FILM

Mat i rörelse: ta steget till matfilmning

Innehållsskaparen Jessie Bakes Cakes delar med sig av sina tips för att spela in aptitretande matfilmer.
En Canon EOS R8-kamera och ett urval Canon RF-objektiv visas i en bild tagen rakt ovanifrån, omgiven av tårtor, kakor och ingredienser.

Mat har kraften att förena människor från livets alla eror, och matfotografering och -filmning har länge fängslat tittarna, särskilt i samband med framväxten av sociala medier. Det är dock inte lätt att fånga mat i rörelse – något som innehållsskaparen Jessica Marsden-Urquhart är välbekant med.

På sitt konto på sociala medier, Jessie Bakes Cakes, där hon har fler än 100 000 följare, skapar Jessie korta filmer som betonar den kreativa processen och antalet arbetstimmar bakom själva matlagningen. Hennes resa inom matfotografering började under nedstängningen. ”Jag har alltid älskat att baka, och jag kommer ihåg att jag tog hemska bilder med min telefon år 2013”, skrattar Jessie. ”År 2020 började jag fundera på det mer på allvar genom att fråga mig själv vad jag gillar att göra. Jag började förbättra mina recept men även fokusera mer på fotograferingen.”

Här beskriver Jessie sin resa från matfotografering till matfilmning, och delar med sig av praktiska tips och råd till andra som funderar på att spela in matfilmer.

Gå från matfotografering till matfilmning

En kvinna står bakom en Canon EOS R8-kamera monterad på ett stativ för att filma mat.

Du behöver inte filma för att förmedla rörelse i dina matbilder. Att fotografera kanelbullar som täcks med färskostfrosting räcker för att förändra hur tittaren uppfattar bilderna. Däremot hamnar ditt innehåll på en helt ny nivå när du övergår till film. Hur vi uppskattar mat påverkas enormt av hur den ser ut, och att framhäva struktur och skala är så mycket enklare med film. Vi älskar att titta på bilder av mat eftersom vi vill äta den, och film gör att vi vill äta den ännu mer.

Det är viktigt för innehållsskapare att anpassa sig till det föränderliga landskapet på sociala medier. ”Det som verkligen väckte mitt intresse för att gå från fotografering till filmning var förändringen av trenderna”, säger Jessie. ”Jag visste att jag var tvungen att lära mig att använda film för att min karriär och verksamhet skulle blomstra.”

Skaffa rätt utrustning för att göra maten till stjärnan

Ett par händer fäster ett Canon-objektiv på en Canon EOS R8-kamera.

”Jag kan inte släppa hur lätta Canons RF-objektiv känns jämfört med EF-objektiven”, säger Jessie. ”För att inte nämna förbättringen av kvaliteten på bildmaterialet, fokuseringsfunktionerna och bländarområdet.”

En kvinna sitter i en soffa, ler och håller en gaffel mot en muffins på en tallrik framför sig.

Att prova sig fram är en stor del av att förbättra dina färdigheter och lära dig vad som fungerar för både dig och dina följare, säger Jessie. Och om något blir fel får du gott om utsökt mat att äta upp.

Utrustningen du använder till matfilmning kan ha stor inverkan på ditt arbete, men du behöver inte lägga mycket pengar på att få fantastiska resultat. Jessie anser att val av objektiv är viktigare än kameran och rekommenderar ett objektiv på 50 mm med en stor bländare, till exempel Canon RF 50mm F1.8 STM. ”Det ger mig den upplösning och kvalitet jag är ute efter”, säger hon. Det smala skärpedjupet gör också att maten sticker ut och ser till att den är i centrum.

Jessie använde även objektivet Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM vid den här tagningen och säger att hon omedelbart förälskade sig i det. ”Det är perfekt för att komma nära maten, och skärpan i filmen är fantastisk”, säger hon. ”Jag gillar att använda det för att visa upp bakverkets läckra strukturer. AF/MF-reglaget gör det superenkelt att växla mellan manuell fokus, när jag vill behålla fokus på motivet och autofokus, när jag vill följa rörelser i en sekvens.” Dessutom gör en liten bländare att Jessie kan framhäva maten och skapa en drömsk, oskarp bakgrund. Objektivet har optisk bildstabilisering (IS) i 5,5 steg för skarpa filmer, men kan leverera upp till 8 steg när det används tillsammans med en kamera med inbyggd bildstabilisering (IBIS), till exempel Canon EOS R6 Mark II. Dual Nano USM-motorer garanterar också exakt och snabb autofokus nästan helt ljudlöst så att objektivljudet inte stör motivet.

Det mångsidiga Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ett kompakt och lätt alternativ. ”Den breda brännvidden gör att jag kan filma på långt håll för att visa hela motivet och sedan zooma in för närbilder, utan att behöva byta objektiv eller flytta stativet, och utan att förlora upplösning”, säger Jessie. ”Det reagerar även snabbt på rörelser och fokuserar ljudlöst på motivet – perfekt när du spelar in film med ljud.” Objektivet har optisk bildstabilisering på upp till 5 steg och om du panorerar objektivet med bildstabilisering aktiverat växlar det automatiskt från Standard IS till IS för panorering. Det innebär att du kan spela in filmer utan stativ och flytta runt kameran för att fånga alla detaljer.

Fram tills början av 2023 använde Jessie en APS-C-spegelreflexkamera innan hon uppgraderade till systemkameran Canon EOS R8 i fullformat. ”Jag använder artificiellt ljus så det måste matcha med färgen på kameran, annars får du gröna eller rosa toner”, säger hon. ”Det är ännu viktigare med mat, eftersom du inte vill att den vita grädden ska se gul ut. EOS R8 har verkligen hjälpt mig eftersom den gör att jag ställa in en egen vitbalansering så att jag kan få precis de färger jag vill ha.”

EOS R8 är särskilt bra för film eftersom den spelar in 4K vid upp till 60p översamplad från sensorns 6K-data, vilket resulterar i 4K-film av högre kvalitet jämfört med den som spelas in med inbyggd 4K-upplösning. Du behöver inte heller oroa dig för att missa en sekvens eftersom EOS R8 har en förinspelningsfunktion som spelar in 3–5 sekunder innan du trycker på inspelningsknappen.

Effektivisera arbetsflödet för matfilmning

En Canon EOS R8-kamera är placerad på ett stativ i 90 graders vinkel för att spela in i stående format istället för liggande.

Jessie filmar vanligtvis i stående riktning, eftersom hon är medveten om att mycket av innehållet visas på smartphones. För att spara tid planerar hon sina tagningar. ”Skriv en filmlista och fundera på storyn du vill berätta”, rekommenderar hon. ”Jag skriver ned kameravinklar, vilket objektiv jag vill använda och vilka inställningar jag tror fungerar bra. Att bli mer organiserad har verkligen hjälpt mig.”

En bild av en hand som breder ut glasyr på en tårta, öppen i Canon EOS Utility-programvaran på en bärbar dators skärm.

”Fundera på hur du kan lägga till struktur i en film, något som får tittarna att vilja sträcka sig genom skärmen och ta maten”, säger Jessie. ”Det kan vara att du använder en spatel för att bre ut glasyr på en muffins eller spritsar med ett särskilt munstycke.” Jessie använder Canon EOS Utility-programvaran för att titta närmare på strukturen i sina filmer på sin bärbara dator.

Det är viktigt att hitta en lösning som fungerar för dig. Det kan vara utmanande och tidskrävande att komma på recept, baka eller laga mat och sedan spela in, därför gör Jessie alltid flera saker samtidigt. ”När jag tar fram ett recept funderar jag redan på hur det kommer att se ut på film”, säger hon. ”När jag till exempel skriver ett recept på brownie tänker jag, ’här läggs chokladbitarna till, det är en tagning’. Du kommer förmodligen att filma i 30 minuter som du senare trimmar ned till 30 sekunder, så det är viktigt att notera vilka delar som är viktigast.”

Jessies innehåll skapas för sociala media – det filmas i stående format för att visas på en smartphone, och hon tycker att det är bra att redigera i telefonen. ”Jag använder ingen avancerad programvara för fotoredigering”, förklarar hon. ”Jag överför mina filmer till min telefon med Canon Camera Connect-appen och redigerar där. Det finns många kostnadsfria appar som du kan använda. Du behöver inte betala för en stor prenumeration.”

Hon använder även Canons EOS Utility-programvara för att på sin bärbara dator visa vad kameran ser i realtid. ”Att se vad kameran ser på en mycket större skärm är till stor hjälp när jag förbereder motivet, och när jag filmar och fångar maten i rörelse”, säger Jessie. ”Jag använder rutnätsmarkörerna i programvaran för att underlätta korrekt placering av föremål i motivet. Den ger mig dessutom full kontroll över färgtemperaturen, vilket är viktigt när jag använder artificiellt ljus för att få den bästa färgprecisionen.”

Både EOS R8 och EOS R50 kan även visa markörer för bildförhållande i kameran så att du kan komponera motivet korrekt beroende på vilken plattform för sociala medier du spelar in för. Hela bilden syns fortfarande, men stödlinjerna visar var den kommer att beskäras.

De bästa inställningarna och teknikerna för matfilmning

En kvinna förbereder en tårta framför en softbox, en bärbar dator på ett bord i närheten och en Canon EOS R8-kamera monterad på ett stativ för att filma ovanifrån.

”Tänk på hur du kan hålla någon engagerad under hela filmen”, säger Jessie. ”Ett bra knep för det är att byta sättet du filmar något. Ha inte kameran vänd mot maten hela tiden. Filma först så där, sedan rakt ovanifrån och sedan från sidan med trekvartsvinkel. När du ändrar vinklar framhävs även rörelseaspekten.”

En kvinna riktar sin Canon EOS R8 mot en skål med olika typer av choklad medan hon strör vita chokladbitar ovanpå.

När du häller glasyr, strör garnering eller skär med kniv genom en sockerkaka kan filmens hastighet göra stor skillnad. Jessie föreslår att du experimenterar med olika effekter för att se vad du kan uppnå.

Jessie säger att ett av de vanligaste misstagen när det gäller att spela in film är att inte veta när man ska växla mellan manuellt läge och AF-lägen. ”Om du tar bort något från bilden och vill att fokus ska hamna på föremålet bakom det använder du autofokus”, förklarar hon. ”Men jag filmar oftast manuellt för att undvika att fokus studsar, eftersom det kan vara distraherande.”

Det är även viktigt att experimentera med olika vinklar när du spelar in en matlagningsfilm. ”Ett perspektiv rakt ovanifrån är till exempel perfekt för att blanda smet i en skål, eftersom du kan illustrera rörelse och låta tittaren känna sig delaktig”, säger hon. ”Att växla mellan närbilder och vidvinkel är också användbart eftersom du kan visa de olika strukturerna i maten eller storleken på den.”

Även om du lägger upp många av dina filmer i realtid kan du påverka slutresultatet mycket genom att experimentera med att sakta ned eller snabba upp dem. När du redigerar kan du till och med snabba upp vissa delar av ett inlägg på sociala medier och sakta ned andra. ”Du kan filma en sekvens i slow motion och använda det som inledning eftersom slow motion gör att allt ser lyxigt ut!”, säger Jessie. Och tvärtom, hon säger att ”filmer som snabbas upp ger en känsla av mycket energi”. När du har tidsbegränsningar på inlägg kan du även få med mer innehåll på en kortare tid om du snabbar upp filmen: ”Snabb rörelse är också praktiskt när du behöver anpassa en film till en begränsning på fem eller tio sekunder”, säger Jessie.

Få trender att fungera för dig – och lita på dina instinkter

En Canon EOS R8 inställd för att filma en hand som breder ut glasyr på en tårta.

”När du filmar mat handlar mycket om att prova sig fram, så var inte rädd för att ta risker”, säger Jessie. ”Det är okej om en reel inte blir populär. Försök igen.”

Trender på sociala medier förändras hela tiden. Ena veckan är folk besatta av filmer av bananbröd, andra av fondant och glasyr, vilket kan kännas överväldigande för innehållsskapare. ”Trender kommer och går”, säger Jessie. ”Det handlar om att ta det du tycker om med den trenden och fundera på hur du kan få med det i ditt eget arbete, inte att du måste göra samma sak.”

Jessie betonar också vikten av att behålla din egen stil och inställning till matfilmning. ”Det är det som de varumärken eller kunder du arbetar med gillar. De valde dig för din särskilda stil”, förklarar hon. ”Det är lätt att känna sig hotad av människor med fler följare, men att försöka efterlikna dem och deras siffror är inte det bästa sättet att lyckas. Fokusera på varför du gör det du gör. Gör det du brinner för eftersom den passionen kommer att lysa igenom i ditt arbete. När jag säkrade min första kund hade jag bara 2 000 följare, så du behöver ingen stor publik. Du kan fortfarande ha en blomstrande verksamhet med en liten följarkrets.

”Det är okej att ifrågasätta dig själv”, fortsätter hon. ”Det finns så mycket inspiration där ute, och du kan försöka återskapa något och tänka: ’Det här passar inte riktigt min stil’ eller ’Gillar jag verkligen det här?’. Följ din magkänsla. Det lönar sig oftast.”

Så nästa gång du bakar en tårta eller lagar middag, varför inte experimentera med kamerans filmfunktioner och tipsen i den här artikeln för att se vad du kan uppnå.

Skrivet av Nikita Achanta

Relaterade produkter

Relaterade artiklar