Tips för spegelfotografering

Med hjälp av speglar lägger du snabbt och enkelt till en ny dimension i porträttfoton. Läs våra tips om spegelfotografering som hjälper dig ta häftiga bilder.

Prova olika speglar och effekter. Man kan ta bra bilder med hjälp av speglar, både i en studio och hemma. Speglar är billiga, finns i alla former och storlekar och kan användas på flera olika sätt för att förbättra dina porträtt.

Låt kompositionen vara enkel och använd färg: precis som i det här surrealistiska porträttet som tagits med hjälp av en enda spegel.

Spegel för självporträtt

Försök få så mycket ljus som möjligt i porträtten, det gör att ett lågt ISO minimerar bruset och att snabba slutartider förhindrar skakningsoskärpa.

Oändlighetseffekten: I det här exemplet har fotografen använt två speglar för att skapa en oändlighetseffekt. Vinkla speglarna så att du inte får med en återspegling av dig själv eller belysningen.

Spegelporträtt med oändlighetseffekt

Skärpedjup – håll kontroll på områden utanför fokus genom att stänga bländaren till f/5,6 eller mindre. Det innebär att större områden i bilden är i fokus, vilket innebär att när du fokuserar på ögonen så blir är näsan och öronen också i fokus.

Placera spegeln på golvet och ta bilden nedåt. Vänd sedan på bilden i efterhand för att skapa en riktigt intressant effekt.

Spegelporträtt med perspektiv

Dirigera ditt objekt – kom ihåg att prata på under hela fotograferingen när du arbetar med människor. Kommunicera dina tankar på ett tydligt sätt, så att de lätt kan följa dina instruktioner. Glöm inte att med den här sortens fotografering så har kanske personen du fotograferar inte en aning om hur den slutliga bilden kommer att se ut. Ta därför några testbilder och visa på kamerans baksida för att hjälpa personen förstå konceptet. Det handlar om kreativitet, så lyssna på allas åsikter. De har förmodligen en del bra idéer att komma med.

Fortsätt experimentera. Fotograferingar som dessa följer oftast inte något mönster. Du ser vad som fungerar och inte fungerar. Testa massor av olika vinklar och olika kombinationer av positioner och speglar för att hitta något du gillar. När du hittar en vinkel som fungerar, fortsätt fotografera tills du känner att bilden är så bra som den kan bli.

Hoppas att de här tipsen ger dig bra idéer om hur du kan ta kreativa självporträtt. Och om du tagit bilder du är nöjd med, dela dem gärna genom att överföra dem till Canons galleri.