carousel at night

Fånga fantastiska detaljer, även i svagt ljus

Skymning är en magisk stund. Det är vid skymningar som festivaler väcks till liv, städernas dynamik förändras och fotografiska fotomöjligheter visar sig. Men det kan vara svårt att fånga detaljer när det är ont om ljus, särskilt om du använder kameran på din smartphone.

De manuella inställningarna hos en digital systemkamera, spegellös kamera eller avancerad kompaktkamera hjälper dig att få skarpa och detaljrika bilder i svagt ljus, vilket hade varit klart svårare utan dessa inställningar.

Använd en stor bländare (lågt f-tal) för att ta skarpare bilder

Om du har en kamera med manuella inställningar kan du styra kamerans bländare (detta kallas för ”Av”-läge på kameror från Canon). Detta talar om för kameran hur mycket ljus som kan släppas in. Ju mer ljus som släpps in i objektivet, desto snabbare blir slutartiden. En kortare slutartid kan bidra till att förhindra rörelseoskärpa. En bra slutartid för rörliga motiv är högre än 1/125-dels sekund eller snabbare. För stillastående motiv i svagt ljus kan du istället försöka att komma så nära 1/60-dels sekund som möjligt beroende på bländarinställningen.

Om du fotograferar porträtt före gryning, eller vill fånga speciella nyanser av staden vid skymning, kan du prova att ställa in bländare till den största inställningen.

Det innebär att du väljer det lägsta f-numret. Hur lågt f-nummer du kan välja beror på vilket objektiv du använder. Många objektiv har f/3,5. Andra objektiv kan gå ned till ännu lägre bländartal, som t.ex. f/2,8 eller f/1,4. Ännu en fördel med att använda en stor bländare är att du får ett kort skärpedjup, vilket innebär att motiv på en oskarp bakgrund lyftas fram.

Öka ISO-inställningen för bättre ljuskänslighet

Om du har använt en stor bländarinställning men tycker att bildens ljusstyrka fortfarande är svag kan du pröva att öka kamerans ISO-inställning. Detta talar om för kameran hur ljuskänslig du vill att dess sensor ska vara. Det är praktiskt vid fotografering på natten utan blixt.

Ju högre ISO-tal, desto ljuskänsligare blir kameran. Canons digitala systemkameror, spegellösa kameror och avancerade kompaktkameror har stora sensorer (delen som fångar bilden) så att de ger bättre bilder med högt ISO-värde än kameror med mindre sensorer, som smartphone-kameror. Prova att fotografera med 800 ISO och öka sedan värdet vid behov. Bilden kan bli lite ”brusig” eller kornig, men många moderna digitala systemkameror, spegellösa kameror och avancerade kompaktkameror kommer att kunna fotografera med 1 600 eller 3 200 ISO och ge utmärkta resultat.

Prova höghastighetstagning för fler chanser att ta bra bilder

Serietagningsläget (även kallat höghastighetstagning på vissa kameror) fångar en snabb sekvens av bilder på några bråkdelar av en sekund. Det är användbart vid fotografering av rörliga motiv eller blixtsnabba actionbilder. Du kan själv testa läget om det finns på din kamera – det ökar dina chanser att ta den fantastiska actionbilden i svagt ljus du är ute efter.

Kontrollera skärpan på dina foton

När du kontrollerar bilder som tagits i svagt ljus på kamerans LCD-skärm ska du komma ihåg att zooma in och kontrollera om detaljerna är så skarpa som du vill att de ska vara. Dina foton ska vara skarp, i fokus och utan lätt urskiljbar kornighet eller oskärpa. Om du inte känner dig säker på att bilderna blir bra när de förstoras för utskrift eller redigering kan du fotografera på nytt. För när du väl är hemma igen från en fotosession finns det inget du kan göra!