5d-anniversary-hero

Tio ikoniska bilder som har bidragit till att forma det senaste årtiondet

EOS 5D-serien beskrivs ofta som en kamera som låter fotografen berätta en historia utan ord. För att fira kameraseriens 10-årsjubileum har vi samarbetat med Getty Images för att hitta tio ikoniska bilder, tagna av några av världens ledande fotografer under det senaste årtiondet. Dessa bilder berättar några av de här historierna och ger prov på vilken betydelse fotokonsten har när det gäller att förändra världen.

Anthony Holland-Parkin, Creative Director på Getty Images, delar med sig av de starka bakgrundshistorierna bakom varje bild, tillsammans med citat från fotograferna som tagit bilderna.

Kolla in vår tävling Ikoniska bilder om du vill ha chans att vinna en alldeles egen EOS 5D Mark III, och andra priser i jubileumsutgåva!

John Moore, EOS 5D Mk I

Arlington, USA

27 maj 2007

John Moore/Getty Images

John Moores bild av en kvinna som gråter vid sin makes grav skildrar ett ögonblick av personlig förändring, mot bakgrund av allmänhetens föränderliga inställning till närvaron av trupper i utländska konflikter, som i Irak och Afghanistan. Den här bilden, kanske mer än någon annan bild, slog an en sträng hos det amerikanska folket om följderna av kriget på hemmaplan, och den har uppmärksammats i många av världens ledande medier, särskilt i USA, inklusive tidskriften TIME och National Geographic. Den bidrog även till att John utsågs till Photojournalist of the Year av NPPA, och Magazine Photographer of the Year av POYi. John säger:

"I fyra år hade jag åkt fram och tillbaka till Irak för att bevaka kriget, och en Memorial Day-helg 2007 kände jag att det var dags för ett besök på kyrkogården i Arlington. Jag kände att jag ville och borde besöka den. Jag promenerade bland gravarna i område 60, som är den senaste delen av den vidsträckta kyrkogården. Jag stötte på Mary McHugh som besökte sin stupade fästmans grav. Fästmannen James Regan, en amerikansk elitsoldat, hade dödats av IED-sprängämnen tidigare samma år. Jag pratade med henne en kort stund – både hennes Jimmy och jag hade arbetat på samma svåra platser i Irak, om än med olika uppdrag. Senare, när jag gick förbi igen, låg hon i gräset över sin älskades grav, strök den kalla marmorn med handen och talade med mjuk röst till gravstenen, som om hon hade så mycket mer att säga. Jag tog några bilder och gick sedan min väg. Jag kände då, och gör det nu med, att jag var skyldig kyrkogården min tid. Kanske är vi alla det.

Jag har befunnit mig i många konfliktsituationer, bland annat flera krigszoner i olika delar av världen, men ibland är det inte en actionbild från frontlinjen som griper tag i oss mest. Ibland är det de stilla stunderna som fångas på avstånd, hemma, som berör människors hjärtan."

Alvaro Ybarra Zavala, EOS 5D Mk I

Colombia

29 november 2007

Alvaro Ybarra Zavala/Getty Images-reportage

Alvaro Ybarra Zavala tog den här bilden när han var ute på uppdrag för att dokumentera det colombianska inbördeskriget för tidskriften TIME. Två kvinnliga FARC-gerillasoldater från Bloque Movil Arturo Ruiz – en specialenhet inom Colombias beväpnade revolutionära styrkor som påstås vara skyldiga till gisslantagning – poserar för ett porträtt i ett av FARC:s läger. Exponeringen den här bilden fick i media efter den första publiceringen i tidskriften TIME, och även senare i andra publikationer, bidrog till att allmänheten fick se vardagen i den här, till stor del bortglömda 50-åriga konflikten. Den gjorde det också möjligt för Alvaro att fortsätta dokumentera den här viktiga historien för Colombias folk. Alvaro säger:

"Det är inte många som vet vad som pågick bakom kameran här. Jag hade tillbringat sex månader med att försöka komma nära den mobila styrkan Arturo Ruiz inom FARC-EP. Bakom mig den dagen höll mer än halva gerillagruppen på att skoja och ha kul under den improviserade porträttfotograferingen. Det verkade som om alla glömde kriget en kort stund. I den stunden, där i den colombianska djungeln, var det en skojfrisk och uppsluppen stämning. Men framför mig, genom kameran, fångades en helt annan verklighet. De hårda uttrycken i Judiths och Isas vackra ansikten är ett äkta bevis på det tuffa livet i det colombianska inbördeskriget. Varken skämten eller komplimangerna från de andra militärerna kunde för en sekund dölja spåren av konflikten i deras vackra ansikten."

Veronique de Viguerie, EOS 5D Mk I

Hobyo, Somalia

27 oktober 2008

Véronique de Viguerie/Getty Images-reportage

Tidskriften Le Figaro i Frankrike gav Véronique de Viguerie och hennes journalistkollega i uppdrag att resa till Somalia och träffa en av de ledande piraterna. Reportaget, som blev resultatet av uppdraget, och den här huvudbilden av en ledare, med smeknamnet "den som aldrig sover", och hans besättning som anländer på en strand innan de inleder en attack på ett annat fartyg, publicerades som det första reportaget om ämnet, precis när det nådde löpsedlarna världen över. Reportaget fick en enorm global spridning och publicerades som en exklusiv artikel i mer än 30 tidskrifter världen över, bland annat i The Guardian, XL Semanal, Stern, TIME, MSNBC.com, Spiegel, Newsweek, The Telegraph, GQ, La Repubblica, Corriere Della Sera, The Times och många andra. Bilderna är relevanta än i dag, och fortsätter att publiceras av globala medier. Veronique säger:

"I flera månader hade jag och min journalistkollega hört mediehistorier och rykten om pirater i Adenviken, men ingen hade träffat dem. Vi kände att vi var tvungna att åka. Med hjälp av vår duktiga arrangör tog det oss några veckor att organisera det. Vår största rädsla var att bli kidnappade. För att minska den risken avslöjade vi inte våra identiteter i förväg, så det uppstod några nervösa minuter till en början när de upptäckte att vi var två blonda kvinnor, med ett visst värde. Turligt nog var det för sent för dem att styra upp något, och när de kanske insåg möjligheten var vi redan långt borta. Med hjälp av den här bilden, och det ingående reportaget, kunde vi förena journalistisk verklighet och fakta i historien, och därmed sätta punkt för spekulationerna. Vi hade äntligen fått en riktig inblick i vilka piraterna, som vi hade hört så mycket om, var."

Toby Smith, EOS 5D Mk II

Masoala nationalpark, Madagaskar

21 augusti 2009

Toby Smith/Getty Images-reportage

Tobys arbete om olaglig avverkning av utrotningshotade trädarter i Madagaskar inleddes tillsammans med Global Witness och Environmental Investigation Agency (EIA). Den här bilden av en Malagasi-arbetare som svingar sin yxa mot ett värdefullt rosenträd och splittrar trädets rödrosa kärna, kunde Toby ta när han jobbade under täckmantel tillsammans med ledande utredare. Den avslutande delen av projektet gjordes på uppdrag av den tyska tidskriften GEO, som skrev en artikel om EIA:s arbete och i synnerhet med det här problemet, som sedan också publicerade det i tidningens internationella utgåvor. Reportaget skapade stora rubriker i en rad andra publikationer, bland annat New York Times, Fortune, Bloomberg Businessweek och National Geographic, när det ingick i det första åtalet på amerikansk mark mot internationell handel med utrotningshotade trädarter. Toby säger:

"I augusti 2009 följde jag med en icke-statlig organisation på en expedition till Madagaskar, där vi letade efter bevis på olaglig avverkning i nationalparker. Jag avvek från den större gruppen och tillbringade två veckor med att vandra djupt in i Maosalas regnskog, där jag följde rosenträdstimmer uppför floden till brottsplatsen.

Dokumentationen av den faktiska avverkningen, tillsammans med skogsarbetarnas fruktansvärda arbetsförhållanden, riktade världens fokus mot problemet med hjälp av ledande tidskrifter och andra medier. Skogsarbetarna själva var välkomnande mot mig, och jag känner stor empati för dessa män som under mycket svåra förhållanden bara vill försörja sina familjer, i ett land där ekonomin och den övergripande stabiliteten var i kaos. Bilden riktar därför inte någon kritik mot mannen ifråga, men för mig är den en viktig och talande bild i dokumentationen av det övergripande problemet och i konfrontationen av de personer i den andra änden av kedjan, liksom de som tjänar stora pengar på den här handeln.

Tack vare GPS-journaler och dokument från resan, tillsammans med bilder som styrker historien, kunde de amerikanska myndigheterna väcka åtal mot internationella företag för deras delaktighet i den illegala handeln. Det resulterade i större ansvarsskyldighet och krav på öppenhet i hanteringen av timmer från företagen. Bilderna användes senare i en prisbelönt BBC-dokumentär."

Ed Ou, EOS 5D Mk II

Mogadishu, Somalia

24 april 2010

Ed Ou/Getty Images-reportage

Det här reportaget gjordes ursprungligen på uppdrag av New York Times, men historien uppmärksammades senare av internationella medier, inklusive Sunday Times Magazine, Le Monde, tv-kanalen Arte och många andra. Som en del av den USA-finansierade kontraterrorismstrategin i Afrikas horn påstods den somaliska regeringen aktivt, och ibland med våld, rekrytera barn till sin armé. Fotona av dessa små barn beväpnade med kraftfulla vapen i krigshärjade Mogadishu väckte stor debatt och visades i den amerikanska senaten som en del av en debatt som senare ledde till att den amerikanska regeringen och FN:s säkerhetsråd utövade nya påtryckningar på den somaliska regeringen för att få dem att sluta använda barnsoldater. Den här bilden gav Ed Ou Young Reportage-priset 2011 vid Visa Pour l’Image-festivalen. Ed säger:

"I två decennier har ständiga konflikter och osäkerhet varit vardag i Somalia. Jag blev både fascinerad av och förtvivlad över hur det påverkat den yngsta generationen, som hade fötts i krig. De här barnen visste inte något annat. Jag var medveten om att jag såg och dokumenterade en orättvisa för omvärlden, men för dem var det en del av den dagliga rutinen att hålla i ett vapen. Jag ville låta deras vardag tala för sig själv."

Marco Di Lauro, EOS 5D Mk II

Gadabedji, Niger

27 juni 2010

Marco di Lauro/Getty Images-reportage

Marco di Lauro samarbetade med UNICEF i Storbritannien för att dokumentera situationen med den allvarliga matbristen i västafrikanska Niger. De konfronterande bilderna av det tillfälliga slakteriet i byn Gadabedji fångade den genomdesperata situationen, med kötthandlare som precis köpt ett nyligen avlidet djur från utfattiga bönder, som i sin tur är desperata att få pengar för att försörja sina familjer, och tillagar dem på plats innan de skickas vidare till marknaden i Nigeria. Bilderna publicerades i tryckta och digitala välgörenhetskampanjer, och nådde en stor internationell publik. Den uppmärksamhet som bilden fick efter en visning på Visa Pour l'Image, följt av spridningen i globala medier som en vinnande bild från 2011 World Press Photo, säkerställde ytterligare spridning i tryckta och digitala medier över hela världen. Marco säger:

"Jag åkte till Gadabedji, Niger, i juni 2010 och den 27 juni tog jag kötthängningsfotot, som senare belönades förstapris i kategorin Contemporary Issues vid World Press Photo Award 2011.

Min byrå och jag kontaktades av UNICEF, som jag hade arbetat med tidigare, för att öka medvetenheten om matbristen i Niger på grund av förödande torka i hela Sahelregionen i Afrika. Det fanns ungefär 1,6 miljoner barn som var svårt eller måttligt undernärda, och ytterligare 1 miljon som befann sig i riskzonen för att bli undernärda. Jag tackade ja till det två veckor långa uppdraget direkt, och målet var att bidra till UNICEF:s kampanj för att samla in bidrag och hjälpa det nigerianska folket.

Media var till en början tveksamma till att publicera historien på grund av mediemättnad – det fanns så många liknande historier om torka och svält i regionen. Men i september 2010 beslutade sig Jean-Francois Leroy (direktör för Visa Pour l'Image-fotofestivalen) att ge berättelsen uppmärksamhet och som en följd av det vann just det här fotot pris vid World Press Photo i februari år därpå. På något sätt verkade just den här bilden fånga folks uppmärksamhet genom att visa något de inte tidigare hade sett, vilket fick dem att läsa bildtexten och få en förståelse för vissa detaljer och hur allvarlig krisen är.

Bildernas genomslagskraft var enorm och UNICEF kunde sedan samla in flera miljoner dollar till det nigerianska folket på några få månader. Jag kände att jag hade utfört den viktigaste uppgiften man har som fotojournalist; nämligen att förmedla viktiga frågor till allmänheten.

Jag minns fortfarande hur jag stod där på marken, i just det ögonblicket, när jag tog bilden. Scenen var surrealistisk, nästan som i en Dali-målning. Lukten, färgerna, himlen, allt kött som hängde i träden, och jag tänkte aldrig ens på det faktum att den första konsekvensen av hungersnöd är djurens död tätt följd av människans. Jag kände mig tagen av ögonblicket och ett stort medlidande för alla de bybor som sålde sina djur för lite pengar, bara för att överleva."

Jonathan Torgovnik, EOS 5D Mk II

Port-au-Prince, Haiti

10 januari 2011

Jonatan Torgovnik/Getty Images-reportage

2010 drabbades Haiti av en katastrofal jordbävning som uppmätte 7,0 Mw, vilket decimerade befolkningen, ledde till att hundratusentals människor dog eller skadades allvarligt, och gjorde många hemlösa. Den här bilden togs av Jonathan Torgovnik i närheten av Fort National, en av de värst drabbade platserna i Haiti under jordbävningen, på ett uppdrag för den tyska tidskriften GEO. Tidskriften, som också publicerar internationella upplagor i över 20 länder, ville visa sina globala läsare under vilka extremt dåliga förhållanden människor fortfarande lever. Jonathan säger:

”Den här bilden togs i Port-au-Prince, Haiti, när jag var på ett uppdrag för tidskriften GEO för att dokumentera återhämtningen och återuppbyggnaden i Haiti, ett år efter den förödande jordbävningen. Jag tillbringade dagen med att gå över de branta kullarna som omger Port-au-Prince, i tätbefolkade stadsdelar som drabbats hårt av jordbävningen där jag träffade människor och samlade in berättelser från överlevande. Det var uppenbart att återuppbyggandet gick mycket långsamt och att människor kämpade och försökte klara sig med det de hade.

När jag kom upp på en kulle fick jag syn på en grupp unga pojkar som spelade fotboll på taket av ett förstört hus nedanför mig. Jag satte mig ner på sidan av stigen och tog den här bilden. Det var ett sådant där ögonblick där allt blir rätt. Pojkarna var fokuserade på fotbollen, ljuset var perfekt, och man kunde se den tätbebyggda staden med sina böljande kullar ned mot havet. För mig skildrar den här bilden människans återhämtningsförmåga och styrka, mitt i en stad som genomgått katastrofal förödelse."

Brent Stirton, EOS 5D Mk II

Ol Pejeta Conservancy, Kenya

13 juli 2011

Brent Stirton/Getty Images-reportage

Här ser vi en av de sista trubbnoshörningar i världen, under konstant uppsikt av fyra beväpnade väktare. På uppdrag av National Geographic lyckades Brent ta den här bilden som en del av en större utredning av användning av djur på den svarta läkemedelsmarknaden. Efter publiceringen av reportaget för deras globala läsekrets återpublicerades det i många andra internationella tidskrifter, som The Sunday Times Magazine, The Guardian, GEO, Paris Match, Newsweek, VIEW, BBC, The New York Times, Der Spiegel och XL Semanal. Bilden fick ytterligare publicitet i både tryckta och sociala medier tack vare ett pris vid World Press Photo 2012. Den här historiens känslomässiga och engagerande karaktär, som skildrar hur sårbar noshörningens framtid är, gjorde att den nådde ut till miljontals människor över hela världen. Brent säger:

"Jag tog den här bilden 2011, precis när frågan med noshörningshorn först började diskuteras. Jag hade fotograferat en massa döda djur och tagit några hemska bilder av lidande djur som hade överlevt den brutala avhorningen och sedan lämnats att dö av tjuvskyttar.

Det här var första gången jag såg mänsklig medkänsla gentemot noshörningen och jag blev alldeles tagen av de afrikanska männen och den relation de hade. Jag tog den här bilden i Kenya, på en plats som heter Ol Pejeta, där tre av de sista sex trubbnoshörningarna finns. Den här gamla hanen är den sista hanen av sin art. Tänk att vara den sista av något på jorden... då kan man prata om ensamhet.

Vi är på väg in i en enorm våg av utrotning nu, magnifika djur som den här noshörningen kommer att gå samma väg som dronten, bara för att människan är för okunnig och arrogant för att förstå att allt måste vara i balans. Det finns fortfarande kloka människor som ägnar sina liv åt vilda djur och den här bilden visar vad som är möjligt att uppnå mellan människor och djur när det finns ömsesidig respekt. Den här bilden blev en succé på nätet och jag insåg att det fortfarande finns miljontals människor som bryr sig om naturen. Tiden är knapp nu."

Laurent Van der Stockt, EOS 5D Mk II

Jobar, Damaskus, Syrien

13 april 2013 

Laurent Van der Stockt/Getty Images-reportage

Laurent Van der Stockt reste till Syrien på uppdrag av den franska tidningen Le Monde, men visste inte då att han skulle ta några av de viktigaste bilderna från konflikten. Den här bilden visar stridande rebeller i den fria syriska armén på frontlinjen i Jobar under en saringas-attack utförd av president Assads regeringsstyrkor. När den publicerades fick den enorm uppmärksamhet världen över, särskilt genom sociala nätverk. Andra ledande mediekanaler, inklusive Sunday Times Magazine, l'Espresso och The Huffington Post, publicerade också bilderna, och de användes senare, tillsammans med andra styrkande bevis, av världens ledare för att utöva påtryckningar på president Bashar al Assad om regimens användning av kemiska vapen i konflikten. Laurent säger:

"I april 2013, när den här bilden togs, fanns det inte någon oberoende kontrollerbar information om att de syriska rebellstyrkorna nått förorterna till Damaskus.

Syftet med det här jobbet var att komma till stadsdelen Ghuta i huvudstaden. Efter en lång resa från Libanon hittade jag de rebellstyrkor som nått längst. En dag på Djobar-frontlinjen, som var närmast stadens centrum, släpptes granater som innehöll sarin över oss när jag intervjuade en soldat. Jag vände instinktivt min kamera mot den här scenen med de två männen i gasmasker, som jag fotograferade med kameran samtidigt som jag spelade in videon.

Publiceringen i franska tidningen Le Monde av den undersökning vi genomfört, jordprover som vi kunde ta med hem, och de foton och filmer jag tog var tillräckligt för att den franska regeringen skulle gå ut till allmänheten med att saringas faktiskt användes av Assads regim. Den brittiska regeringen fattade samma beslut en vecka senare, och några dagar senare meddelande även USA:s president det i ett officiellt tal."

Dan Kitwood, EOS 5D Mk III

Kos, Grekland

4 juni 2015

Dan Kitwood/Getty Images

Den här bilden är från ett större jobb som fotograferats av Dan Kitwood och det skildrar fyra pakistanska män som anländer från Turkiet till stranden på den grekiska ön Kos. Vid den här tidpunkten hade redan omkring 30 000 flyktingar kommit till Grekland under 2015 och landet bad om hjälp från de andra EU-länderna. Bilderna, som ursprungligen togs för nyhetsbyrån Getty Images News, har publicerats i många inflytelserika internationella medier, däribland The Times, Al Jazeera, New Yorker, Financial Times osv. Dan säger:

"Jag blev utsänd till Kos för att fotografera flyktingsituationen den 29 maj 2015. Den grekiska ön hade fått omvärldens blickar på sig då en stadig, och allt större, ström av flyktingar sköljdes upp på stränderna.

Hela familjer från Syrien, Afghanistan, Eritrea och Irak och många arbetare från Bangladesh hade fått öns begränsade resurser att börja sina.

Det var svårt att förstå vad som får en familj att lämna sitt hemland och ge sig iväg på flykt, medvetna om alla faror som väntar. Att leda sin make, sin hustru, sina barn in i osäkerheten, och att veta om att om du mot förmodan når destinationen så kommer du förmodligen aldrig återvända igen.

Den sjätte morgonen när jag stod på stranden och tittade efter små gummibåtar med dyrbar last, fick jag syn på den här båten som var full med pakistanska män. De hade gett sig av några timmar tidigare i skydd av mörkret från den turkiska kusten och ut på det öppna havet. Deras glädje när de nådde säkerheten på den europeiska stranden var omisskännlig. Vilken framtid de här männen går till mötes och om deras förväntningar uppfylls får jag troligtvis aldrig veta."

Kolla in vår tävling ikoniska bilder om du vill ha chans att vinna en alldeles egen EOS 5D Mark III, och andra priser i jubileumsutgåva!