Fem tips för vackra porträttfoton

Att ta vackra porträttfoton, speciellt ute på gatan, kan vara en utmaning. Många faktorer spelar in, allt från rätt ljus till att komma tillräckligt nära motivet och att vara snabb nog med kameran. Det går att ta hyfsat bra porträttbilder med vilken kamera som helst, även om många fotografer föredrar att använda en digital systemkamera (DSLR), så att de får större kontroll och kan uttrycka sin kreativitet. Vilken kamera du än använder hoppas vi att de här fem tipsen hjälper dig ta bättre bilder av människor – oavsett om det är vänner, familj eller okända personer du möter på gatan.


1. Använd exponeringskompensation för porträttbilder

Exponeringskompensation låter kanske invecklat, men det är helt enkelt ett sätt att göra motiven ljusare eller mörkare. Det är en särskilt användbar funktion när du fotograferar personer med ljusa hudtoner om du vill undvika att de ser för bleka ut, eller när du fotograferar personer med mörka hudtoner som du vill ska se naturliga ut. Nästan alla DSLR-kameror, de flesta kompakta kameror och många smartphones har exponeringskompensation. Läs mer i handboken för att hitta din inställning. Belys ansikten genom att vrida ratten upp +1 klick på den positiva exponeringskompensationen eller klicka ned ett steg (-1) för att göra dem mörkare.

Two Sides av Deveion Acker

Deveion Acker, Two Sides,


2. Gå nära

Det låter enkelt, men att komma riktigt nära motivet kan vara den största utmaningen – särskilt om du fotograferar en främling eller någon som rör sig mycket. Men genom att fysiskt flytta kameran närmare kan du få ett porträtt där du lyckas fånga intensiteten i någons uttryck, linjerna i ansiktet eller glimten i ögonen.

Använd ett objektiv med fast brännvidd av standardtyp eller med ultravidvinkel istället för ett zoomobjektiv. Det betyder nämligen att du måste gå närmare och den som porträtteras kan uppleva ett mindre objektiv mindre skrämmande. Be vänner och familj att posera för dig nära objektivet. Om du vill ta porträtt av främlingar, be dem först om tillåtelse – de blir ofta smickrade om du frågar plus att det ger dig tid att komponera bilden. Tills du känner sig bekväm med tekniken kan du använda det automatiska fokuseringsläget på kameran och en kort slutartid, så att du kan koncentrera dig på avståndet till motivet.

av Cappugino

Cappugino,


3. Ta genuina bilder

För att få naturliga, genuina porträtt, kan du ta några provbilder innan och efter motivet är redo och poserar framför kameran. Människor känner sig då mer avslappnade och chansen att du får ett naturligt leende eller ett barns busiga uppsyn är större när du trycker på avtryckaren när de inte förväntar sig det. Prova funktionen för bildserier om din kamera har en sådan. Du kan även använda ett zoomobjektiv och fotografera på längre avstånd, så att dina motiv ser mindre forcerade och mer naturliga ut.

Good Morning av Vinoth Chandar

Vinoth Chandar, Good Morning,


4. Berätta historier genom porträtt av personer i sitt rätta element

Ett porträtt av någon i sin vanliga miljö berättar mer än en enkel bild av ansiktet. Du kan till exempel använda ett vidvinkelobjektiv för att fotografera en kock som lagar mat i köket eller en bonde som står bland korna på ett fält. Eller varför inte fotografera en musikervän med en oskarp musikaffär som bakgrund? Fundera på vad du vill ha i bakgrunden på ditt foto och varför. Syftet är att få en bild som är visuellt stark, att lägga till ett lager med mening och struktur och väcka ett intresse hos betraktaren.

Chief Chef av Meena Kadri

Meena Kadri, Chief Chef,


5. Experimentera och utmana konventionerna

Förutom att justera kamerans inställningar finns det några enkla sätt att väcka intresse och skapa effekter i dina porträttbilder. Till exempel kan du be ditt motiv att titta bort från kameran och fästa blicken på något längre bort eller på något i bilden, i stället för att titta på dig. Eller varför inte prova att fotografera dem ovanifrån med hjälp av en stege – eller kanske kan du böja dig ner och fotografera dem från midjehöjd? Bryt mot kompositionsreglerna genom att låta dina motiv fylla bildens hela mitt. Eller prova med bakgrundsbelysning, skuggor och långa slutartider för att ge dina bilder en viss stämning. Målet är att du ska experimentera, lära dig mer och få resultat som du är nöjd med och vill dela.

What I Never See av See-ming Lee

See-ming Lee, What I Never See,


Känner du dig inspirerad? Dela dina porträtt med andra Canon-användare

Nu är det dags att tillämpa de nya kunskaperna och skapa vackra porträtt som du är stolt över. När du har tagit några stycken kan du skicka in dem till vårt galleri. Du kan dela dina alster med andra fotofantaster, visa och gilla deras bilder och delta i vår månadsfototävling.


Huvudbild: Joe Hunt, Ashbourne Festival