hero-header.jpg

Tips för stadsfotografering

Prova en annan typ av stadsfotografering när solen går ned och miljontals ljus ger dig chansen att ta fantastiska kvällsbilder av stadslandskap.

Se hur den här fotografen visar olika tekniker när han tar bilder av London på kvällen.

Skymnings- och kvällsfotografering fungerar särskilt bra i staden. Men fotografering i svagt ljus kräver särskild utrustning och dessutom lite kunskap.

Hitta först en bra utsiktsplats, försök komma upp över hustaken för att få en vy över stadens skyline. I gatunivå kan du få dramatiska återspeglingar av staden om du befinner dig vid vatten.

Den bästa tiden att ta kvällsbilder är oftast när solen har gått ner, men innan himlen blir helt mörk. De bilderna ger en blåaktig färgton på himlen och är ofta mer tilltalande än en svart himmel eller en som enbart är belyst stadens ljus.

Stadsbild av London8 sek, f/5,6, ISO 100, taget med 24 mm
Med ett vidvinkelobjektiv och en slutartid på sekunder fångas stadens ljus och en stor del av himlen.


Använd en låg ISO-inställning och en bländare på ca f/5,6 för att minimera brus och få hög bildkvalitet. När du använder en lång slutartid du måste hålla kameran stadigt för att undvika rörelser under exponeringen.

Londons skyline4 sek, f/5,6, ISO 100, taget med 50 mm
Med ett objektiv med brännvidd på 50 mm kan du fokusera på stadens ljus. Om slutartiden minskas blir himlen mörkare och mer tyngd läggs på Londons skyline.


Komponera din bild med hjälp av direktvisningsskärmen, som är upplyst så att du ser perfekt i mörkret. Du kan justera exponeringen med hjälp av exponeringskompensation eller genom att använda helt manuellt läge och kontrollera på skärmen.

Välj antingen autofokus i direktvisningsläget eller ändra objektivet till manuell fokus och använd det förstorade direktvisningsläget.

Använd en kabelutlösare eller fjärrkontroll för att undvika kameraskakning. Du kan också använda 2-sekunderstimern för att ge kameran tid att stabilisera sig när du har ställt in avtryckaren och innan bilden tas. Om kameran har inbyggd Wi-Fi kan du använda smartphoneappen Canon Connect för att kontrollera inställningar, kontrollera exponeringen och ta bilden. Sedan kan du hämta bilden för direkt överföring till sociala medier eller en blogg, allt från din telefon.

Stadsljus på kvällen Den här imponerande bilden tagen av Jackie Tran utnyttjar fotografering över vatten för att lägga till ljusreflexer och en intressant förgrund till stadsbilden.


Genom att variera vitbalansen skapas olika effekter, använd Glödlampa för coola, blå nyanser eller Dagsljus för att få en varm färgprakt. Fotografera i RAW-format och välj vitbalans i efterbearbetningen för bästa bildkvalitet och flexibilitet.

Blågul London-stadsbild De här två skylinebilderna över London har samma exponering, men har tagits med olika vitbalansinställningar för kreativa effekter. Till den vänstra bilden användes inställningen Glödlampa och till den högra Dagsljus.


Utnyttja lång exponeringstid genom att välja en plats där det finns rörelser, till exempel fordon som åker förbi en speciell sevärdhet. Ställ in exponeringen baserat på en slutartid på några sekunder. Vänta på att trafiken kommer igång innan du trycker ner avtryckaren. Se hur fordonen suddas ut så att de nästan blir osynliga, medan strålkastare och bakljus sveper genom bilden i kreativa mönster. Variera slutartiden för att ändra effekten.

Ljusspår i Amsterdam Den här bilden av Adrie van Bijsterveldt har en lång exponeringstid för att fånga ljusspåren från en båt i rörelse på en kanal i Amsterdam.


Att använda stadsljusen som bakgrund kan vara ett bra sätt att skapa fina porträttbilder. Då måste kameran stå på ett stativ och kamerablixten eller en extern blixt användas. Använd liknande exponeringsinställningar för att fotografera stadens ljusspår. Men kanske vill du höja ISO-inställningen för att begränsa slutartiden till en eller två sekunder, så att din modell inte behöver stå stilla så länge. Om läget Nattporträtt finns i din kamera kan du använda det och få en liknande inställning.

Porträtt med ljusspår2 sek, f/14, ISO 200, taget med 35 mm
Att balansera ljus från en stad och ljus från blixten är ett utmärkt sätt att göra intressanta nattporträtt.


Staden erbjuder oändliga kreativa möjligheter och platser som du kan använda när som helst på året. Håll utkik på kvällen när det just har slutat regna, så blir återspeglingarna vackra, eller fotografera under kristallklara nätter när ljusföroreningarna är minimala.

Oavsett förhållanden – testa kvällsfotografering nästa gång du befinner dig i en stad. Glöm inte att överföra dina bästa bilder i svagt ljus till Canons galleri.

Tyckte du att den här artikeln var användbar och vill lära dig mer om hur du tar bättre foton? Anmäl dig till Canon Communications för nya tips och guider

Obs! I vissa fall är de värden som visas för bilderna typiska för att illustrera de olika bilder som tagits.