Förevigade ögonblick från 2015

Vårt senaste urval av bilder från Canon-fans ger ett unikt perspektiv på 2015. För att fira alla fantastiska bidrag ni har skickat till vårt Galleri tänkte vi välja några av våra favoriter och ta reda på berättelserna bakom dem.

Dani del Rio Garcia är en fotograf som är verksam i Costa Rica. Han har fångat ett mäktigt ögonblick med mycket rörelse. Erik Sampers bild visar den verkliga innebörden av otrolig anda och lagarbete.

After surf av Dani del Rio Garcia

After surf, Dani del Rio Garcia

”Jag tog den här bilden på Playa Langosta i Costa Rica när jag jobbade på Barceló Hotel som fotograf.

Langosta är känt för surfning. Mannen på bilden var en erfaren, lokal surfare som hade skön stil. Vi brukade träffas på stranden och han gav mig bra tips. Surfarna brukade använda hotellets duschar när de hade surfat klart. En gång när han tog en dusch såg jag att han skakade håret som en hund. Ljuset var perfekt med solen i bakgrunden. Jag tycker om att ta porträtt och gillar hur en bild kan få oss att tänka på vilket slags liv personen har levt.

Jag tog bilden med min Canon EOS 7D med ett EF 50mm f/1.8 II-objektiv. Slutartiden var på 1/6400 sekunder med en exponering på f/2,0 och ISO 500.”

Blind runner and his guide av Erik Sampers

Blind runner and his guide, Erik Sampers

”Jag tog det här fotot under Marathon des Sables i Marocko. Det är ett unikt lopp med fler än 1 400 löpare från 64 länder som springer totalt 269 km med egen mat och sovutrustning i ryggsäcken.

Det här fotot togs på morgonen under den längsta etappen. Det blåste mycket damm och sand och sedan blev vädret ännu värre. Det var en storm i öknen, himlen blev svart och det haglade till och med en stund.

Jag väntade på att löparna skulle komma och fick syn på något fantastiskt – den blinda löparen Didier Benguigui med sin guide Gilles Clain, som använde händerna för att skydda Didiers huvud och ansikte.

Det var ett häftigt ögonblick – alla de andra fotograferna hade slutat ta bilder, men jag gillar att arbeta under svåra förhållanden och med min Canon-kamera kan jag göra det.

Jag tog fotot med min Canon 5D Mark III med ett EF100-400MM f4.5-5.6L telezoomobjektiv, en slutartid på 1/320 sekunder, ISO 800 och en exponering på f/6,3.”