Du har fått en faktura med fakturanummer som börjar på 4


Dessa fakturor avser Servicekontrakt. Här hittar du en översikt över vanliga frågor och svar.


- Varför är det två olika perioder på fakturan?
- Varifrån kommer siffrorna för räkneverket på fakturan?
- Fakturan innehåller bara en avgift för ”Serviceavtal”. Vad innebär det?
- Varför får vi en faktura trots att vi har servicekontrakt?

Fråga: Varför är det två olika perioder på fakturan?

Svar: Vissa kostnader debiteras i efterskott, och vissa kostnader debiteras i förskott. Se bild nedan för mer information.

Fråga: Varifrån kommer siffrorna för räkneverket på fakturan?

Svar: Räkneverket kan antingen läsas av vid besök av vår tekniker eller fjärrläsas via eMaintenance*, eller så kan ni själva läsa av den**. Vid avsaknad av avläsning debiteras ett uppskattat antal kopior och utskrifter.  

*  eMaintenance är en tjänst vi har som automatiserar hela processen och ger korrekta mätaravläsningar i rätt tid, smidigt levererad via Internet. Läs och ladda ner eMaintenance broschyr (pdf), klicka här.
Kontakta er säljare på Canon för ytterligare information om eMaintenance.


** Tips. Du kan själv läsa av ditt räkneverk. På din maskin finns en knapp "123", tryck på den. Längst till vänster på displayen finner du maskinnummer och till höger ser du räkneverket.

Fråga: Fakturan innehåller bara en avgift för ”Serviceavtal”. Vad innebär det?

Svar: Vissa maskiner har inget räkneverk, som t ex faxar. Då debiteras en fast avgift enligt ert avtal.
På fakturan framgår då även vad som ingår i avtalet, t ex hur snabbt en tekniker skall vara på plats, samt om toner ingår i priset eller inte.