Artikel

Därför behöver du känna till programmatiskt tryckt material

Fördelar: anpassningsbart, mätbart och kan ske på ett ögonblick

Campaign direct mail on table with computer, glasses and phone

Möjligheterna med personlig anpassning

Rykten om det tryckta materialets undergång inom den digitala marknadsföringsbranschen har överdrivits. Faktum är att samma programmatiska innovationer som har bidragit till att forma digital reklam och marknadsföring nu lämnar ett avtryck på tryck.

Tack vare framstegen inom digital tryckteknik i webb-till-utskrift och automatiserade produktionsarbetsflöden är marknadsföring i realtid inte längre begränsad till onlineverktyg som popup-annonser, banderoller och e-postmeddelanden. För marknadsförare innebär det att allt som kan anpassas online nu kan anpassas i tryck. Det är det tryckinnovatörer kallar ”programmatiskt tryckt material”.

Med en integrerad programmatisk trycklösning kan digitala data användas för att producera tryckta marknadsföringsutskick praktiskt taget i realtid, från ögonblicket det skapas till distribution, inom 24 timmar.

Påverkan av programmatiskt tryckt material kan bli enorm. Det öppnar upp oändliga möjligheter för marknadsförare och tryckerier (PSP) att samarbeta med kampanjer via flera kanaler som kombinerar alla fördelarna med tryckt material och fördelarna med digitalisering, till exempel förmågan att nå ut till konsumenterna med anpassat innehåll skräddarsytt för just deras profil.

Couple looking at post as they come through door

Det bästa av två världar

Medan konceptet bakom programmatiskt tryckt material är lockande, finns det en större diskussion om hur det ska tillämpas i praktiken. Kan marknadsförare kombinera det digitala mediets möjlighet att nå ut till konsumenter via riktade meddelanden med det tryckta materialets förmåga att stimulera konsumenternas interaktion med meddelandena på en djupare emotionell nivå?

Svaret ger det bästa av två världar – en kampanj för tryckt direktmarknadsföring som kombineras med digitalt i realtid, eller så nära realtid som möjligt. Det är nu genomförbart tack vare utökningen av det programmatiska tillvägagångssättet som används i media för att köpa in direktreklam (DM) och tryckt material.

Enligt State of Digital gör köpandet av programmatiska medier det ”möjligt för ägare/varumärke att skräddarsy ett kreativt meddelande till rätt person, vid rätt tidpunkt i rätt sammanhang – med insikt om målgruppen från varumärket om vilken målgrupp de vill rikta in sig på”.

Genom att anamma den här metoden befinner marknadsförare sig i en position där de kan precisera och anpassa sina meddelanden och medier ännu mer, vilket resulterar i mer effektivt riktade kampanjer.

Programmatisk post kombinerar onlinekanaler och fysiska kanaler på ett sätt som sannolikt förbättrar avkastningen på investeringarna avsevärt.

– Mark Cripps, The Economist Group

Ett bra exempel på det är programmatisk post. Det är ett koncept som främjas av Royal Mail i Storbritannien och som kan sammanfattas som en skräddarsydd, utlöst direktkommunikation med en kund.

Det bästa sättet att förklara programmatisk post är genom ett stegvist hypotetiskt scenario. En kund som redan har fått kontaktbehörigheter besöker en webbsida och interagerar med webbplatsen. Handlingen utlöser ett omedelbart, riktat programmatiskt postsvar som baseras på kundens surfbeteende. Ett färdigt, personligt anpassat meddelande landar i kundens brevlåda inom 48 timmar.

Det kombinerar den fysiska och känslomässiga inverkan av post med de digitala möjligheterna att skräddarsy meddelanden. Som Mark Cripps (marknadschef, The Economist Group) förklarar är ”programmatisk post en spännande ny utveckling. Det gör det möjligt för det digitala och direktreklam att fungera tillsammans och kombinerar onlinekanaler och fysiska kanaler på ett sätt som sannolikt förbättrar avkastningen på investeringar avsevärt.”

Digitaltryck: göra programmatiskt möjligt

Programmatiskt tryckt material vore inte möjligt utan de senaste lösningarna för digitaltryck och sofistikerade automatiska produktionsarbetsflöden som förverkligar de mycket korta ledtiderna för skapande, produktion och distribution. Genereringen av tryckfilen är programvarubaserad med uppdaterade variabeldata och tryckproduktionen är digital och automatiserad.

Riktat tryckt material 1:1 av hög kvalitet blir kostnadseffektivt för både stor- och småskaliga kampanjer. Det gör digitaltryck till en mycket attraktiv lösning för marknadsförare som vill ge sina kampanjer nytt liv och en mycket lönsam investering för tryckerier som vill utöka sina erbjudanden om direktreklam.

Slutligen motbevisar programmatiskt tryckt material tron om att det tryckta är dömt att ersättas av det digitala inom direktmarknadsföring. Med sin leveranstid på 24 timmar av riktat material för direktreklam av hög kvalitet gör programmatiskt tryckt material det möjligt att skapa datadrivna kampanjer som kombinerar det bästa av den digitala och den fysiska världen.

Med lösningar för digitaltryck kan marknadsförare lägga till den viktiga känslomässiga effekten i sina riktade erbjudanden eftersom de vet att kunder välkomnar och värdesätter den fysiska kommunikationen lika mycket som (om inte mer än) interaktion online.

Tryckt material är definitivt inte dött. Om det används strategiskt kan det ge liv åt digital marknadsföring.

Skrivet av Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Liknande lösningar

Upptäck mer

Ta reda på hur ditt företag kan implementera programmatiskt tryckt material

PRATA MED VÅRT TEAM