Silhouettes in sunlight

Fotografera städer: Fem tips för bättre bilder

Städer är energifyllda och magiska platser. Dess människor, byggnader, vattendrag och gator ger oändliga möjligheter till fotografering. Så varför inte plocka fram kameran och gå ut och upptäck en stad nära dig? Vi har tagit fram fem tips som hjälper dig att ta bilder du kommer att känna dig stolt över. Läs vidare och lär dig hur du kan förbättra din komposition, hantera ljuset och hur du kan berätta din historia om staden.


1. Berätta en historia om staden

Alla städer är historiska och kulturella smältdeglar som innehåller tusentals olika historier. När du utforskar en stad kan du fundera på vilka av dess historier som intresserar dig mest och sedan gräva lite djupare i just dem. Ignorera välkända sevärdheter och försök hitta ett unikt berättelsefokus som bjuder in betraktaren i din bilds värld. Detta kan till exempel vara en historisk byggnad i Berlin som renoveras, en kock i Rom eller en grupp ur lokalbefolkningen som beger sig ut för en kväll på stan. Målet är att uttrycka det du känner för staden och att fånga dess essens i en enda bild. Försök att lämna dina betraktare nyfikna på vad de sett och vilja veta mer.


2. Fotografera staden i rörelse

Rörelsen av människor, varor och transporter är vad som utgör det pulserande hjärtat i de flesta städer. Tänk på Amsterdams cykeldrivna rusningstimmar, Bangkoks flytande marknader eller Dubais skoningslösa trafik. Om du vill fånga staden i rörelse kan du prova med att utforska den till fots tills du kommer till en stressig trafikkorsning, där kan du stanna till och ta några bilder från en intressant utsiktsplats. Om din kamera tillåter det, kan du justera slutartiden. När du har valt en längre slutartid (t.ex. 1/60 sekund eller långsammare), håller du kameran stadigt och fångar oskärpan av människor i rörelse mot ett statiskt landskap. Eller så kan du försöka panorera bilderna – där du flyttar kameran samtidigt som ett rörligt motiv, t.ex. en cykel eller en bil. Det kräver lite övning men du belönas med fina resultat.


3. Fånga staden på natten eller i svagt ljus

Många städer får nytt liv när natten faller, även om det kan vara en utmaning att fånga atmosfären på grund av det skymmande ljuset. Om du fotograferar i skymningen kan blir lättare om du använder ett stativ. Om du inte har något kan du luta dig mot en vägg och hålla kameran stadigt för att fånga gatubilder utan oskärpa. Försöka fotografera stadsmotiv på platser som är ordentligt upplysta – exempelvis Prags julmarknad eller Londons West End. Fotografering av ljusspår kan också vara givande. Varför inte leta upp en utsiktspunkt högt upp, t.ex. en bro eller en takterrass och fånga gatan nedanför? Om du har en spegelreflexkamera kan du experimentera genom att ställa kamerans exponeringstid på runt 20 sekunder. Genom att justera kamerans eller enhetens ISO-inställningar (om det går) kan du också få till fina nattbilder. Försök att hålla kameran stilla för att förhindra oönskad oskärpa, och växla till ISO 1600 eller 3200. Kamerans sensor fångar mycket mer ljus – även på natten. Eller varför testar du inte med att experimentera med de tillgängliga inställningarna på kameran för att skapa din egen unika bild av staden efter mörkrets inbrott?


4. Visa stadens kontrast

Några av de mest slående stadsbilderna visar kontraster – mellan det gamla och det nya, mellan lugn och kaos eller mellan stadens kosmopolitiska gemenskaper. Försök fånga din egen tolkning av detta tema – du kan till exempel upptäcka någon som mediterar i en hektisk park i Shanghai, fota en historisk byggnad i London som skuggas av en ny skyskrapa eller stressen i New Yorks hipsterkvarter. Prova att besöka samma plats vid olika tider på dygnet för att fånga olika stämningar. Morgonlugnet i en stads torgkaféer kan förvandlas till ett vilt party efter solnedgången.


5. Detaljerna kan göra skillnaden

Det är de små detaljerna som ger en stad dess identitet. Ofta dolda i vardagen kan dessa fascinerade egenskaper leda till slående foton. Tänk på Londons utsmyckade viktorianska gatlampor, skyltarna på Art Nouveu-stationerna i Paris tunnelbana eller mönstren i Lissabons distinkta trottoarkakelplattor. Håll utkik efter små och unika detaljer i nästa stad du besöker och fundera ut intressanta sätt att fotografera dem på.