Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Med ett inslag av kubansk rytm

Sarah Caron är en fransk fotojournalist som är verksam i Paris. Efter att ha fullbordat sin utbildning reste hon till Kuba och under 1994 tog hon de ikoniska bilderna som satte igång hennes karriär som professionell fotograf. Sedan dess har hon arbetat med ett flertal uppdrag i Afrika, Sydamerika, Asien och Mellanöstern som frilansare hos ett flertal tidningar, bl.a. Time och Paris Match, och har med åren vunnit en mängd utmärkelser och stipendier för sina mycket berömda bilder. Vi stämde träff med henne i Kuba, där hon tog ett avbrott från en hektisk modefotografering för att pröva på EOS M5 och berätta lite för oss om sin karriär och hur hon gör för att fotografera fantastiska bilder.

Komma igång

Vi började med att fråga Sarah vad det var som lockade henne till att bli professionell fotograf, snarare än att uppfylla sin tonårsdröm om att bli en klassisk ballerina.

”Jag hade alltid en dragning till fotografier även i väldigt ung ålder. Mina föräldrar tog alltid med mig till museer där jag fick se tavlor målade av mästerkonstnärer, vilka jag anser på många sätt och vis var dåtidens fotojournalister. Men jag älskade även balett och när jag var i tonåren ville jag bli en klassisk balettdansös. Det var då jag besökte Kuba för första gången – som student på Alicia Alonso School of Ballet i Havanna. Men det var i slutändan min fascination för historia som verkligen inspirerade min fotografiska resa. Medan jag studerade till en masterexamen inom spansk och sydamerikansk litteratur och civilisation upptäckte jag Cristina García Roderos verk, en fantastisk spansk fotograf, genom hennes bok España Oculta. Efter att jag tittat igenom den boken visste jag att det var fotografi jag ville syssla med – och jag hade aldrig några frågor eller tankar på att byta yrke.”

Sarah Caron fotograferar en ung och tatuerad kvinna med EOS M5

Återbesök

Sarahs fotografi kännetecknas av att hon återbesöker platser ...

”Det var fotografierna jag tog när jag återvände till Kuba 1994 – vilket nu är över 20 år sedan – som jag påbörjade min karriär som professionell fotograf. Och jag gillar att återbesöka platser jag arbetat på tidigare när jag får möjligheten till det. Det sparar massor av tid när du redan är nära bekant med platsen och dess människor. När man återvänder får man inte bara en möjlighet att fotografera förändringarna tiden har fört med sig till platsen, utan det ger mig även möjligheten att utforska samhället och dess folk på djupet – så mina bilder återspeglar en djupare förståelse för kulturen. Kännedom om en plats hjälper mig även på många praktiska sätt – till exempel var jag ska bo och hur man tar sig omkring. Tack vare mina frekventa besök till Kuba har jag även förbättrat min spanska, så pass till den grad att många kubaner inte tror att jag är fransyska!”

Man kan se vilken påverkan Cristina García Roderos svartvita fotografier har på Sarahs första professionellt framgångsrika kubanska projekt, som också var svartvitt. Vi frågade henne om den kreativa processen bakom fotografering i svartvitt eller färg och konsten av att få med känslor på bild ...

”Det var i första hand ett praktiskt snarare än ett kreativt skäl som påverkade mitt beslut att fotografera min första fotodokumentär – bilderna på de kubanska flyktingarna – i svartvitt. På den tiden fanns det inga digitalkameror och jag arbetade med film, så jag var tvungen att framkalla negativ och tryck på egen hand. Svartvitt var helt enkelt ett enklare medium att arbeta med. Nu när det rör sig om ett personligt projekt väljer jag svartvitt eller färg beroende på vad jag vill förmedla i mina bilder. Men jag kan inte begränsa mig – det verkar helt enkelt handla om en naturlig reaktion på motivet. Jag har till exempel fortsatt mitt arbete med migration – vilket är ett ämne som jag har arbetat med i många år – i svartvitt. Och om jag har ett uppdrag från en tidning frågar jag givetvis dem vad de vill ha och så fotograferar jag därefter.”

”Och angående hur man får med känslor på bild – det vet jag inte, uppriktigt sagt. Det jag gör är att spendera tid i deras miljö, vilket jag antar hjälper mig att utveckla relationen som behövs. Självfallet spelar ljussättning en oerhört viktig faktor i detta, vilket kräver att man är väldigt tålmodig – eftersom det kan dröja ett tag innan rätt ögonblick visar sig.”

Regnbåge över en blöt gata fotograferad med Canons kompakta systemkamera EOS M5

”Men ibland – främst när jag är på uppdrag – om man har dålig ljussättning, till exempel om det regnar hela tiden, måste man omvandla en dålig situation till något intressant och det är verkligen en utmaning. Och när man arbetar som fotojournalist måste man dessutom kunna anpassa sig snabbt efter mycket ombytliga situationer, och det kan handla om många faktorer att ta hänsyn till utöver ljussättningen.”

Sarahs senaste arbete har varit en modefotografering i Kuba – vilket kan tyckas vara långt ifrån typen av bilder för fotodokumentärer som hon fotograferade på platser som Palestina och Afghanistan, men för Sarah är skillnaderna mindre än vad de verkar.

Sarah Caron fotograferar en modell bakom kulisserna för en modefotografering med M5

”Hittills har jag fotograferat i Pakistan och Kuba, där det är ett sätt att uttrycka sina drömmar om förändring. På båda dessa platser använder designers sin kreativitet för att förmedla ett underliggande politiskt budskap – så från det perspektivet tycker jag inte att det skiljer sig så mycket från reportagefotografering i konfliktdrabbade områden. I båda dessa situationer ska ett bra foto förmedla information och beröra åskådaren känslomässigt på ett visst plan. Det är vad jag försöker uppnå med min fotojournalistik och mina modefotograferingar.”

Ute på gatan

Gatuscen i Havanna som fotograferats av Sarah Caron med Canon M5

Utöver att fotografera några vackert avslöjande foton av vad som händer bakom kulisserna på en modefotografering med EOS M5 så tog Sarah även några bilder på Havannas gator. Vi frågade henne vad som kännetecknar en duktig gatufotograf och vad för slags kamera man ska använda.

”För det här projektet ville jag föreställa mig själv som en turist på jakt efter vackra och överraskande bilder. Jag tror att man för den här sortens gatufotografering måste ha skarp observationsförmåga för att lägga märket till de intressanta och unika gatuscenerna, men man måste även vara snabb med att komponera och fotografera bilderna. Eftersom man generellt sett bara får en chans! Det handlar även om att inte störa folk i deras vardag. Så kameran du använder måste vara liten, diskret och snabb – precis som EOS M5. Kameran har även den extra fördelen av att kunna fotografera högkvalitativa RAW-filer som du kan använda för professionella ändamål.”

Kvällsbild av Havanna från havet som fotograferats med EOS M5

”Det var ett sant nöje att arbeta med EOS M5. Jag har väntat länge på att Canon ska producera en kamera av det här slaget – något lätt, kompakt, snabbt och på samma gång kraftfullt. Den fantastiska mångsidigheten hos EOS M5 var en stor bonus. Jag använde den i många olika situationer, till exempel modefotografering, reportage, gatufotografering, fotografering av arkitektur och landskap, med stor framgång i olika ljusförhållanden. Med kameran kunde jag dessutom skapa bilder i stil med impressionistiska konstnärer för kvällsfotograferingen av havet. Så på det stora hela har EOS M5 och jag byggt ett fantastiskt samarbete!”