Fem tips för fotografering i kyliga förhållanden

Snö, frost och is ger spektakulära vinterscener. Men de flesta kameror är bara avsedda att fungera när temperaturen ligger på mer än noll grader. Var försiktig när du fotograferar utomhus i minusgrader. Att fotografera i snöiga och isiga förhållanden är ofta svårt och kan dessutom skada utrustningen. Här kommer våra praktiska tips som hjälper dig genom de kalla månaderna.

Gränser av Jan Villim

Jan Villim, Gränser

1. Använd ett stativ

Det är inte lätt att ta en stadig bild om händerna skakar av kyla. Ett lätt och bärbart stativ hjälper till att stabilisera kameran. Kom bara ihåg att inte vidröra stativet med händerna om det är minusgrader – du ”bränner" huden. Om du är en entusiastisk vinterfotograf rekommenderar Richard Walch, Canon Ambassador och vintersportfotograf, att du investerar i speciella klättringshandskar. Med den praktiska utrustningsdetaljen kan du använda fingertopparna och samtidigt skydda händerna mellan bilderna.

Sportfotografering av Jure Fundak

Jure Fundak, Sportfotografering

2. Ta med extra batterier

I kyla tappar batterierna laddningen snabbare än vanligt. Behåll därför både kamera och batterier så länge som möjligt i väskan. Tänk också på att ta med dubbelt så många batterier som vanligt, så att du kan fortsätta ta bra bilder.

3. Vrid ringarna manuellt

Om du använder kameran utomhus och inte har vridit fokusringen manuellt eller inte använder autofokus på ett tag kan objektivets fokus- och zoomringar "frysa". Förhindra detta genom att förvara kameran inlindad i en bra väska när du inte använder den. Täck kameran med något om du fotograferar när det snöar. Eller också ser du till att regelbundet vrida fokus- och zoomringen via AF-motorn eller manuellt.

Bakom kulisserna på Skijoring i Patagonien av Richard Walch

© Richard Walch, Canon Ambassador

4. Se upp för kondens

Om du flyttar kameran från en kall till en varm miljö bildas kondens, som kan skada utrustningen. Richard Walch ger det här rådet: "När du går på lunch ska antingen du själv eller ryggsäcken stanna utomhus. Om du förflyttar dig från en kall till en varm plats och försöker gå igenom dina bilder så är det kört. Kameran kommer att imma igen, objektivet immar igen och du skadar kameran. Du måste låta kameran befinna sig i ett enda temperaturområde".

Läs Richards inspirerande Skijoring-berättelse här.

Bergsbilder från Patagonien av Richard Walch

© Richard Walch, Canon Ambassador

5. Använd motljusskyddet

När snön faller ner eller viner omkring kan motljusskyddet förhindra att snö fastnar på objektivet. Richard Walch håller med.

"Motljusskyddet är oerhört viktigt för att förhindra vinande snö från att träffa objektivet. Du kommer undan med en hel del om du använder ett bra motljusskydd", säger han. Behåll motljusskyddet på och ta med dig några putsdukar för att torka av objektivet innan du lägger tillbaka kameran i väskan.

Come and See

Marcus Söderlund och hans team ställdes inför extrema väderförhållanden när de fotograferade vår senaste Canon-story – Skijoring.. Följ med oss bakom kulisserna, ta reda på hur de klarade utmaningen och dokumentera vinterns mest extrema höghastighetssport.