A close-up of a snail on a leaf. Taken on a Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens.

MAKROFOTOGRAFERING

Så fotograferar du makrofoton i höst

Att ta en närbild är grunden vid makrofotografering. Det framhäver strukturer som det mänskliga ögat inte kan se och visar skönheten som döljs i detaljerna. Du behöver inte resa långt för att öva på makro. Vardagliga föremål får nytt perspektiv när du ser dem på nära håll, så din trädgård eller en lokal park kan vara den perfekta testplatsen.

1. Vilken utrustning behöver du för makrofotografering?

Många objektiv kan fokusera på nära håll, men bara ett riktigt makroobjektiv ger en förstoring på minst 1:1 eller verklig storlek. Det innebär att när kameran är placerad vid minsta fokuseringsavstånd har bilden på sensorn samma storlek som motivet.

Den här typen av objektiv har ett mycket kort minsta fokuseringsavstånd, vilket innebär att du kan komma nära för att kunna fånga närbilder av små motiv. Objektivet Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM kan till exempel fokusera ned till 3 cm. Det här objektivet har även ett smart inbyggt LED Macro Lite-belysning för att kompensera för skuggan som skapas på motivet när kameran kommer så nära. Om du har en kamera i EOS M-serien, till exempel Canon EOS M50 eller Canon EOS M6 Mark II, har objektivet Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM samma Macro Lite-funktion.

A Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens and a tripod lie on long grass.

Om du vill ha ett smakprov på makrofotografering innan du köper ett särskilt objektiv finns det några tillbehör som kan öka förstoringen hos ett standardobjektiv. Om du till exempel monterar Canon-mellanringen EF 25 II eller Canon-mellanringen EF 12 II baktill på ett kompatibelt objektiv kan du fokusera ännu närmare än vanligt. Du kan uppnå en liknande effekt genom att fästa Canon-närbildsobjektivet 250D 58mm eller 500D 77mm på den främre filtergängan på ett objektiv.

Oavsett vilken metod du väljer för makrofotografering blir effekterna av kameraskakningar lika förstorade vid arbete nära ett motiv, så om du håller din utrustning stadig med ett stativ eller liknande stöd kan du få skarpare resultat.

2. Så ställer du in makrofotografering

Många EOS-kameror har ett särskilt närbildsprogram, men om du vill ha mer kreativ kontroll kan du ställa in kameran på Bländarförval (Av) eller Manuell (M). Båda dessa fotograferingsmetoder ger dig möjlighet att välja bländare, vilket har en betydande inverkan på utseendet och känslan i ett makrofotografi samt exponeringen.

Bländarförval är det enklaste läget att börja med, eftersom kameran automatiskt ställer in en slutartid som ger en balanserad exponering med bländaren du har valt. När du är redo att ta fullständig kontroll över dina inställningar ställer du kameran på Manuell.

3. Fördelarna med systemet vi har använt (EOS 77D + 35mm f/2.8 Macro)

Ett makroobjektiv i kombination med sensorn på 24,2 MP på Canon EOS 77D gör det möjligt att fånga tunna hårstrån på flugans ben och dess enorma röda ögon med knivskarp detaljrikedom.

Canon EOS 77D är ett utmärkt val för makrofotografering. Kamerans CMOS-sensor på 24,2 MP kan registrera en otrolig detaljrikedom och den vinklingsbara touchskärmen gör det enkelt att ta bilder från ovanliga vinklar, till exempel ur en masks perspektiv nära marken.

För att få ut mesta möjliga av den detaljförstärkande effekten hos ett makroobjektiv och den högupplösta CMOS-sensorn är det viktigt att se till att kameran inte rör sig under exponeringen. Även små vibrationer kan påverka bildkvaliteten, så överväg att använda självutlösaren för att ta bilder när kameran är fastsatt på ett stativ. Objektivet Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM har bildstabilisering, vilket är perfekt när du fotograferar ute. Men när du fäster det på ett stativ bör du komma ihåg att stänga av bildstabiliseringen, eftersom den inre mekanism som är konstruerad för att motverka rörelser kan ha motsatt effekt när ingen rörelse upptäcks. (Vissa objektiv har en funktion som upptäcker stativ, men inte alla, så det är säkrast att stänga IS av manuellt, särskilt för långa exponeringar.)

För att ytterligare minska mekaniska vibrationer kan du aktivera kamerans spegellåsningsfunktion via huvudmenyn eller ställa in kameran på Live View så att spegeln automatiskt låses på plats. Du kan även använda Canon EOS 77D:s trådlösa anslutning för att fjärrstyra kameran via Canon Camera Connect-appen som du installerar på din smartphone eller surfplatta.

4. Bländare

Relaterade artiklar
See glorious autumn through fresh eyes

HÖSTFOTOGRAFERING

Se den vackra hösten med nya ögon

Naturfotografen Theo Bosboom delar med sig av sina hemligheter för att fånga ett unikt perspektiv på hösten i all sin prakt.

How to capture nature in the city

NATURFOTOGRAFERING

Så fångar du naturen i staden

Ossi Saarinen berättar om de bästa kamerainställningarna och kreativa teknikerna för att fotografera naturen i staden.

Macro photography how-to

MAKROFOTOGRAFERING

Makrofotografering – så gör du

Ta reda på hur du kommer igång med den här guiden till närbildsfotografering.

Det låga f-talet innebär att snigeln är i fokus samtidigt som bakgrunden blir mjukt oskarp.

Ditt val av bländare påverkar skärpedjupet, det vill säga hur mycket av makromotivet som blir skarpt. Låga f-tal, som f/2.8 och f/4, ger ett kort skärpedjup (endast ett litet område i skarpt fokus), medan höga f-tal, som f/11 och f/16, ger ett större skärpedjup (mer av motivet i fokus).

Vid närbildsfotografering kan även ett stort skärpedjup innebära några få millimeter, så det finns inget utrymme för fel när det gäller fokusering. Bakgrunden blir troligtvis ur fokus oavsett, men med en mindre bländare (högre f-tal) kan du få mer av motivet skarpt, medan en större bländare (lågt f-tal) gör det möjligt att fokusera på en mindre del av motivet och få resten utanför fokus.

5. Slutartid

Det korta skärpedjupet med det här bländarvärdet skapar ett mycket snävt fokusområde, så att delar av bladet är utanför fokus.

När du ändrar bländarvärdet måste antingen slutartiden eller ISO-talet ändras för att du ska kunna bibehålla en jämn exponering. Att ändra ISO-talet kan påverka bildkvaliteten, så det är en bra idé att ställa in bländare och slutartid för att matcha din kreativa avsikt innan du ändrar ISO-talet.

Så här fungerar det: när f-talet ökar minskar storleken på bländaren i objektivet. Som ett resultat kommer mindre ljus in i kameran, så slutartiden måste bli långsammare för att bilden inte ska bli för mörk. Om du väljer ett lägre f-tal blir bländaren i objektivet större och då måste slutartiden vara snabbare för att förhindra att bilden blir för ljus.

Det kan tyckas märkligt att ett lågt f-tal, till exempel f/4, ger dig en stor bländare och ett högt f-tal, till exempel f/16, ger dig en liten bländare, men det hjälper om du tänker på det som bråktal: 1/4 är större än 1/16.

Bilden ovan togs vid en bländare på f/2,8, vilket är den lägsta bländarinställningen på objektivet Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM. Som du kan se skapar ett kort skärpedjup för denna bländare ett mindre fokuseringsområde och vacker bakgrundsoskärpa.

6. ISO

Genom att justera ISO-känsligheten kan du kombinera mindre bländare och kortare slutartider.

För bästa bildkvalitet bör du försöka använda låga ISO-inställningar, såsom ISO 100, ISO 200 och ISO 400. Med dessa värden blir slutartiden för långsam för att ge skarpa resultat när du ställer in en liten bländare eller när du fotograferar i svagt ljus.

Genom att öka ISO-värdet kan du använda en kortare slutartid, men högre ISO-tal kan leda till ökat bildbrus – den digitala motsvarigheten till kornighet. För att minska detta kan du öka styrkan på kamerans brusreducering för höga ISO-tal. Du hittar det här alternativet i kamerans röda fotograferingsmeny.

7. Var kreativ

Vid denna bländare (f/2,8) hamnar bambukvisten i fokus men bakgrunden blir oskarp.

En av fördelarna med makrofotografering är att du kan skapa fantastiska bilder precis utanför dörren. Vardagliga föremål förvandlas till fascinerande motiv när du visar dem i ett nytt ljus och du experimenterar med kamerainställningar.

Ett av de enklaste sätten att göra detta är att experimentera med bländare. I exemplet ovan var bländaren inställd på f/2,8. Bilden har en mjuk, oskarp bakgrund men ställningen med bambu i förgrunden är i perfekt fokus.

Om du gör bländarens storlek mindre kan du se mer av detaljerna i bakgrunden.

Nästa bild (ovan) togs vid f/5. Flera detaljer i bakgrunden blir synliga jämfört med bilden tagen med f/2.8.

Om du minskar bländaren ännu mer blir fler detaljer synliga i bakgrunden.

Slutligen togs bilden ovan med en mindre bländare på f/8. Exponeringen är lik de andra bilderna, men bakgrunden är nu mycket mer detaljerad. Detta visar hur små justeringar kan göra stor skillnad när det gäller makrofotografering.

Hösten är en bra tid att öva på makrofotografering. När det gröna förvandlas till brunt och naturen förbereder sig för vintern hittar du skönheten i detaljerna. Kliv utanför ytterdörren och ta en närmare titt.

Skrivet av Ian Wade och Marcus Hawkins