SKRIV UT

Skapa din första fotograferingsportfolio

En utskriven portfolio är det perfekta sättet att presentera dig själv och dina bilder. Så här väljer du vilka bilder som ska ingå i den och hur du skriver ut dem, med råd från naturfotografen Marina Cano.
En zebra står på bakbenen och skrapar de främre hovarna i marken, vilket skapar ett dammoln. Bild tagen med Canon av Marina Cano.

En utskriven portfolio är det perfekta sättet att visa upp dina bilder, oavsett om du deltar i en fotograferingstävling, tar kontakt med en handledare eller mentor eller bara vill presentera dig själv och ditt arbete för andra. Men hur börjar du skapa en fotograferingsportfolio?

Naturfotografen och Canon-ambassadören Marina Cano reser regelbundet till Afrika och Sydamerika för att fotografera, men hon började fotografera djur i djurparken Cabárceno, den största i Europa, som ligger nära hennes hem i Santander i norra Spanien. Under ungefär tre år byggde hon upp en portfolio med bilder som hon sedan gjorde till sin första bok.

Baserat på den här bakgrunden och hennes erfarenhet sedan dess som eftertraktad professionell fotograf, följer här Marinas råd om hur du skapar en framgångsrik fotograferingsportfolio.

Fotografen Marina Cano håller i en stor, öppen bok och visar den för naturälskaren Jane Goodall, som står bredvid henne.

En fantastisk utskriven portfolio kan leda till många saker. I naturfotografen Marina Canos fall blev hennes portfolio med djurbilder hennes första bok, som hon visar här för den kända naturälskaren Jane Goodall. © Marina Cano

Fotografen Marina Cano ler mot kameran, med en armbåge lutad mot en stor bok med en svartvit bild av zebror på omslaget.

Marina Cano med sin bok Cabárceno Cantabria som innehåller bilder hon tog på djurparken Cabárceno. © Marina Cano

1. Var selektiv när du väljer ut dina verk

Det vanligaste misstaget som människor gör är att inte vara tillräckligt selektiva, säger Marina. ”Du måste analysera dina bilder och vara mycket kritisk. Ta bara med de allra bästa. Använd till exempel inte två liknande bilder bara för att du gillar båda. Du måste välja.” Sikta på att välja ut 15 till 20 bilder till att börja med – kvalitet är dock viktigare än kvantitet.

2. Skapa en berättelse med dina bilder

De mest effektiva fotograferingsportfolios är inte bara bildsamlingar utan bildsekvenser, säger Marina. ”Jag tror att något av det viktigaste är berättandet, att presentera något som fångar tittarnas uppmärksamhet och vägleder dem genom en story med olika delar.” Marina gör det vanligtvis genom att välja ut några landskapsbilder för att skapa rätt stämning och ge liv åt hennes naturbilder.

3. Skapa en anknytning med tittarna

Marinas naturfotografering är känd för att fånga dramatiken och känslorna mellan djur.

”Det viktigaste för mig är att skapa en känslomässig koppling.” Det är även den viktigaste faktorn hon eftersträvar när hon ska sätta samman en portfolio. Det är ett sätt att få tittarna att komma ihåg ditt arbete, säger hon, vare sig det är bildredaktörer eller tävlingsdomare.

Två vuxna flodhästar som ligger i leran, med en sovande flodhästunge mellan dem. Bild tagen med Canon av Marina Cano.

Marina säger att det viktigaste med hennes fotografering är att skapa en känslomässig koppling, och det är även vad en portfolio bör göra. En bild från Marinas första portfolio, tagen med en Canon EOS 30D (nu efterföljd av Canon EOS 90D) med ett Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM-objektiv inställt på 300 mm, 1/125 sek, f/6,7 och ISO 250. © Marina Cano

4. Använd nya strategier

Hur ofta bör du uppdatera din fotograferingsportfolio? ”Så fort du skapar mer arbete”, säger Marina. ”För mig är det varje gång jag kommer tillbaka från en resa. Jag väljer kanske en eller två bilder av de tusentals som jag har tagit. Du utvecklas och lär dig hela tiden, så att du kan förbättra ditt arbete.” En bra portfolio är en som återspeglar din allra bästa fotografering just nu.

5. Var trogen din stil

Om du tar bilder åt kunder försöker du ta reda på vad de egentligen är ute efter och närma dig deras förväntningar. Men Marina betonar att samtidigt som du gör det ska du vara trogen din egen stil.

”Det är det som är hemligheten”, säger hon. ”Försök inte att behaga alla.”

Syftet med en portfolio är inte att visa att du kan producera kommersiella bilder enligt olika kundspecifikationer. Det är snarare att presentera dig själv.

6. Lyssna på synpunkter

Även om Marina rekommenderar att du väljer bilder som du tycker har störst effekt, säger hon att det är värdefullt att höra andras åsikter.

”Ibland är vi som fotografer för nära vårt arbete”, säger hon. ”Det är intressant när någon ser ditt arbete ur ett annat perspektiv.”

Så be om synpunkter från vänner, kollegor och alla som ser din portfolio och ha dem i åtanke när du granskar och uppdaterar innehållet.

En närbild av två unga giraffer, där ena vilar halsen på den andras hals. Bild tagen med Canon av Marina Cano.

Marina älskar svartvita utskrifter men fotograferar ofta i färg. Oavsett vad du föredrar hjälper ett färghanterat arbetsflöde och en kalibrerad bildskärm dig att se till att det du skriver ut stämmer överens med det du ser på skärmen. Tagen med en Canon EOS 30D (nu efterföljd av Canon EOS 90D) med ett Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM-objektiv inställt på 400 mm, 1/800 sek, f/5,6 och ISO 400. © Marina Cano

En Canon imagePROGRAF PRO-300-skrivare på en ljus bänk i en fotostudio. I skrivarens utmatningsfack ligger en livfull bild av ett dramatiskt landskap med en solnedgång.

Canon imagePROGRAF PRO-300 är den perfekta skrivaren för att producera din portfolio och leverera utskrifter av gallerikvalitet med enastående färgprecision och tondetaljer.

Skriva ut din portfolio

Du kanske har en bläckstråleskrivare som du använder för allmänna utskrifter hemma eller på kontoret, eller för projekt som klippböcker, gratulationskort och kalendrar. Den kan förmodligen producera fotoutskrifter av bra kvalitet, men för att få störst effekt är det värt att överväga en av Canons bästa skrivare för produktionsutskrift av foton.

Canon imagePROGRAF PRO-300 är en kostnadseffektiv A3+-skrivare med avancerade funktioner på professionell nivå, bland annat samma teknik med pigmentbaserat bläck som används i Canons storformatsskrivare. Det innebär att den ger spektakulär utskriftskvalitet för både färgbilder och svartvita bilder på glätta och matta fotopapper, fotopapper med lyster och konstmaterial.

Du väljer själv vilket papper du vill använda till din portfolio, men vanligt kontorspapper visar inte dina bilder på bästa sätt. Ta en titt på vår guide till det bästa papperet för fotoutskrifter och välj material som passar dina motiv och din fotograferingsstil. Tänk även på hur du effektivast presenterar din portfolio. Du gör ett mer professionellt intryck om du samlar dina utskrifter i en presentationsmapp som du kan köpa till lågt pris i butiker med kontors- och konstnärsmaterial.

Marinas bilder är ofta svartvita. ”Det skapar dramatik och en tidlös känsla – en bild kan vara tagen för 40 eller 50 år sedan eller i går”, förklarar Marina. ”Svartvitt är perfekt för den känsla och stämning jag vill skapa i mitt arbete.” Att skapa fantastiska monokroma utskrifter är en konst i sig, men oavsett om du skriver ut i svartvitt eller färg vill du vara säker på att det du skriver ut stämmer överens med det du ser på skärmen. För att säkerställa detta är det klokt att använda dig av ett färghanterat arbetsflöde och kalibrera bildskärmen.

Två unga elefanter som lekfullt gnuggar snablarna. Bild tagen med Canon av Marina Cano.

En annan bild från Marinas tidiga portfolio med bilder tagna i djurparken Cabárceno och som ingår i hennes första bok. Tagen med en Canon EOS 30D (nu efterföljd av Canon EOS 90D) med ett Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM-objektiv inställt på 400 mm, 1/320 sek, f/5,6 och ISO 320. © Marina Cano

Ett lodjur som sitter på en trädgren lyses upp av det gyllene kvällsljuset. Bild tagen med Canon av Marina Cano.

Du kanske inte får ett bokkontrakt med din första portfolio, men se alltid till att det återspeglar ditt bästa arbete och skrivs ut med bästa kvalitet för att göra det rättvisa. Tagen med en Canon EOS 30D (nu efterföljd av Canon EOS 90D) med ett Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM-objektiv inställt på 400 mm, 1/320 sek, f/5,6 och ISO 400. © Marina Cano

Det finns många olika programvaror som du kan använda för utskrift. För en portfolio är det bäst att hålla det enkelt och låta dina bilder stå i centrum. Överdriv inte med komplicerade layouter, utan håll dig till en bild per sida om det inte finns en mycket bra anledning till annat, och undvik filter och specialeffekter (såvida det inte är dina kunskaper om dessa som du vill visa upp).

För ett professionellt resultat och större kontroll över processen är det en bra strategi att använda den programvara och det arbetsflöde som yrkesverksamma använder. Redigera och optimera dina bilder för utskrift med det redigeringsprogram du föredrar, oavsett om det är Adobe Photoshop*1 eller Canons Digital Photo Professional (DPP). För att få ut mesta möjliga av din Canon-skrivare och Canons papper och bläck använder du Canons programvara Professional Print and Layout (PPL) för att hantera utskriftsprocessen – den kan användas både som fristående app och som ett tilläggsprogram till Photoshop eller DPP.

För att få konsekvent färgprecision kan PPL och annan programvara skriva ut med ICC-profiler som finjusterar skrivarinställningarna på kompatibla skrivare för att passa det specifika papper du har valt. Med PPL kan du minimiera pappers- och bläckförbrukningen genom att förhandsgranska bilderna på skärmen. Med en kalibrerad bildskärm får du en exakt förhandsgranskning av hur utskrifterna kommer att se ut. Du kan även använda den smarta funktionen för mönsterutskrift i PPL. Den ger en testutskrift på det valda papperet med en uppsättning miniatyrbilder av bilden, var och en med något olika inställningar för ljusstyrka, färgbalans och kontrast. Sedan skriver du bara ut den bästa i full storlek.

Utskrift är inte en mystisk konst eller något avskilt från fotografering. ”Fotograferingsresan är en kreativ resa, från att åka till en plats och ta bilden till att skriva ut den”, säger Marina. ”Mitt råd är att lära sig att redigera, att skriva ut – att lära sig hela den kreativa processen.”

Och, viktigast av allt enligt Marina:

”Ha inte för bråttom. Skapa först ett bra arbete att utgå från och sedan en portfolio som återspeglar din stil. Var mycket kritisk och fokusera på att skapa effekt och känsla.”

  1. * Adobe och Photoshop är registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Adobe i USA och/eller andra länder.

Skrivet av Alex Summersby

Relaterade produkter

Relaterade artiklar