Ta bättre porträttbilder

Porträttfoton är enkla att ta men svåra att bemästra. Vi har tagit fram några användbara grundläggande tips för att förvandla dina bra bilder till fantastiska bilder – oavsett om du fotograferar stadssurfare eller familj och vänner. Titta på videon och läs på för att upptäcka mer.

Fotografera från olika vinklar

Var aldrig rädd för att experimentera med olika fotograferingspositioner när du fotograferar personer. Du kan stå på knä eller ligga på marken och prova att fotografera motivet underifrån. Eller vad sägs om att fotografera motivet från ovan genom att ställa dig försiktigt på en trappa. Om personen du fotograferar sportar, klättrar uppför en vägg eller surfar på en stadsflod kan du komma närmare inpå all action genom att zooma in och fånga deras uttryck. Det kommer att tillföra massvis av personlighet och känsla till fotot.

Fotografera med en stor bländare om du vill släppa in mer ljus

När du porträttfotograferar utomhus är det bäst att ge kameran en stor bländaröppning (ett lågt f-tal – runt f/2,8-f/5,6). Genom att göra detta kan du fånga ett kort skärpedjup, vilket gör motivets bakgrund vackert oskarp. Detta får motivet att ”stå ut” i ditt foto.

Använd en kortare slutartid för att fånga ögonblicket

Folk brukar röra sig en hel del, även när de vet att de fotograferas. Det är trist när ett bra foto förstörs av att någon blinkar, rynkar pannan och/eller gör en konstig grimas.

Du kan förhindra detta och oönskad rörelseoskärpa på dina bilder genom att använda en kort slutartid – minst en 1/125-dels sekund eller snabbare.

Fyll ramen med motivet

Fundera på var du vill fotografera motivet innan du börjar. Är du ute efter känslan av en livlig stadsmiljö, minimalistisk kyla eller en actionfylld bild? Zooma in för att fylla upp ramen med en person som kan ge dig en fantastisk bild.

Du kan även få fantastiska resultat om du placerar motivet vid ena sidan av ramen och tar med deras omgivning – som en gata, ett grönt fält eller deras hem.

Experimentera med bakgrunder

Personen som du fotograferar för ett porträtt ska alltid stå i fokus. Men om du vill går det även att förändra stämningen i ett foto genom att ändra bakgrunden för att lyfta fram deras personlighet eller omgivning. Till exempel kommer stämningen i ett foto av en person på en hektisk tunnelbaneplattform att skilja sig från ett foto av samma person på en bänk i en lugn park. Ibland kan en minimal bakgrund, som en vanlig vägg eller gardin, också ge goda resultat. Var djärv och experimentera med olika bakgrunder och se vad som fungerar bäst.

Fota naturliga porträtt – eller posera

Poserade porträtt kan ibland se lustiga ut, så håll kameran nära till hands för att fånga motivets spontana leenden, koncentration eller andra ansiktsuttryck.
Om du istället föredrar ett iscensatt porträtt kan du pröva att placera motivet i den vänstra eller högra delen av ramen för att väcka intresse hos åskådarna. Be motivet att titta bort från kameran för att väcka nyfikenhet hos åskådarna.
Motivets ansiktsuttryck kan förvandla ett bra porträttfoto till ett suveränt porträttfoto. Experimentera därför med olika sinnesstämningar och känslor medan du fotograferar.

Utforska vår interaktiva City Surfer upplevelse här.