hero

Dina bilder, våra favoriter: Vinter i svagt ljus

Den här månaden gav vi dig utmaningen att klä dig varmt och få ut mesta möjliga av det svaga vinterljuset för att ta några riktigt fina bilder. Vi bad fotograferna bakom tre av våra favoritbilder att dela med sig av historierna bakom dem.

Crepusculo av Javier Pavia Barajas

"Jag tog den här bilden på ett berg som heter Floyen med utsikt över Bergen, Norge. Det är en av stadens mest populära turistattraktioner. Jag gillar att gå ut med min Canon när det snöar, men hade aldrig varit så här långt bort tidigare. Jag var inte helt säker på var jag var när jag klättrade allt högre upp mot solen med min kamera.

Jag gillar att göra de här utflykterna på egen hand så att jag kan koncentrera mig och fokusera på min bild. Trots det kalla vädret var min resa verkligen värd besväret för att kunna ta den här bilden över staden, som ser mycket vacker ut i vinterljuset.”

Varg i dimma av Marga Straver

"Det här fotot togs vid Biotop Wildlife Park i Tyskland nära byn Vehlingen. Parken runt sjön är hemvist för många europeiska vilda djur, såsom varg, älg, bisonoxe och lodjur, som här är i sin naturliga miljö.

Det var i januari och vädret var dåligt. Det hade regnat och det var väldigt dimmigt. Fem vargar dök upp bland träden. Plötsligt hoppade en av dem upp på en nedfallen trädstam. Lyckligtvis kunde jag ta den här bilden från mitt skydd, där jag hade väntat hela dagen för att få rätt bild.

På grund av det svaga ljuset var jag tvungen att använda en längre slutartid och ett högre ISO-tal än normalt. Jag hoppas att jag kan komma tillbaka under våren när vädret och ljuset är bättre. En av vargarna var dräktig så kanske har de ungar när jag ser dem nästa gång!"

Bergskyrka av Guillermo Garcia

"Island är ett paradis för alla som älskar nattlig fotografering. Att se och fotografera norrsken i en naturlig miljö är en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Jag fotograferade det i november, en natt när det inte förväntades bli norrsken. Bilden togs vid foten av Kirkjufell, nära staden Grundarfjörður.

Månen var nästan full och himlen var klar. Jag valde en enkel komposition med sprucken is i förgrunden och berget i mitten. Vid elvatiden på kvällen såg jag en grön fläck på himlen som syntes allt tydligare. Jag kände mig otroligt förväntansfull när ljuset, som ökade i intensitet och längd, skapade en nästan perfekt båge över Kirkjufell.

För att fånga rörelsen i norrskenet använde jag manuellt läge, och en exponeringstid på 2,5 sekunder med bländare f/2,8 och ISO 3200.”

Ge dig på den här månadens utmaning

Guillermo, Marga och Javier har fångat det vackra svaga ljuset i sina bilder. Vi vill se världen genom ditt objektiv, så delta i våra månatliga fotoutmaningar! Plocka fram kameran, utforska staden och ladda upp här.