Shooting a vignette with Nehemias Colindres

Spela in en vinjett med Nehemias Colindres

Fotografen och filmskaparen Nehemias Colindres delar med sig av sina tre bästa handledningar om att spela in filmer: spela in en vinjett, råd från en filmskapare och ett nytt perspektiv.

Att filma en scen, eller "vinjett" som det kallas i den kommersiella världen, kräver noggrann planering och en förståelse som kommer med lite övning.

När du har skapat dina moodboards (visuella exempel som beskriver vad du vill uppnå) och treatments (den skriftliga beskrivningen av vad som ska ske i vinjetten) bör du ha klart för dig vad du strävar efter att uppnå.

Kartlägg varje tagning genom att skapa ett bildmanus, med hänsyn till det objektiv som du vill använda för tagningen. Oroa dig inte om du inte kan rita, det kan räcka med att bara göra en grovskiss för att det ska hjälpa dig att visualisera den färdiga vinjetten.

Skärmdumpar från andra filmer du tycker fungerar bra kan också vara bra som referens. Kom ihåg att det här inte är att stjäla; vi påverkas alla av varandra. Du kommer aldrig att kunna uppfinna filmkonsten på nytt, men du kan lägga till ett kapitel i dess historia.

Innan du börjar filma är det bäst att gå igenom kamerarörelserna och dela upp dem i märken och vara tydlig med vad du vill uppnå i scenen.

Därefter måste du gå igenom scenen med skådespelarna. Beroende på skådespelarnas kvalitet förenklar jag antingen arbetet eller arbetar tillsammans med dem och utmanar dem att själva bidra med något. Oavsett erfarenhetsnivå är det ditt jobb att ge dem ett känslomässigt eller mentalt mål.

De måste förstå vilket tillstånd de ska försätta sig i. Jag gillar att vägleda skådespelaren genom scenen, men tillåta löpande kommentarer från kameran. Därifrån kan jag pressa mig själv att leta efter vissa bilder, och ibland kan jag även hitta några oväntade guldkorn som jag inte hade planerat för. 

Efter att ha filmat scenen med en enda tagning, filmar jag vissa detaljer som kan ge scenen ett annat element. Valet beror på din stil och på vilken typ av film du vill göra. 

Som ett nästa steg tar jag ett porträtt. Porträtt kan ge liv åt ditt verk, men du måste få skådespelaren eller motivet att känna sig bekväm. Ge dem små tips, jag ber ofta skådespelaren att titta bort, ta ett djupt andetag och vända sig mot kameran och andas ut. Om det inte ger mig det utseende jag önskar, ändrar jag deras position och ber dem ge mig olika utseenden. Om du inte fått till det efter ett par tagningar så är det bäst att ge upp. 

Slutligen måste du dela upp vinjetten i tillräckligt små delar så att du har tillräckligt många alternativ när filmen ska klippas. Du kanske gillar den som en tagning, eller är du en mer erfaren filmklippare kanske du vill baka in din egen stil. 

Det är viktigt att ha kontroll över alla aspekter, men det är också viktigt att veta när du ska släppa taget och ge människorna omkring dig lite frihet, från dina motiv till oförutsedda händelser som äger rum.

Kom ihåg att en bra filmskapare bara är så bra som det tankearbete och den planering som han eller hon lägger ner på filmen.