värde för organisationen. Att införa effektiva interna processer som stöds av ett tydligt ramverk för den digitala transformation kan räcka långt för att stödja företagets tillväxt.
Alla ekonomichefer kan se fördelarna. Om digital finans tas emot väl kan du uppnå sänkta kostnader, ökad effektivitet, bättre regelefterlevnad och effektivare kommunikation med leverantörer och fordringsägare. Det är fördelar som inte bara förbättrar finansfunktionens prestation i verksamheten, utan faktiskt bidrar till företagets fortlöpande och långsiktiga tillväxtplaner.
Upptäck hur Canon-lösningen kan skydda företagets mest kritiska information. Läs mer om Canons lösning för styrning av viktiga dokument.
Canons enklare, smartare metod för hantering av fakturor hjälper dig att ta kontroll över kassaflödet
Företag som börjar resan med hanterbara steg genom att prioritera processer för digitalisering kan skörda vinsterna mer effektivt.
Sökningar har ökat med över 30 % bara i år och visar inga tecken på att sakta in
Hur kan ett företag vara realistiskt vad gäller digital transformation och samtidigt undvika besvikelse?
73 % av konsumenterna säger att kundupplevelsen har stor påverkan på deras lojalitet till varumärket