child holding autumn leaf

Använd höstljuset

Nu när höstens färger kommer är tiden inne att ta en promenad med din kamera. Solens låga höjd under den hör perioden gör att ljuset ofta är varmt och mjukt – perfekt för fotografering under dagens alla timmar. De stundande kalla nätterna innebär också att det är större chans att dimma bildas under morgonen – så ge dig ut och fotografera eller filma staden eller landsbygden i dimma innan solens ljus får den att dunsta bort.

Zooma in

När du vill ta porträttfoton i början av hösten gäller det att fånga personen på bästa möjliga sätt. Om du zoomar in kan resultatet bli mer smickrande, även om du får backa iväg lite. De längre zoominställningarna jämnar ut ansiktets egenskaper och blir mer tilltalande.

Objektiv för porträtt

Porträtt ser bäst ut när du använder ett långt objektiv. Försök zooma till det längsta läget och gå sedan bort från motivet, även om du har ett standardobjektiv. Detta ger det bästa resultatet.

Om du har ett längre teleobjektiv med zoom, försök vrida zoomen för att minska avståndet mellan personen och bakgrunden. Du måste kanske backa lite från personen för att få ut mesta möjliga av kompressionseffekten.

Med stark bakgrundsbelysning eller sidoljus är det viktigt att objektivets yta är riktigt ren. Fingeravtryck och smuts ökar risken för reflexer som gör bilder mjukare och kan skapa udda ljusfläckar. Det är en bra idé att använda ett motljusskydd för att minska dessa reflexer så mycket som möjligt.

Porträttläge

Vrid kamerans inställningsratt till motivlägen och välj porträttläge. Denna enkla åtgärd säkerställer att dina kamerainställningar är bättre optimerade för att ge kort skärpedjup och mjuka hudtoner. Var beredd att ta flera bilder i en serie när du försöker fånga flyktiga uttryck.

Välj ett enda ansikte

Kamerans system för ansiktsigenkänning kan identifiera flera ansikten i dina bilder. Om ditt utvalda porträttmotiv finns i en grupp av andra personer, se till att du väljer detta ansikte som det främsta blickfånget. När du har valt kommer kameran att följa det ansiktet och se till att det är i fokus och korrekt exponerat allteftersom du komponerar bilden.

Fokusera på objektets ögon

När du ställer in kameran i ett kreativt läge, t.ex. Tv, Av, P, M, får du tillgång till alla de inställningar som kameran har att erbjuda. Välj en AF-punkt, flytta den till det optimala stället, eller fokusera på objektets ögon och komponera sedan motivet. Om du är selektiv med dina fokuspunkter gör det att objektets ögon blir skarpa. Detta är den kritiska delen i ett porträtt.

När du använder ett Canon-objektiv med USM fokusmotor kan du manuellt justera fokus efter att kamerans autofokus har avslutats. Vrid bara på fokusringen på objektivet för att finjustera fokuseringen på objektet. Om du har en kamera i EOS M-serien och använder EF-M-objektiv kan du åstadkomma ett liknande resultat med AF+MF-funktionen på din kamera.

Fotografera i skuggan

Sent på höstdagskvällar kan solskenet vara mycket starkt och göra det obekvämt för den som porträttfotograferas. Det kan också ge dina foton hårda kontraster och djupa skuggor. Om du väljer ett område i skuggan under ett träd eller i skuggan av en byggnad kommer du att få mycket bättre resultat eftersom personen inte behöver kisa med ögonen. Dessutom kan den ljusa bakgrunden öka dramatiken i fotot.

Använd höstljuset

Årstidsväxlingarna tillför en speciell ljuskvalitet under tidiga höstkvällar. På grund av solens låga position på himlen är höstkvällarnas solljus mjukt och varmtonat, vilket gör det perfekt för porträttfoton. När du fotograferar människor eller porträtt kan du göra det bästa av ljuset genom att placera motivet så att solen står bakom personen, och sedan slå på den inbyggda blixten för att lägga till lite ljus i ansiktet. Kameran sköter arbetet, du behöver bara se till att motivet är relativt nära kameran, vanligtvis inom fyra meter.

Reflekterat varmt ljus

Alternativt kan du placera motivet så att det varma ljuset belyser personen från sidan. Försök att hålla en vanlig bit papper på motsatt sida till ljuskällan så att lite ljus studsar tillbaka mot ansiktets skuggsida. Papperet kan vara allt från ett A3-fotopapper till en restaurangmeny –- bara det är vitt eller har neutral färg.

Utsnittsmätning för motiv i motljus

Om du ska ta ett foto med solen bakom objektet kanske du märker att objektets ansikte ser mörkare ut än väntat. Ändra ljusmätmetod till utsnittsmätning och placera ramens centrum över objektets ansikte. Utsnittsmätning utgår från en liten cirkel runt ramens centrum. När du har mätt ljusstyrkan trycker du på knappen * för att låsa exponeringen innan du komponerar om bilden.

Fotografera under molniga dagar med flackt ljus

Ibland är de tidiga höstdagarna molniga och ger flacka skuggor och mindre ljus. Ibland är detta perfekt för porträtt, men ofta behövs lite justeringar. Använd en Speedlite-blixt och ställ in blixtens zoom så att ljuset utgörs av en smal stråle. Rikta sedan ljusstrålen mot personen för att ge extra djup och form till ansiktet. Ofta fungerar detta ännu bättre om du använder kamerans blixt. En automatisk E-TTL-blixt får exponeringarna att se så bra ut som möjligt.

Tips för inomhusporträtt

Ibland är det tidiga höstvädret oförutsägbart och du blir tvungen att fotografera inomhus. Försök hitta ett fönster och använd lite vitt nät eller tyll som en diffusor. Placera personen så att fönstrets ljus faller på ena sidan av ansiktet och be denne att vrida huvudet en aning och titta ut genom fönstret. Nu kommer det mjuka ljuset att falla jämnt över personens ansikte. Se till att du stänger av kamerablixten och håller kameran stilla för att få bästa resultat.

Välj fokuseringspunkt

Oavsett om du fotograferar porträtt, landskap eller stadsmiljöer måste du kontrollera var din kamera fokuserar. Multi-AF fungerar för många olika motiv, men när du vill vara mer specifik och ha starkt fokus på objektets ögon är en enda punkt mycket mer pålitlig. Gå till inställningarna på kameran och experimentera med de olika fokuspunkter som finns tillgängliga.

Mättade färger

Ställ in kameran så att den levererar starka mättade färger för att skapa djärva, iögonfallande bilder av den tidiga hösten. De gula, röda och gyllene nyanserna i landskap med höstfärger är ofta mer reflekterande än gröna, så ställ in kamerans exponeringskompensation till underexponering genom -1/3 eller -2/3-steg för att fånga starkare, mer mättade färger. Du kan också prova kamerafunktionen "Mina färger" om den finns tillgänglig. Välj Superintensiv för starka mättade färger.

Ta bilder i RAW-format

RAW-format (i motsats till JPEG) ger största möjliga flexibilitet när det gäller efterbehandling av dina bilder på en dator. Om du väljer att fotografera i RAW ska du se till att ha gott om utrymme på ditt minneskort. RAW-bilder kan bearbetas i vissa kameror eller (vanligtvis) på en dator. Canon inkluderar programvaran Digital Photo Professional med EOS-kameror för bearbetning av RAW-bilder. Med RAW kan du ändra vitbalansen för att ge en varmare känsla till dina bilder. Du kan också experimentera med olika bildstilar såsom Höstnyanser som kan hämtas från Canons webbplats.

Spela in video

Filmer som spelas in under början av hösten ger möjlighet att visa kontrasten mellan levande, färgglada motiv och mer dämpade motiv med låga kontraster. Parker och landsbygden är de bästa platserna för att fånga levande färger. Om du filmar vänner, familj eller andra personer, se till att alla som deltar i din film också är klädda i levande färger.

Landskapets färger med löv som glöder i höstens kulörer är ett bra sätt att skapa stämning i din video. Se till att du skapar några filmklipp där löven faller från träden, eller varför inte plocka upp en handfull löv och kasta upp dem i luften? Några löv som faller framför ditt motiv skapar en snygg bild. Många LEGRIA-modeller har ett Slow Motion-läge som kan ta snygga bilder på det här sättet. Försök också fånga ljudet av fotsteg på torra löv. Det är verkligen höstens ljud.

Slutligen är det viktigaste steget att redigera filmen och dela den – innan hösten övergår till vinter.

Visa bilderna på bästa sätt

Det är värt mödan att välja ett bra papper när du skriver ut foton med varma toner. Medan det populära högblanka Canon Photo Paper Pro Platinum ger suveränt detaljrika och lysande resultat, kan du också prova ett papper med mjukare ton. Ett bra exempel är Canon Photo Paper Plus Semi-gloss, som har sidenmatt yta och reducerad glans för en mjukare finish.

Programvaran My Image Garden från Canon samlar alla utskriftsinställningar som papperstyp, format och ramar på en enda lättnavigerad skärm. Dessutom kan du lägga till bilder i en kalender, ordna dem efter händelser, eller kombinera dem i collage eller andra kreativa utskriftssätt.

Canon erbjuder ett varierat utbud av material för din PIXMA-skrivare –- från matt, halvmatt och högblankt – alla med sina egna egenskaper för att passa din individuella stil som fotograf.