Zooma in och fånga snabb action

Fotografering av action handlar om att föreviga blixtsnabba ögonblick. Du måste hålla jämna steg med matchen, följa dina snowboardåkande vänner eller vara redo på att fånga stadens surfare när de åker på vågorna. Men om du är förberedd behöver du inte alltid vara på hugget.

Nyckeln till att fotografera bra bilder när du använder ett teleobjektiv (eller zoom) är att kunna ställa in kameran i förväg. Det innebär att när saker och ting väl kommer igång behöver du inte tänka på att justera dina inställningar och fokusera på vad som händer framför dig.

Smartphone-kameror har begränsad bildkvalitet när det kommer till att zooma in och fånga detaljrika rörelser. Digitala systemkameror, spegellösa kameror och avancerade kompaktkameror ger dig möjlighet att komma närmare inpå händelserna från ett längre avstånd. De erbjuder även större kvalitet och kontroll när du fotograferar rörliga motiv med ett teleobjektiv.

Korta slutartider är ett måste för att fotografera action

Om du vill fotografera action är det mycket viktigt att du får till rätt slutartid. Om slutartiden inte är tillräckligt kort kommer du att få suddiga bilder som du bara vill radera.

Så om du använder en digital systemkamera kan du välja en slutartid på minst 1/125-dels sekund eller snabbare. Många actionbilder tas vid 1/500-dels sekund eller snabbare beroende på hur snabbt motivet rör sig.

Du måste använda en stor bländaröppning (ett litet f-tal, t.ex. f/2,8) om du vill använda en snabb slutartid och ändå garantera att tillräckligt med ljus släpps in i kameran. En stor bländare och hög slutartid skapar även skärpedjup, vilket lyfter fram motivet mot en underbar oskarp bakgrund. Om du kan justera ISO-inställningen på din kamera kan du annars pröva att öka den från t.ex. 400 till 800 så att kamerans sensor är känsligare för ljus.

Fotografera med höghastighetstagning

Sportaction går snabbt, som exempelvis flodsurfing i städer, så se till att du och din kamera kan hänga med. Använd kamerans serietagningsläge (kallas ibland för höghastighetstagning) för att fånga flera bilder och ge dig själv bästa möjliga chans för att få en fantastisk actionfylld bild. De flesta kameror och vissa smartphones har det här läget.

Använd serietagningsläget

Om du använder en digital systemkamera använder den antagligen standardfokusering som standard. Det innebär att du kan trycka ned avtryckaren halvvägs för att låsa fokus och sedan trycka ned den helt för att ta bilden. Men för action- och zoombilder kan du prova serietagnings- eller fokuseringsläget (kallat AI SERVO eller SERVO AF på kameror från Canon). Det här läget låter kameran fokusera automatiskt på ett rörligt motiv, vilket innebär att du kan få skarpa och detaljerade bilder utan en massa arbete.

Canons teknik för tillfälliga utzoomning

När du zoomar, framför allt med lång brännvidd, kommer du så nära att det är lätt att tappa motivet. Canon har tagit fram en smart teknik som löser det problemet.

Tekniken för tillfällig utzoomning finns på vissa Canon PowerShot-kompaktkameror med ett stort zoomintervall, och den gör det enklare att hålla kvar motivet inom ramen genom att zooma ut när det når ramkanten. Sedan zoomar den in igen när du placerar motivet i mitten av bilden. På så sätt får du alla fördelar med zoom utan att förlora överblicken över ditt motiv.

Utforska vår interaktiva City Surfer upplevelse här.