10 tips for family photography

10 tips för familjefotografering

Helen Bartlett är en av Storbritanniens mest respekterade familjeporträttfotografer. Hon använder sig bara av naturligt ljus, ingen blixt. Och allt görs i svartvitt, för att skapa tidlösa familjebilder. Vi bad henne dela med sig av några av de saker hon lärt sig under sin 13-åriga karriär. Läs vidare och upptäck hur du kan ta fina bilder av din egen familj i jul och framöver.

1. Ha kameran till hands, använd inte din telefon

"Det första steget för att ta bra bilder är att se till att du alltid har kameran med dig. Smartphones tar ganska bra bilder nuförtiden, men en bra kamera ger dig mycket mer mycket kontroll över bilderna. En annan nackdel med telefoner är att det är lätt att bli distraherad av e-post eller arbete. Med en systemkamera eller en bra kompaktkamera fokuserar du bara på att ta bilder. Med de flesta kameror får du också högkvalitativa filer som du kan jobba med – jätteviktigt om du ska skriva ut dina bilder. Förvara din kamera i en väska eller på köksbänken, så att den alltid finns i närheten när du vill använda den."

2. Fotografera familjens jul

"På julafton är det härligt att föreviga familjens traditioner. När julklapparna öppnas är det kul att plocka fram kameran och dokumentera både lycka och kanske viss besvikelse över paketen. Och om vädret är bra, varför inte fånga barnens egna lekar utomhus? Kanske ta en promenad med familjen och ta med de nya leksakerna? Om du skapar sådana situationer får du många möjligheter att dokumentera familjen på ett helt naturligt sätt."

en pojke med leksaker, taget av Helen Bartlett

3. Börja tidigt

"Det här är lätt att åstadkomma på julafton! Jag brukar börja fota klockan 8 på morgonen. Bilder på barn blir bäst på på morgonen – när de är utvilade och ätit frukost. Allt eftersom dagen lider blir de trötta, kanske bråkar om leksaker och inte ett dugg pigga på att samarbeta. Försök ta alla formella bilder eller gruppbilder tidigt på dagen, så kan du koppla av sedan och ta roliga och naturliga bilder utan att bekymra dig om hur du ska få bebisen att le framför kameran. Jobba efter barnens dagsprogram för bästa chans till bra bilder.

Ta många bilder och ta bilder varje dag, så kan du sedan göra en bok om familjäventyren som bli kul att titta tillbaka på."

4. Glöm inte att du själv också ska vara med i bilderna

"I de flesta familjer är det samma person som alltid står bakom kameran – när jag växte upp var det min pappa. Se till att ni byter, så att alla i familjen kommer med på bilderna. Bilderna kommer att vara viktiga för barnen när de växer upp. Om du vill ta ett porträtt på hela familjen, använd stativ (eller placera kameran på en stadig yta, t.ex. ett bord eller en parkbänk) och använd självutlösaren. Och varför inte lämna över kameran till barnen och låta dem ta bilder av dig, så blir perspektivet säkert både roligt och annorlunda? Fördelen är också att de då blir intresserade av fotografering."

familjefotografering, taget av Helen Bartlett

5. Fokusera på det normala

"Den tid är förbi när en kamera bara togs fram för speciella tillfällen och högtider. I dag vi fotar vi mängder av vanliga aktiviteter. Fotografera din familj när de myser i soffan i slutet av en lång dag. Fånga barnens glada uttryck när de kommer till din säng kl fem på morgonen för att börja leka. Placera dig lite i bakgrunden och använd teleobjektiv eller kamerans zoom för att fotografera barnen som leker, så får du riktigt härliga, naturliga bilder."

6. Använd platser för att berätta en story

"Försök fånga berättande inslag i några av dina bilder. Det är fantastiskt att få en perfekt porträttbild, men ett bredare perspektiv kan vara precis lika givande. Fotografera barnen i sina rum med sina leksaker. Fotografera dem när de leker i parken eller i skogen och ge skala till bilden genom att fota vertikalt med kameran och få med trädens höjd. Använd din miljö kreativt, leta efter former och skuggor, speglingar och komponerande inslag för att lägga till något extra i bilderna."

en pojke som leker, tagen av Helen Bartlett

7. Försök hitta intressanta vinklar och kompositioner

"Ibland kan du fånga en persons egenskaper utan att visa deras ansikte. Intressanta vinklar och utsiktspunkter kan bli fängslande bilder. Kanske kan du fånga detaljerna i barnets lilla hand eller när barnet insisterar på att ha skorna på fel fot. Experimentera med kamerainställningarna. Använd långa slutartider för att fånga alla detaljer i rörelser. Eller visa ditt barn som ett suddigt energiknippe genom att minska slutartiden och använda ett stativ för att hålla kameran stadigt medan barnet rusar förbi. Var inte rädd för att använda högre ISO-inställningar när du fotograferar inomhus. Jag använder aldrig blixt och föredrar att använda tillgängligt ljus så att bilderna får ett naturligt utseende. Testa att fotografera i svartvitt. Sådana bilder blir tidlösa och glädjer förhoppningsvis kommande generationer."

8. Kom ner till deras nivå

"Kom ner till barnens ögonhöjd för att se världen ur deras synvinkel. Testa att sitta eller ligga på golvet. Den här metoden kan också minimera virrvarret i bakgrunden och saker som skapar avledning från bilden. Fyll till exempel bakgrunden med himmel, träd eller väggar, istället för alla saker från leksaksskåpet som ligger runt dina fötter. Men ibland är det också kul att få en bild av barnen som glatt leker i den röra de just ställt till med!"

en flicka som springer, tagen av Helen Bartlett

9. Skriv ut dina bilder

"Vare sig du har en skrivare hemma eller brukar få bilderna utskrivna via webben eller i butik, se till att du verkligen skriver ut dem. Du kan även få dina bilder på muggar, affischer och mycket mer. Och njuta av dem varje dag. Pappersutskrifter kan bevaras och förvaras säkert – de försvinner inte från datorn eller minneskortet."

10. Gör det roligt

"Se till att dina barn tycker det är roligt att bli fotograferade. Då är det lättare att få dem att samarbeta. Förvänta dig inte för mycket, i synnerhet inte när de är trötta, och gör dem delaktiga i hela processen. Ta bilder av deras favoritsaker, kramdjur eller bilden de just målat. Spela spel, sjunga sånger, klättra i träd. Utnyttja jul, födelsedagar och andra speciella tillfällen för att verkligen få dem på riktigt glatt humör!"

en flicka som leker med sitt hår, taget av Helen Bartlett

"Att fotografera din familj är bland det roligaste du kan göra med en kamera, och jag hoppas dessa tips stimulerar dig att ta fram din kamera oftare och ta bilder som du kommer att uppskatta under många år framöver."

Om du vill se med av Helens arbete går du till helenbartlett.co.uk

Alla bilder © Helen Bartlett