Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

Lär dig att använda panorering för bättre actionbilder

Panorering är en teknik som ofta används för actionbilder för att förmedla en känsla av rörelse. Den innebär att du använder en längre slutartid och flyttar kameran i samma färdriktning som motivet. När den utförs rätt förblir motivet skarpt medan bakgrunden och eventuella statiska föremål dras ut över bilden i en jämn oskärpa.

Panorering kan användas för att ge en känsla av rörelse i bilderna, för kreativ effekt och för att jämna ut bakgrunden, genom att lägga ytterligare fokus på motivet.

Panorering är en fantastisk färdighet att ha, oavsett avsikten med fotograferingen, och hemligheten bakom en imponerande panorering är ... övning. Panorering kräver bra kamerakontroll, så det är erfarenhet som behövs. Bansporter är bra motiv att öva panorering på eftersom du får många försök att finslipa din förmåga för varje varv de gör.

Ställa in kameran

Växla till läget tidsförval eller helmanuellt läge och välj slutartid. Slutartiden väljs utifrån flera faktorer: hur snabbt motivet rör sig, avståndet mellan dig och motivet, vilket objektiv du använder och hur mycket oskärpa du vill ha i bilden.

Börja med en slutartid på 1/60 sek och förläng den i takt med att du blir mer van vid rörelsen. Kom ihåg att stänga av objektivets stabilisator (såvida du inte fotograferar med ett objektiv som har funktionen Läge 2 – använd i så fall den).

Panorering är ett utmärkt sätt att göra en actionbild mer intressant i mulet väder. Genom att använda ett bredare objektiv och stå nära banan får du en bild som verkligen tar betraktaren nära händelsen.

Fokusera i förväg

Förfokusera objektivet för att förhindra att kameran fokuserar om under panoreringen. Bestäm var du vill fånga motivet och fokusera kameran, växla sedan till manuell fokusering på objektivet.

När motivet närmar sig tittar du noga på rörelsen genom sökaren, placerar en AF-fyrkant på motivet och fortsätter att följa det genom sökaren medan det rör sig framför dig. Vrid kameran i en jämn rörelse i färdriktningen – försök att undvika vertikala rörelser. Använd serietagning och tryck ned slutaren en bra stund innan motivet når den förfokuserade positionen och ta en serie bilder tills motivet har passerat den avsedda fotograferingsplatsen.

Kontrollera bilden på kameraskärmen. Om motivet är i perfekt fokus och bakgrunden har en jämn oskärpa har du gjort ett bra jobb. Det är dock sannolikt att du vill göra ett nytt försök!

Relaterade artiklar
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

Lär dig att använda exponering på rätt sätt

Upptäck hur du justerar mängden ljus i dina bilder för att ge dem ett nytt utseende.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

Förbättra dina bilder med HDR-fotografering

Lär dig att kombinera flera bilder av samma motiv, att fånga detaljer i både de ljusaste och mörkaste delarna av en bild.