A dirt-bike speeds through a puddle, creating a spray of water.

SLUTARTID

Så bemästrar du slutartiden

Att ändra kamerans slutartid är ett sätt att justera den övergripande exponeringen för en bild. Men det har även ett kreativt syfte, eftersom det ger dig möjlighet att styra mängden oskärpa (eller bristen på den) i dina bilder.

Här är fem tips som hjälper dig få kläm på slutartiden och få mer kontroll över din actionfotografering, oavsett om du fotograferar skolans idrottsdag med en kompakt EOS M systemkamera eller motorsport med en EOS systemkamera.

1. Styr slutartiden

The screen of the Canon EOS 90D showing the Tv (Time Value) settings.
Om du vill ha direkt kontroll över slutartiden ställer du in kameran på Tidsförval (eller Tv, vilket står för Tidsvärde).

De flesta EOS-kameror har ett särskilt specialmotivläge för sport som automatiskt ställer in kamerans exponerings- och fokuseringsinställningar för fotografering av rörliga objekt. Detta kan ge dig fantastiska resultat, men du kan själv styra mer när du vill vara kreativ genom att skapa en viss effekt eller justera efter de specifika omständigheterna, till exempel när du fotograferar ett snabbrörligt objekt utan stativ på avstånd.

Om du vill ha direkt kontroll över slutartiden ställer du in kameran på Tidsförval (eller Tv, vilket står för Tidsvärde). Sedan kan du ställa in slutartiden genom att vrida på kamerans inmatningsratt eller med hjälp av touchskärmen som finns på många EOS-kameror, bland annat Canon EOS M6 Mark II och Canon EOS 90D. Kameran justerar automatiskt bländaren för att skapa en standardexponering. Den maximala slutartiden på en EOS-kamera är antingen 1/4000 eller 1/8000 sekund och den längsta automatiskt inställda slutartiden är 30 sekunder.

2. Undvik kameraskakning

A zoomed-in shot of a surfer blurred by camera shake
Tagen med
  • f/20
  • 1/50
  • 100
Ju mer du zoomar in på ett objekt, desto mer framträdande blir kameraskakningarna, så du behöver en kortare slutartid för att minimera dem. Bilden ovan är tagen med en slutartid på 1/50 sek och visar tydliga kameraskakningar. Den nedan visar en fryst rörelse och togs med en slutartid på 1/640 sek.
A sharp shot of a surfer in action.
Tagen med
  • f/5.6
  • 1/640
  • 100

Det finns två saker att tänka på när du väljer slutartid: om den är tillräckligt snabb för att undvika suddiga bilder på grund av kamerarörelser när du fotograferar utan stativ – även kallat ”kameraskakning” – samt hur snabbt objektet rör sig.

Vilken slutartid du behöver för att undvika kameraskakning beror på ett antal saker, bland annat om du använder ett objektiv med inbyggd IS (bildstabilisering) och hur blåsigt det är. Men den viktigaste faktorn är objektivets brännvidd. Ju mer du zoomar in, desto mer framträdande blir eventuella skakningar.

En generell regel för att eliminera detta problem är att försöka använda en slutartid som motsvarar den effektiva brännvidden eller snabbare. Så med ett objektiv på 50 mm använder du 1/50 sekund eller snabbare och med ett objektiv på 200 mm använder du 1/200 sekund eller snabbare. Du måste även ta hänsyn till objektets hastighet – läs vidare!

3. Fånga rörelser med korta slutartider

Relaterade artiklar
A motorbike streaks along a road, with the road and desert background a blur of colour.

ACTIONFYLLD FOTOGRAFERING

Panoreringstips för actionbilder

Om objektet i en actionbild fryses, kan man missa både hastighet och drama. Panorering är ett enkelt sätt att få tillbaka spänningen. Så här går det till.

As two cyclists race along a velodrome track, they are reflected in a mirror-like surface. Photo by Eddie Keogh.

SPORTFOTOGRAFERING

Tips för sportfotografering

Du kan ta riktigt fina bilder på lokala idrottsanläggningar, löparbanor, planer eller vid större evenemang. Här är några tips för sportfotografering.

A long exposure of a Ferris wheel creates concentric circular streaks of coloured light.

ACTIONFYLLD FOTOGRAFERING

Fånga rörelse

För att fånga rörelser i foton måste du välja mellan att frysa händelsen ELLER att tillåta en kreativ oskärpa som ger ett intryck av rörelse i bilden. Canons handledare Brian Worley delar med sig av sina bästa tips om hur du fångar rörelser.

Du kan frysa ett objekt som rör sig långsamt, till exempel en person som promenerar, med en slutartid på 1/250 sek men det behövs kortare slutartider för att få en skarp bild av en person som springer.

Slutartiden som krävs för att frysa ett objekt i rörelse beror på dess avstånd från kameran, i vilken riktning det rör sig och dess hastighet, men du kommer förmodligen att behöva en kortare slutartid än du tror. En slutartid på 1/250 sekund kan frysa ett objekt som rör sig långsamt, till exempel en person som promenerar, medan slutartider i intervallet mellan 1/500 till 1/1 000 sekund kan krävas för att frysa en person som springer. Du måste gå så högt som 1/1000 eller t.o.m. 1/4000 sekund för att få skarpa bilder av snabbare objekt, till exempel flygande fåglar och snabba bilar.

Jämför dessa bilder på en motorcykel i rörelse. Du kan se att motorcykeln och föraren är suddiga med en slutartid på 1/200 sekund, vilket ger ett bra allmänt intryck av rörelsen men fångar inte alla detaljer, medan alla detaljer är skarpa och händelsen blir fryst vid 1/1000 sekund.

A blurred shot of a rider on a dirt-bike, the background in focus.
Tagen med
  • f/14.0
  • 1/200
  • 1250
Med en slutartid man skulle kunna tro är ganska snabb, 1/200 sek (ovan), skapar den här bilden ett bra intryck av objektet som rör sig snabbt, utan att fånga detaljerna hos cykeln eller föraren. Med 1/1000 sek (nedan) fryser den här bilden händelsen.
A sharp shot of a rider on a dirt-bike in motion, the background and rider in focus.
Tagen med
  • f/5.6
  • 1/1000
  • 1250

Var beredd på att öka ISO-talet så att du kan använda kortare slutartider, särskilt när du fotograferar sport och djur.

4. Låt kreativiteten flöda med panorering

Nackdelen med att frysa händelsen kan vara att det inte längre ser ut som action. Bilder av rörliga objekt ser ofta mer dynamiska ut om objektet är skarpt men bakgrunden suddig. Om du vill uppnå denna effekt ser du till att slutartiden är lång nog för att skapa lite oskärpa och sedan följer du objektet med kameran, med samma hastighet som det rör sig. Detta kallas panorering.

A sharp rider on a dirt-bike, with foreground branches and background scenery both blurred.
Tagen med
  • f/8
  • 1/100
  • 1600
Om du panorerar kameran för att följa rörliga objekt får du en oskarp bakgrund, vilket gör bilderna mer dynamiska.

Vilken slutartid du behöver använda beror på hur snabbt objektet rör sig och hur mycket oskärpa du vill ha. Om du vill förbättra dina chanser att få objektet skarpt ställer du in AF-läget till AI Servo eller Servo, eftersom detta gör det möjligt för kameran att ständigt göra justeringar för att kunna behålla det rörliga objektet i fokus. Ett objektiv med inbyggd optisk bildstabilisering kompenserar för eventuella vertikala ”skakningar” när du panorerar kameran horisontellt och vice versa. Om objektivet har ett IS-läge ställer du in detta i läge 2 för panorering av bilder. Med den inställningen stabiliseras vertikala rörelser, men oskärpa som orsakas av horisontell rörelse tillåts.

5. Använd långa slutartider för att göra rörelser oskarpa

A man stands on rocks by the coast, with the moving waves blurred and softened by a long exposure.
Med kameran på ett stativ för att hålla kameran stilla och med lång exponering (lång slutartid) blir allt som rör sig, till exempel vågorna, oskarpa.

Du kan använda en relativt lång exponering – längre än en sekund – för att avsiktligt skapa oskärpa i en bild. Om du vill förhindra att detta överexponerar bilden måste du dock använda en snävare bländarinställning (högre f-nummer, till exempel f/16 eller f/22), ett lägre ISO-tal eller ett gråfilter för att begränsa mängden ljus som kommer in i kameran. Nu kan du antingen flytta kameran under exponeringen (vilket gör hela bilden oskarp) eller använda ett stativ för att hålla kameran stilla, så att endast de rörliga delarna av ett motiv blir oskarpa. Prova den senare tekniken för att göra vågor och forsande vatten i ett landskap mjukare eller för att göra fordon och folksamlingar i stadsmotiv oskarpa.

För exponeringar som är längre än 30 sekunder använder du bulbläge. Vissa Canon-kameror har inställningen ”B” på inställningsratten, medan andra behöver ställas in på ”M” (manuell) innan du kan bläddra igenom slutartider tills ”BULB” visas. En fjärrstyrd timer eller kabelbaserad fjärrkontroll kan vara användbart för att eliminera risken för vibrationer som uppstår när du trycker på avtryckaren. Du kan även använda Canon Camera Connect-appen för att fjärrstyra kameran från din smartphone.

Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade produkter

Relaterade artiklar



Bli inspirerad är din källa till användbara fotograferingstips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.

Tillbaka till alla tips och tekniker