light trail over empty road

Fotografering med exponering

Fotografering med lång exponering

Lång exponering innebär att fotografera med slutartider på mellan några sekunder och ett par timmar och det är en bra teknik för att ta slående landskapsbilder.

Först och främst behöver du säkra kameran på ett stativ. Om du håller kameran i handen med en slutartid på bara 1 sekund får du en oskarp bild. Ställ in ISO beroende på motivet och använd tidsförvalsläget (Tv) för att justera slutartiden upp till 30 sekunder. Med hjälp av en fjärrstyrd slutarfunktion, som fjärrkontrollen RC-6, fjärrutlösaren RS-60E3 eller Canons trådlösa fjärrkontroll BR-E1, alternativt 2-sekunders timer undviker du kameraskakningar när du trycker på slutaren.

Som du kan se i exemplet ovan har jordens förflyttning under den långa exponeringen skapat denna stjärnspårseffekt på natthimlen.

Utmaningen med att fotografera med långa exponeringstider under dagen är att ställa in slutartiden så att tillräcklig förflyttning ska inträffa. Idealiskt är slutartider på mer än ett par sekunder, så kom ihåg att hålla ISO-talet lågt och bländaren liten. Det hjälper även att fotografera i mulet väder, skuggiga förhållanden eller vid dagens början/slut när ljuset är svagare. Alternativt kan du investera i ett filter som fästs på objektivets ände och som förhindrar att vissa ljus tränger in. Ett ND-filter fungerar bäst. Vissa kompaktkameror, till exempel PowerShot G7 X-serien, har ett inbyggt ND-filter som du kan slå på och stänga av i menyn.

Med ett lågt ISO-tal på 100 och en liten bländare på f/16 användes slutartider på 1/10 och 30 sekunder för att fånga tidvattnet när det drog in och ut.

Relaterade artiklar
Fireworks photography

FYRVERKERIFOTOGRAFERING

10 tips som hjälper dig att ta bättre fyrverkeribilder

Från de bästa kamerainställningarna till att få med släkt och vänner på bilden – så fotograferar du glädjen och magin med fyrverkerier.

Light Painting Photography

LJUSMÅLNINGSFOTOGRAFERING

Målning i bilder med hjälp av en ljuskälla och lång exponering

Att måla med ljus har blivit riktigt populärt, främst eftersom det är ganska lätt att få fantastiska resultat, kräver så gott som ingen specialutrustning och kan ge riktigt intressanta resultat.

Astrophotography

ASTROFOTOGRAFERING

Så fotograferar du stjärnhimlen

Ny kamerateknik gör det enklare än någonsin att fotografera natthimlen. De här professionella tipsen hjälper dig skapa riktigt stjärnspäckade bilder.