ARTIKEL

Låt tryckt material stärka din verksamheten

Tryckt kommunikation som gör att du sticker ut

 Print your business recovery

Trött på digitalt?

Vecka efter vecka ser vi påverkan som COVID-19 har på den globala ekonomin och på tryckeribranschen. Tryckvolymerna är nästintill obefintliga eftersom verksamheter av alla typer pausar normal aktivitet. Tryckerier kommer att dra nytta av att ta sig tid att reflektera över vilken roll tryck kan spela för att stödja varumärken i deras långsiktiga återhämtning.

Just nu ökar de flesta varumärken sina marknadsföringsvolymer på digitala plattformar för att på ett relativt snabbt och kostnadseffektivt sätt nå ut till kunder och för att det är enkelt att hålla de kanalerna aktiva på distans.

Men har deras digitala marknadsföring någon verklig påverkan och ger den avkastning på investeringen? Innan krisen upplevde vi som konsumenter redan allvarlig digital överbelastning, vilket nu har förstärkts. Efter videomöten och webbseminarier, marknadsföring via e-post, sociala medier och virtuella event, för att inte tala om ökningen av digitalt strömmat innehåll, blir den digitala tröttheten allt mer påtaglig.

Print your business recovery

Den närmaste kommunikationen

Vi beundrar varumärken som hittar kreativa sätt för att kommunicera med oss. Alla kan skicka en e-bild, men de som anstränger sig och skickar välutformad, tryckt direktreklam, broschyr, katalog eller till och med ett vykort kommer att skörda vinsterna.

Tryckt direkt marknadsföring är det närmaste ett varumärke fysiskt kan komma kunderna utan att de behöver lämna hemmet – ett välkommet intrång i en tid när vi alla uppmanas att stanna hemma.

I dessa tider av isolering och separation längtar vi efter värme, omtanke, beröring och känsla. Vilket marknadsföringsmaterial levererar mest av det? Tryck skapar ett känslomässigt band till människor på ett annat plan än någon digital plattform eftersom det aktiverar tre av våra fem sinnen – synen, känseln och lukten. Det är en kraftfull möjlighet att sticka ut just nu.

Den vi har mest av just nu är tid. Tid till att läsa, engagera sig och fördjupa sig i innehåll som fångar vår uppmärksamhet. Det är ett gyllene tillfälle att sätta tryckt material i centrum av en marknadsföringskampanj.

Print your business recovery

Dra nytta av det tryckta materialets fördelar

I tider när osäkerhet råder vänder sig kunder till varumärken och kommunikationskanaler de litar på. Det är till fördel för det tryckta materialet: 56 % av människorna ser tryckt marknadsföring som den pålitliga formen av kommunikation1.

Onlineförsäljningen är just nu stor och tryckt material kan användas i varje kontaktpunkt av kundens köpprocess för att åstadkomma leadgenerering och konvertering. Tryckerier kan öka varumärkens avkastning på investering med personlig anpassning genom att använda kunddata för att skicka riktade marknadsbudskap. 91 % av människorna är mer benägna att handla när varumärken känner igen och kommer ihåg dem och tillhandahåller relevant kommunikation2.

Varumärken måste fortsätta att synas och behålla kundkontakten nu för att försöka återskapa efterfrågan på sina produkter och tjänster. När livet återgår till det normala och de vill stimulera intresse, varumärkespreferens och antal kunder, kan tryckt material vara ett av de mest effektiva verktygen för att nå ut till sina målgrupper. Det är dags att vara proaktiv och en pålitlig rådgivare som hjälper kunderna att använda kraften hos tryckt material för att gå vidare.


1. Direct Marketing Association, 2014
2. Making it personal, Accenture, 2018

Upptäck mer

Vill du veta mer?

PRATA MED VÅRT TEAM