Sunset over town

Landskapsfotografering

Upplev skillnaden med ett särskilt landskapsobjektiv.

Du kan få fantastiska landskapsbilder oavsett vilket objektiv du använder. Men ibland kan du fånga det allra bästa med ett motiv med hjälp av ett särskilt objektiv.

Vidvinkelobjektiv, som ofta kallas landskapsobjektiv, ger vidöppna vyer, så att du kan få plats med mer i bildrutan och skapa ännu mer intresse och dramatik.

Låt oss ta en titt på några exempel...

Old Brighton pier

bilden till vänster:
Canon EOS 5DS – brännvidd 105,0 mm
1/80 sek., f/4.0, ISO 800

bilden till höger:
Canon EOS 5DS – brännvidd 24,0 mm
1/60 sek., f/4.0, ISO 800

Att fotografera med längre brännvidder ger bättre överblick över detaljer som annars skulle gå förlorade. Med bredare objektiv riktas uppmärksamheten bort från dessa detaljer och omgivningen framhävs, vilket visar mer av motivet. Den mjuka bakgrunden ökar kontrasten och stolparna och den steniga stranden gör kompositionen bättre inramad genom att inkludera mer av stålbalkarna.

City view at night

bilden till vänster:
Canon EOS M5 – brännvidd 50,0 mm
20 sek., f/8.0, ISO 100

bilden till höger:
Canon EOS M5 – brännvidd 21,0 mm
13 sek., f/8.0, ISO 200

Användningen av zoomobjektivet vid 50 mm brännvidd i första bilden visar detaljer i staden på nära håll och varje byggnad ses individuellt. Med brännvidden 21 mm kan vi lägga till fler byggnader samt fokusera på de ovanliga ljusförhållandena i denna stadsbild, till exempel de blå nyanserna som bryter genom molnen och de varma ljusen från husen i förgrunden.

Bridge over low tide

bilden till vänster:
Canon EOS 200D och Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM med brännvidden 18,0 mm
1/10 sek., f/5.0, ISO 400

bilden till höger:
Canon EOS 200D och Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM med brännvidden 10,0 mm
1/8 sek., f/5.0, ISO 400

Med ett bredare objektiv för det här motivet syns mer av havet, vilket balanserar bron bättre i kompositionen. Det bredare vidvinkelobjektivet skapade även en bild med mer himmel, vilket framhäver den vackra färgvariationen denna mulna dag.

Oavsett om det är en mer komplett silhuett, mer himmel och förgrundsdetaljer eller med detaljer som inte syntes med det vanliga objektivet – att använda ett särskilt vidvinkelobjektiv kan ge stora fördelar när du fotograferar landskap.

Relaterade artiklar
LANDSCAPE PHOTOGRAPHY

LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Checklista för landskapsfotografering

Här är en snabb mental checklista – de sex viktigaste sakerna att komma ihåg när du fotograferar landskap.

TIME-LAPSE PHOTOGRAPHY

TIMELAPSEFOTOGRAFERING

Tips för tidsintervallfotografering

I den här korta videon och guiden får du lära dig grunderna inom tidsintervallfotografering.

LANDSCAPE AND MACRO PHOTOGRAPHY

LANDSKAPS- OCH MAKROFOTOGRAFERING

Landskaps- och makrofotografering – allt i en tagning

Henrik Spranz kombinerar teknisk skicklighet med kreativ förmåga i sina fantastiska bilder som har blivit mycket populära på nätet.