Inside a blue-green ice cave.

UTOMHUS

Fem tips för fotografering i kyliga förhållanden

Snö, frost och is ger spektakulära vinterscener. Men de flesta kameror är bara avsedda att fungera när temperaturen ligger på mer än noll grader. Var försiktig när du fotograferar utomhus i minusgrader.

Att fotografera i snöiga och isiga förhållanden är ofta svårt och kan dessutom skada utrustningen. Här kommer våra praktiska tips som hjälper dig genom de kalla månaderna

1. Använd ett stativ

Det är inte lätt att ta en stadig bild om händerna skakar av kyla. Ett lätt och bärbart stativ hjälper till att stabilisera kameran. Kom bara ihåg att inte vidröra stativet med händerna om det är minusgrader – du ”bränner" huden.

Om du är en entusiastisk vinterfotograf rekommenderar Canon-ambassadören och vintersportfotografen Richard Walch att du investerar i speciella klättringshandskar. Med den praktiska utrustningsdetaljen kan du använda fingertopparna och samtidigt skydda händerna mellan bilderna.

2. Ta med extra batterier

I kyla tappar batterierna laddningen snabbare än vanligt. Så behåll kameran och batterierna i väskan där de håller sig varma längre. Tänk också på att ta med dubbelt så många batterier som vanligt, så att du kan fortsätta ta bra bilder.

Relaterade artiklar
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

UTOMHUS

Tips och råd för vinterfotografering

Professionella vintersportfotografen Richard Walch delar med sig av sina experttips för bättre vinterfotografering, från att välja kamera till de bästa inställningarna.

A woman dressed in a bright red winter jacket walks towards the Skógafoss waterfall in Iceland, as heavy snow falls around her.

LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Slående landskapsfotografering

Så tar du den perfekta natursköna selfien med landskapsfotografen och influencern Ása Steinars.

How to take better winter photos

VINTERFOTOGRAFERING

Så tar du bättre vinterbilder

Få ut mesta möjliga av den här vackra årstiden med fotografen Vladimir Medvedev.

3. Vrid ringarna manuellt

Om du använder kameran utomhus och inte har vridit fokusringen manuellt eller inte använder autofokus på ett tag kan objektivets fokus- och zoomringar "frysa". Förhindra detta genom att förvara kameran inlindad i en bra väska när du inte använder den. Täck kameran med något om du fotograferar när det snöar. Du kan även se till att regelbundet vrida fokus- och zoomringen via AF-motorn eller manuellt.

4. Se upp för kondens

Om du flyttar kameran från en kall till en varm miljö bildas kondens, som kan skada utrustningen. Richard Walch ger det här rådet: "När du går på lunch ska antingen du själv eller ryggsäcken stanna utomhus. Om du förflyttar dig från en kall till en varm plats och försöker gå igenom dina bilder så är det kört. Kameran kommer att imma igen, objektivet immar igen och du skadar kameran. Du måste låta kameran befinna sig i ett enda temperaturområde”.

5. Använd motljusskyddet

När snön faller ner eller viner omkring kan motljusskyddet förhindra att snö fastnar på objektivet, förklarar Richard Walch. ”Motljusskyddet är oerhört viktigt för att förhindra vinande snö från att träffa objektivet. Du kan komma undan med mycket om du använder ett bra motljusskydd, så behåll det på och ta med dig några putsdukar för att torka av objektivet innan du lägger tillbaka kameran i väskan.

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Bli inspirerad är din källa till användbara fototips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.