Dina foton, våra favoriter: höghastighetsfotografi

Vi hämtade inspiration från Franco Moros skidtolkningsäventyr och utmanade er att visa hur ni tar bilder av höghastighetsmotiv på ett dramatiskt sätt. Vi valde ut två favoriter och bad fotograferna berätta historien bakom dem. Båda använder korta slutartider för att fånga motiv i rörelse, det första i sin naturliga miljö och det andra i en konstruerad situation.

Flygande blåmesar av Paul Phillips

Flygande blåmesar av Paul Phillips

"Jag köpte nyligen en Canon 5D Mark III och ett 70-200mm f/4 USM-objektiv. Efter att ha läst handboken ville jag testa den snabba slutarfunktionen, och jag kände till en plats där en gammal man matar fåglar varje dag.

Scenen med fåglarna som kommer för att äta var ett perfekt tillfälle att bekanta sig med kombinationen kamera-objektiv. Och jag ville speciellt testa bildstabiliseringsalternativen.

Min största utmaning gällde inställningen, eftersom jag var osäker på vilka inställningar som skulle fånga motivet bäst. Inställningar för slutartid och autofokus behövde övervägas för en så liten och oförutsägbar fågel, så jag använde förinställningarna för rörliga motiv. Jag var också tvungen att vara nära motivet, så jag satt på marken ungefär nio meter från utfordringsautomaterna. Efter en stund vande fåglarna sig vid min närvaro, även om ljudet från slutaren fick dem att flyga upp. Sedan väntade jag tålmodigt, riktade in kameran för att ta den bild jag ville ha och fånga det resultat jag var ute efter. Till slut ställde jag in objektivet på 200 mm, med en slutartid på 1/1000 och ISO 200.

Förmiddagsfärgerna belyste motivet perfekt på den här platsen. Jag får nog aldrig tillfälle att upprepa den här bilden. Sannolikheten för att alla relevanta variabler sammanfaller igen skulle vara som att vinna på lotto två gånger!"

Fallande citron av Filippo Fania

Fallande citron av Filippo Fania

"Det är kanske en överraskning, men det här fotot togs hemma i mitt kök. Jag försökte visa hur situationer med snabba rörelser, som när citronen faller i vatten, kan vara vackra om de fångas i rätt ögonblick. Jag använde ett gammalt akvarium och förberedde bilden med stativ och blixtutlösare med två lampor på vardera sidan för att belysa det porlande vattnet.

Jag använde bländarförval (Av) på min Canon EOS 550D och ett 50 mm f/1,8-objektiv."

Ge dig på den här månadens utmaning

Vi vill se hur du ser på världen – delta i våra månatliga fotoutmaningar! Den här månadens tema hittar du i vårt galleri. Plocka fram kameran, oavsett vilken sort du har, tänk ut en story och dela ditt perspektiv på världen med alla oss andra!