The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

UTOMHUSFOTOGRAFERING

Stjärnhimlen: 5 tips för att fånga natthimlen

Att stå under natthimlen och blicka upp mot stjärnorna är verkligen en magisk upplevelse. Tack vare framstegen inom kameratekniken är det nu enklare än någonsin att ge sig ut i mörkret och ta fantastiska bilder.

Vill du testa astrofotografering? Här är våra bästa tips för att fånga stjärnhimlens skönhet.

1. Kolla väderprognosen

Glöm inte att kolla vädret innan du går ut för att fotografera, eftersom du behöver en klar natthimmel för att ta bra stjärnfotografier. Kom dock ihåg att lite moln kan förhöja stämningen i dina foton av natthimlen, så var kreativ och använd det till din fördel. Om molnen ligger relativt stilla får du färre problem med att de ser suddiga ut när du använder lång exponering. Som med alla långa exponeringstider är det avgörande att kameran står stadigt för att undvika oönskade ljusspår eller oskärpa. Använd ett stativ för att ta skarpa och tydliga bilder av stjärnhimlen och var vaksam på vinden, som kan få molnen att röra på sig och förstöra bilden.

Relaterade artiklar
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

FYRVERKERIFOTOGRAFERING

10 tips som hjälper dig att ta bättre fyrverkeribilder

Från de bästa kamerainställningarna till att få med släkt och vänner på bilden – så fotograferar du glädjen och magin med fyrverkerier.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

RESEFOTOGRAFERING

Så får du ut mesta möjliga av din kamera på en storstadssemester

11 tips och råd som hjälper dig att fånga känslan i storstadsdjungeln.

The Milky Way in a star-filled sky, above rugged cliffs in the foreground.

2. Hitta den bästa platsen för stjärnfotografering

För att ta de bästa bilderna måste du ge dig ut i naturen, långt bort från alla ljusföroreningar. Stadens ljus konkurrerar ut stjärnorna, och det gör även en hel- eller halvmåne. Det finns några välkända platser i världen där du kan ta fantastiska bilder av Vintergatan (t.ex. Death Valley i Arizona), men genom att bara köra en bit utanför ditt samhälle borde du kunna hitta en plats som är fri från artificiellt ljus.

3. Prova med andra inställningar

Om du vill fotografera stjärnhimlen måste du ta kontrollen över kameran, så ändra den till manuellt läge och prova några av de olika inställningar som beskrivs nedan.

  • Fokus: Ställ in fokus på oändlig. Du kan göra detta genom att ställa reglaget för fokusering på objektivet i manuellt läge. Använd sedan avståndsindikatorn (om objektivet har en) eller titta i sökaren och vrid fokusringen tills någonting långt i fjärran blir skarpt. När objektivet fokuserar längre bort än sex meter utsträcks hyperfokalavståndet till oändligheten och stjärnorna blir skarpa.

  • Bländare: Om du vill att stjärnorna ska visas som punkter och inte som spår måste du använda en större bländaröppning. Detta låter dig släppa in så mycket ljus som möjligt i kameran medan exponeringstiden hålls relativt kort. Kom ihåg att en stor bländaröppning ger kort skärpedjup, vilket innebär att allt i den omedelbara förgrunden kommer att vara ur fokus.
  • Slutartid: Kom ihåg att stjärnorna alltid blinkar. Ställ in slutartiden på max 20 sekunder för att bilderna av stjärnorna och Vintergatan ska bli så statiska som möjligt. Om du förlänger slutartiden mer än så får du stjärnspår.
  • ISO: Den fjärde faktorn som påverkar exponeringen är ISO-talet. Ju högre ISO-tal, desto känsligare blir sensorn för ljuset som passerar in genom bländaren. När du väl är säker på att inställningarna för bländaren och slutartiden kommer att ge dig den effekt du söker kan du börja experimentera med ISO-inställningarna. Börja med ISO på 1600 och bedöm sedan (genom att granska dina bilder) om kameran får tillräckligt med ljus från bländarinställningarna och exponeringstiden för att ta de fotografier du vill ha. Sedan kan du justera ISO-nivån uppåt (till 3200 eller så högt som kameran går) för att se hur det påverkar dina resultat.

A rock formation standing stark against a sky filled with stars.

4. Skapa en komposition

En himmel fylld med tindrande stjärnor är ett av de mest slående motiv du kan fotografera. Men du kanske bör överväga att inkludera andra element i bilderna för att göra dem mer intressanta - till exempel en byggnad, ett berg, ett landskap eller en spegelblank sjö. Enbart stjärnor för sig kan ibland sakna perspektiv eller personlighet, så leta alltid efter något unikt att fånga.

5. Fånga stjärnspår

Stjärnspår kan se dramatiska och spännande ut. Du behöver massor av tid och tålamod, ett stativ och en fjärrutlösare. Effekten skapas av jordens rotation – stjärnorna själva står helt stilla!

Det är en riktig utmaning att fånga dessa fantastiska linjer av ljus, men det kan ge otroliga resultat. Först måste du hitta Nordstjärnan. Du kan göra detta med något av de många program för stjärnkartor som finns tillgängliga för din smartphone. Om du använder Nordpolen som fokuspunkt i fotot och har lång exponeringstid, resulterar det i ett cirkelformat mönster runt en central punkt, så som visas på bilden.

Stjärnor avger inte så mycket ljus, så använd ett högt ISO-tal (800, 1600 eller högre) för att fånga deras rörelse. Var uppmärksam och experimentera innan du provar lång exponering, eftersom ju högre ISO-tal du har, desto mer sannolikt är det att du får "brus" i bilden.

Den längsta slutartid som finns på många kameror är 30 sekunder, så använd bulbexponering i manuellt läge för att få längre exponeringstid. Detta låter dig hålla slutaren öppen så länge du vill genom att helt enkelt trycka på den för att öppna eller stänga. Ställ in fokus på oändligheten. Experimentera och granska dina bilder innan du försöker med en längre exponeringstid på cirka 30 minuter. Granska sedan bilden igen. Det kan krävas några försök - och lite tålamod - innan du får det resultat du vill ha.