Main Header

Landskaps- och makrofotografering – allt i en tagning

Henrik Spranz spenderar sin fritid med sin kamera på den österrikiska landsbygden. Han kombinerar teknisk skicklighet med kreativ förmåga i sina fantastiska bilder som har blivit mycket populära på nätet.

Se hur Henrik tar med oss till sina favoritplatser och ger råd om hur du skapar din egen enastående stil.

Almsee Morning © Henrik Spranz

Henrik Spranz talar om att ta både landskaps- och makrobilder

Detta är den senaste i en serie av filmer som visar hur Canon-användare tog några av sina bästa bilder.

Under filmningen talade Henrik om hur han kombinerar sina två passioner, fotografering och naturen, till ett uppfyllande tidsfördriv.


Golden © Henrik Spranz

Hur kom det sig att du började arbeta som fotograf?

"Jag hade tagit massor av bilder på semestern, men var ständigt frustrerad över hur de såg ut när jag kom hem. Så jag började läsa om fotografer och deras tekniker och blev snart fast i det. National Geographic var och är en favorit och Ansel Adams ger en särskild inspiration.

Jag har alltid älskat naturen och att vandra i den, så det var ingen överraskning att jag gav mig in på landskapsfotografering.

Jag hade ingen formell utbildning men som tur var lärde ag mig snabbt att bedöma mina egna foton och vad jag gillar och inte gillar med dem för att förbättra mig till nästa gång."

Så nyckeln är 'trial and error'?

"Till viss del ja, men det betyder inte att det bara är fotografera för sakens skull. Numera är jag beredd på att det kan hända att jag går ut en dag och det inte blir några foton. Om ljuset är fel och att scenen inte inspirerar mig, så packar jag helt enkelt ned kameran och objektivet och går vidare."

Det måste vara tufft?

"Ja, men det är en viktig egenskap att vara saklig. Nu har jag både landskaps- och makroobjektiv med mig vilket ger mig fler tillfällen att hitta något värt att fotografera. Det är vad som hände i morse. Jag blev inte inspirerad av landskapsbilden, men jag upptäckte den vackra orkidén."


Unimposing Beauty © Henrik Spranz

Är det därför du gett dig in på makro såväl som landskapsfotografering, två bilder i en?

"Det kan tyckas vara så, men faktum är att jag måste förbereda mig för antingen det ena eller det andra för att se till att det fungerar, men att vara uppmärksam på andra tillfällen.

Jag började med makro eftersom jag ville ha en ny utmaning och var nyfiken på hur jag skulle kunna anpassa min stil till närbildsarbete."

Är det verkligen en stor förändring?

"Det har varit en brant inlärningskurva, men jag har haft turen att ha sällskap med en lokal gemenskap av makrofotografer som varit väldigt hjälpsamma. Faktum är att min partner Perdita är med i den gruppen och vi uppmuntrar varandra att tänja på gränserna för vårt arbete.

Du har så mycket mer kontroll över varje element än med landskapet. Faktum är att jag nyligen befann mig på en strand och ville flytta stora stenar för att påverka förgrunden!

Likheterna är där också, inklusive att tänka på att både förgrunden och bakgrunden ska leda blicken. Och naturligtvis behöver du kontrollera ljuset. Olika resultat men liknande processer för att ta bilden på rätt sätt."

Det måste vara svårt att kombinera en karriär som utvecklare med din passion för fotografering. Innebär det att du planerar mycket i förväg?

"Jag får se till att vara organiserad, veta vart jag är på väg, vilken tid jag kommer att komma dit och vad jag behöver ha med mig i min väska. Men jag är inte den sortens person som planerar och skissar på exakt den bild jag tänker ta. Jag förväntar mig lite inspiration när jag är på plats.

Timing är viktigt för mig, på grund av ljuset. Det är bara en kort stund som ljuset är rätt. Med makro har du större chans att leka med det om du använder en diffuser, men landskap kanske du bara har ett 10-minuters fönster i början eller slutet av dagen."

Är det ljuset som är så viktigt för din fotografering?

"Ja, och dess effekt förvånar mig fortfarande. Nyligen var jag på stranden och hade ställt upp utrustningen för att fotografera solnedgången, jag fick bilden jag väntade på och förberedde mig på att åka. Plötsligt ändrade klipporna färg och jag var tvungen att packa upp kameran, stativet och objektivet och börja fotografera igen. När jag kom hem var det här det enda fotot värt att bevara."


Preveli Beach © Henrik Spranz

Detta för oss till efterbehandling, hur mycket gör du på datorn?

"Det viktigaste är att bestämma sig för om bilden förtjänar mer arbete. Om det klarar testet kommer jag inte att ägna mer än 30 minuter åt att piffa till det. Jag tittar på histogrammet, jag har en känsla för vilken form som ger bäst exponering."

Kan du slutligen ge You Connect-medlemmarna några snabba råd?

"Oroa dig inte om resultaten inte blir vad du förväntat dig genast, var öppen för att lära av andra och hitta sedan din egen stil, men framför allt ska du ha roligt med kameran."

Sök på Henrik Spranz för att läsa mer om hans fotografering.