Hur du använder naturligt ljus

Naturligt ljus kan hjälpa dig att skapa fantastiska bilder, oavsett om du tar porträttbilder utomhus, försöker fånga en stads dagliga atmosfär eller känslan av en vacker sommarkväll. Kunskap om hur du använder ljus till din fördel gör en enorm skillnad för dina foton. Och du behöver inte investera i ny utrustning för att se resultaten.

Titta på videon och läs sedan på för att lära dig lite mer om hur ljuset förändras vid olika tider på dygnet. Upptäck hur du använder kamerans inställningar för att få ut mesta möjliga av den – och var du ska placera motivet för att knäppa bättre bilder, oavsett vilken typ av kamera du använder.

Använd tiden på dygnet till din fördel

Naturligt ljus ändras beroende på vädret och tiden på dygnet. Ta därför för vana att tänka framåt innan du ger dig ut för att fotografera. Det är ingen idé att stiga upp ur sängen tidigt för att fotografera en flod i staden vid soluppgången om får du en bättre bild vid solnedgången.

På en solig dag med en klarblå himmel kan ljuset se ut att vara relativt varmt på morgonen, skarpare vid lunchtid och mjukare mot kvällen. Om du har tid kan du gå ut och fotografera samma motiv vid olika tider på dygnet och jämföra ljuset på dina foton för att hitta något du gillar bäst.

Undvik direkt solljus för porträttbilder

Direkt solljus mitt på dagen kan ge skarpa skuggor som kanske inte är smickrande för personerna på porträttbilderna. Så försök att fotografera människor i skuggan på soliga dagar eller vänta tills eftermiddagen när solen ger ett varmare ljus. Du slipper skarpt ljus om du står bakom en byggnad eller under ett träd och det ger även mer tilltalande resultat. Du kan även dra nytta av en blixt under dagtid för att balansera mot solens ljus.

Få ut mesta möjliga av de gyllene timmarna

Den första timmen före solnedgången och efter soluppgången, som ofta kallas för magiska eller gyllene timmarna, är förstahandsvalet för professionella fotografer eftersom det anses vara dygnets bästa ljus. Eftersom solen är lägre i himlen kastar det horisontella ljuset långa skuggor och badar motiv i ett varmt ljus. Det passar utmärkt för stadsporträtt, för att uttrycka naturens skönhet eller för att fånga vattenreflektioner.

Justera kamerans vitbalansläge

Ibland ser ljus ut att vara rostat och gyllenbrunt. Ibland ser det ut att vara kallt och blått. Medan dina ögon anpassar sig för att färger ska se lika ut i olika ljus, så förlitar sig kameror på inställningen som kallas för vitbalans. Den här inställningen justerar hur kameran uppfattar ljus och gör att du kan styra tonerna för ljuset som du arbetar med. Du kan ställa in den till att kompensera för ljus som är för kallt eller för varmt.

Det finns sju standardinställningar för vitbalans på de flesta digitala systemkameror, spegellösa kameror och avancerade kompaktkameror från Canon. Automatisk vitbalans är standard för de flesta okomplicerade ljusförhållandena. Välj Dagsljusläge om du fotograferar i starkt solsken eller välja Molnigt och Disigt eller Skuggiga platser. Glödlampa eller Lysrör kan bidra till att balansera färger om du fotograferar inomhus.

Det är bäst att ta några bilder med olika vitbalansinställningar för att se vad som fungerar bäst. På så sätt kan du se till att du inte går miste om de färgegenskaper du faktiskt vill ha.

Skapa din egen reflektor för att studsa naturligt ljus

Med Reflektorer kan du enkelt utnyttja naturligt ljus och kasta det på motivet. Du behöver inte köpa utrustning från en professionell fotobutik. Det räcker ofta med att fästa en stor bit vit, silver- eller guldfärgad papp eller folie på kartong för att skapa effekten du vill uppnå.

Ta steget och experimentera friskt

Genom att experimentera med naturligt ljus kan det hjälpa dig att förstå hur det fungerar, vilken slags ljussättning du tycker bäst om och hur den ser ut på bild. Det kan ta lång tid att lära sig att se och fånga ljus – försök därför att göra det roligt. Gå ut och fotografera scenarier med ovanliga ljusförhållanden, motiv och få ut mesta möjliga av väder, årstiderna och olika tider på dygnet.

Utforska vår interaktiva City Surfer upplevelse här.