panning shot of bike in the air

Fotografera rörelse

Förmedla ögonblick i en stillbild

Actionfotografering handlar om att fånga dramatiken, rörelsen och hastigheten. Det svåra för en fotograf är att få fram rörelsen i en stillbild.

En kort slutartid krävs för att frysa rörelsen och få skarpa bilder. Däremot skulle till exempel en bil som kör 200 km/h se ut att stå still på bilden om du använder en väldigt kort slutartid. Det är svårt för betraktaren att få en känsla av rörelse i en sådan bild.

Du kan läsa den här artikeln om panorering, en teknik där du använder en längre slutartid och följer motivet medan du fotograferar. Den förmedlar rörelse på ett mycket bra sätt, men passar endast i vissa situationer. Det krävs dessutom en del övning för att få bra resultat.

Du kan använda principerna för panorering för att förmedla rörelse med hjälp av slutartiden utan att fördjupa dig helt i tekniken genom att ställa in en längre slutartid, från 1/1 000 sek till 1/640 sek. Den lilla skillnaden kan göra att detaljerna som rör sig snabbast på motivet får en antydan till oskärpa, till exempel de snurrande hjulen på en bil eller vingspetsarna på en fågel. Gör det även till en vana att följa motivet i sökaren medan du fotograferar. Du kan få till en antydan till rörelse även med kortare slutartid med den här tekniken och när du ställer in en längre slutartid är det direkt nödvändigt.

Förutom att variera slutartiden finns det andra tekniker som du kan använda för att förmedla rörelse. Leta efter nyckelrörelsen i händelsen. Det fungerar att bara fotografera ett motiv i händelsen, men om du fotograferar två motiv som rör sig tillsammans förstärks effekten av rörelse i bilden.

Förutom de huvudsakliga rörelserna kan du leta efter sådant som uppstår på grund av hastigheten och rörelsen för ytterligare effekt, till exempel däckrök, kölvattnet vid vattensporter, damm eller lera som sparkas upp vid hästkapplöpning.

Du kan även avsiktligt skapa oskärpa i bilderna. Genom att fokusera på motivet, använda en kort exponeringstid och flytta kameran i rörelsens motsatta färdriktning kan du få oskarpa färger som förmedlar rörelse.

blur of motorcyclist
Tagen med EOS 5DS R
  • f/10.0
  • 1/30
  • 125

Relaterade artiklar
Learn to use panning for better action photos

GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

Lär dig att använda panorering för bättre actionbilder

Panorering är en fantastisk färdighet att ha, oavsett avsikten med fotograferingen. Lär dig hur du använder kameran för att ta den perfekta bilden.

Capturing motion photography

GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

Rörelsefotografering

För att fånga rörelser i foton måste du välja mellan att frysa händelsen ELLER att tillåta en kreativ oskärpa som ger ett intryck av rörelse i bilden. Canons handledare Brian Worley delar med sig av sina bästa tips om hur du fångar rörelser.

Shoot sharper fast-moving action

SPORTFOTOGRAFERING

Ta skarpare bilder av snabba rörelser

Ska du ta fantastiska actionbilder, på t.ex. urbana flodsurfare, snowboardåkare eller löpare, måste du tänka framåt. Först och främst måste du fundera över vad du vill fånga, hur snabbt motivet rör sig och var du ska fotografera från.