Komma nära det som händer

Kompositionen är viktig vid fotografering, liksom att veta vad du ska ta med respektive inte ta med i en bild. Vid actionfylld fotografering är ett av de bästa sätten att behålla dramatiken i dina bilder att fylla bilden med motivet. Det får dig att känna att du verkligen är mitt i händelsernas centrum.

Försök att rent fysiskt komma så nära som möjligt. Det gör det lättare att fylla bilden med action. Om du fotograferar på en arena kommer du dessutom nästan i ögonnivå med spelarna och får den fina, lite suddiga bakgrunden som du inte skulle ha fått om du fotograferade från en plats högre upp.

Ofta finns det en gräns för hur nära du rent fysiskt kan komma. I en sådan situation kan du använda ett längre objektiv eller en kamera med lång zoom för att minska avståndet till motivet.

När du zoomar, framför allt med lång brännvidd, kommer du så nära att det är lätt att tappa motivet. Canon har tagit fram en genialisk ny teknik som löser det problemet.

Zoom Framing Assist hjälper till att hålla kvar motivet i bilden genom att zooma ut när motivet kommer för nära bildens kant. Sedan zoomar den in igen när du placerar motivet i mitten av bilden.

På så sätt får du alla fördelar med zoom utan att förlora överblicken över ditt motiv.

Actionfylld fotografering – Zooma in