HAGUE Mk2 Hero

Emily Mulhall: Gör det för Vine

Vi satte oss ned med studentanimatören Emily Mulhall för att ta reda på mer om fenakistoskop, internetberömmelse och om hur man tar med sig animationen offline.


”Animation var något som jag alltid velat syssla med", förklarar Emily. ”Och så fick jag plötsligt massor av tid över efter en benoperation. Jag visste att jag inte skulle kunna gå på en månad, så jag laddade ner alla appar jag kunde hitta. Vine är en av dem som jag fastnade för."

Molehill, Emilys Vine-konto, tog snabbt fart, med över 50 miljoner loopar och 71 000 följare i skrivande stund. Erkännandet följde inom kort när Mashable rankade hennes som etta på en lista över fem av de mest kreativa brittiska Viners och trots att hon är mest känd online, når hennes berömmelse in i den verkliga världen också. "Någon kom fram till mig på Oxford Street och sade, "Hallå där, det är du som är Molehill". Jag visste inte vad jag skulle säga!"

När det gäller animation finns det en omfattande historia för skaparna att inspireras av. "Under min designkurs fick jag göra efterforskningar i många olika formgivare, konstnärer och animatörer", förklarar Emily. "Och så finns det saker du ser på TV och i tidningar."

Se Emilys video om hur man animerar på Vine nedan:



Självklart hämtar Emily också inspiration från sina samtida. "Det finns en gemenskap på Vine", säger hon. "Folk pratar mycket och man frågar varandra hur man gör saker. Det finns människor som du följer som man pratar med ganska ofta och man ser alltid varandras arbete."

Bibliotek


Dessa relationer kan ofta komma väl till pass. "Förr ett tag sedan gjorde jag en hashtag", förklarar Emily. "Jag försökte filma som om jag var den enda människan i London, så jag bad folk att göra samma sak i sina egna städer. Massor av människor från hela världen deltog, och det öppnade upp för en massa konversationer om var folk bodde."

Med hjälp av andra sociala nätverk, t.ex. Instagram, Twitter och Snapchat, kunde Emily ta sina följare bakom kulisserna – trots allt, på Vine ser man bara den slutliga produkten. "På Snapchat, om jag gör en animering, lägger jag upp små bitar av den", säger hon. "Och om något går fel, kommer jag att skrika på papperet eller någonting."

Zoetrope


Canon har tillsammans med Emily uppfunnit fenakistoskopet på nytt, en tidig apparat som snurrar en skiva för att visa en serie bilder i ordning, vilket skapar illusionen av animation. "Mina animationer är vanligtvis i 2D", förklarar Emily, "eftersom du bara kan se dem på en dator. Det var trevligt att se en animation som var "verklig" – ett fysiskt, materiellt föremål."

Emilys sista fenakistoskop visar en animerad trädgård på en skivspelare, men projektet startade i mycket större skala – "Min ursprungliga idé var att skriva ut enorma bilder gjorda av massor av pappersbitar och skapa ett jättelikt fenakistoskop på en rund byggnad."

Så vad gäller fortsättningen finns det inga konkreta svar. ”Jag har en hel del idéer nedskrivna", förklarar Emily. "Och jag kan väl avgöra vad som är realistiskt och vad som inte är det".

För konstnärer som Emily, som animerar sitt arbete bildruta för bildruta, kan ett enda misstag förstöra timmar av hårt arbete, men det är inte alltid en katastrof. "Jag uppskattar processen mer än slutresultatet", säger hon. "Andra människor tycker att det är en lång process och så når de inte mållinjen. Men det är alltid trevligt när man efter att ha arbetat på hundra olika bildrutor ser dem alla tillsammans."

Klicka här för att besöka Emily på Vine.