A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

Festfotografering

Så tar du kreativa festbilder

En av de bästa sakerna med julen är alla fester och händelser som samlar släkt eller vänner och man får chansen att skratta, dansa, slappna av och prata. Oavsett om du bara träffar några vänner eller ett stort julfirande med hela familjen får du hjälp att skapa ovärderliga minnen genom att veta hur du fotograferar det roliga och festligheterna på ett kreativt sätt. Med de här användbara tipsen och teknikerna får du fantastiska festbilder som alla kommer att gilla och dela.

1. Välj de bästa kamerainställningarna för en inomhusfest

På fester är det ofta svagt ljus och rörliga motiv, så det är viktigt att se till att kameran är rätt inställd för att fotografera i en sådan miljö.

Du behöver inte använda blixt, men du måste se till att slutartiden är snabb nog att hantera alla rörelser. Ställ in en slutartid på ungefär 1/160 sekunder eller minst 1/250 sekunder och se till att bländaren är relativt stor (lägre f-nummer). Det hjälper även att öka ISO till en måttlig eller hög inställning, till exempel ISO 3200 eller ISO 6400.

2. Vinkla blixten rätt

Om du använder blixt bör du se till att du har konfigurerat den på ett sätt som är fördelaktigt för motiven. Om du använder ett Speedlite-blixtaggregat vinklar du det mot taket istället för att rikta det direkt mot motivet, så att ljuset studsar tillbaka på motivet. Det ger inte bara ett mer naturligt ljus, utan motivet känner sig även bekvämare.

Speedlite 470EX-AI, världens första blixt med autointelligent studs, väljer den optimala studsvinkeln genom att bedöma omgivningen och automatiskt luta blixthuvudet så att blixten studsar på precis rätt punkt på väggarna eller taket, medan du fokuserar på att ta bilden.

Om kameran är Wi-Fi-kompatibel och du kan få tag på en extern blixt med trådlös funktion, eller om du har en förlängningskabel, placerar du blixten på ena sidan och fjärrutlöser den.

3. Sprid ljuset från blixten

Ett annat sätt att få fantastiska resultat från blixten är att använda ett diffusionslock eller en liten mjuk låda över blixthuvudet. Det gör att ljuset från blixten sprids och blir mjukare, vilket hjälper dig att få naturligare hudtoner samtidigt som du fryser händelsen.

4. Testa spontan fotografering

Poserade bilder i all ära, men om du vill fånga naturliga, glada ansiktsuttryck på en fest är det spontan fotografering som gäller.

Ett längre objektiv, till exempel Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, hjälper dig att rama in mer avlägsna motiv och gör att du kan fotografera utan att det är alltför uppenbart att du riktar kameran mot någon särskild. Av samma anledning bör du stänga av kamerans AF-hjälpbelysning.

Snarare än att använda kamerans blixt när du tar spontana bilder bör du använda en stor bländare och en måttlig till hög ISO-inställning för att motiven ska bli skarpa och i fokus.

Du behöver inte använda blixt, men du måste se till att slutartiden är snabb nog att hantera alla rörelser.

Relaterade artiklar
related article - OUTDOORS

OUTDOORS

10 tips som hjälper dig att ta bättre fyrverkeribilder

Från de bästa kamerainställningarna till att få med vänner och familj på bilden – så fotograferar du glädjen och magin från fyrverkerier.

Party Photography - related article 1

MAT

Träffa matfotografen Mike Tsang som fotograferar aptitretande rörelser

Mike Tsang, en Londonbaserad gourmetmatfotograf, har alltid gillat att fånga rörelse. Läs vår intervju med Mike och upptäck hur han fryser rörelser för att fånga flyktiga ögonblick.

related article - ACTION

ACTION

Fångar spektakulär parkour med Samo Vidic

Sportfotografen Samo Vidic delar sina bästa tips för fotografering av parkour och sport i stadsmiljö.

5. Lär dig att fånga en strålande bokeh-effekt

Oavsett om det är ett hav av glittriga julgranslampor eller ett levande ljus är julen full av vackra ljus som med rätt inställningar kan förvandlas till vackra glödande klot i bakgrunden av bilderna. Det japanska ordet ”bokeh” används för att beskriva de estetiska egenskaperna hos dessa oskarpa högdagrar.

Oskarpa högdagrar i bakgrunden kan vara stora och abstrakta eller mindre och mer tydligt definierade. Du kan till och med låta kreativiteten flöda och göra de oskarpa högdagrarna stjärnformade, hjärtformade eller julgransformade – ta reda på hur i videon ovan.

Du uppnår effekten enklast när objektivet är inställt på den största bländaren, till exempel f/2,8 eller f/2, vilket gör att du kan vara mycket selektiv med var du fokuserar så att du kan få motivet att synas tydligt mot en oskarp bakgrund. Du kan även få tilltalande, suddiga högdagrar med mindre bländare, till exempel f/5,6. Förstärk effekten genom att öka avståndet mellan motivet och bakgrunden eller genom att stå närmare motivet.

6. Använd längre slutartid för att fånga rörelseoskärpa

Kortare slutartider hjälper dig att fånga rörliga motiv skarpt. En annan metod är att använda en mycket längre slutartid för att skapa rörelse i bilder med statiska motiv.

Ställ in en slutartid på ungefär 1/10 sekunder eller 1/20 sekunder om du håller i kameran när du fotograferar och se till att ett statiskt (eller relativt statiskt) motiv syns tydligt på bilden. Det är en fördel om objektivet har bildstabilisator (IS) eftersom det hjälper dig att få skarpare bilder vid längre slutartider. Vissa kameror har inbyggd IS och då fungerar kamerans bildstabilisering med alla objektiv.

Om du använder ett stativ kan du använda mycket längre slutartider för att uppnå den här effekten. Utlös slutaren via en trådbunden eller trådlös fjärrutlösare, Canon Camera Connect-appen eller självutlösaren.

A woman throws her arms back amidst trails of light

7. Fånga ljusspår på dansgolvet

Genom att styra när kameran utlöser blixten under exponeringen kan du fånga färgglada ljusränder som förmedlar känslan på festen på ett kreativt sätt, samtidigt som motivet blir skarpt. Välj en lång slutartid på ungefär en sekund och välj mellan synkroniseringsläget med första ridån eller andra ridån i kamerans alternativmeny för blixt.

Synkronisering med första ridån är standardalternativet på de flesta kameror. Det utlöser blixten i början av exponering och fångar eventuell oskärpa framför motivet. Synkronisering med andra ridån utlöser blixten i slutet av exponeringen, vilket fångar ljusspår och andra detaljer bakom motivet.

8. Fokusera på de mindre detaljerna

Kom ihåg att festbilder inte alltid behöver vara fyllda med människor. Det kan vara nog så effektivt att fånga stämningen och känslan av stunden genom att fokusera på de mindre detaljerna, till exempel julgranskulorna i granen, bordsdekorationer eller andra föremål som speglar firandet.

Om du inte kan komma tillräckligt nära motivet med det objektiv du använder bör du överväga ett makroobjektiv, till exempel Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM eller Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Med ett relativt stort objektiv, till exempel Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM (för EOS M-kameror) kan du däremot komma nära samtidigt som du kan fånga mer av omgivningen för att få ett sammanhang.

Skrivet av Matt Golowczynski