2 men playing basketball with sunlight behind them

Ta din actionfotografering till nästa nivå

Ställ in rätt läge

Om kamera har lägena Tidsförval AE (Tv) och Sport är det de bästa lägena att använda. Med det första läget kan du välja slutartid, det andra väljer automatiskt åt dig.

Tips! När någon rör sig i hög hastighet mot dig är det svårt att spåra dem. Prova att förfokusera på den punkt där du tror att händelserna kommer att ske, och tryck sedan ned avtryckaren halvvägs. När händelsen sedan sker där, trycker du bara på avtryckaren för att ta bilden.

Läget Sport

Det är enklare att fotografera dynamiska sporter om du använder läget Sport. Du kan hålla avtryckaren nedtryckt medan du knäpper höghastighetssekvenser. Kameran använder spårningsfokus och ändrar dynamiskt till bästa AF-punkten för att följa händelserna – och ser samtidigt till att varje bildruta är skarp.

Lagring och batteri

Använd ett höghastighetsminneskort när du fotograferar långa sekvenser med kontinuerliga bildserier. Standardminneskorten blir snabbt fulla eftersom kameran använder kortens buffert för tillfällig lagring. Serietagningsläget använder också batterikraft, så se till att den inte tar slut. Om du inte har ett reservbatteri – stäng av batteriet när du inte använder kameran. Du kan också aktivera automatisk avstängning.

Spåra dina motiv

Titta efter SERVO AF-funktionen på kameramenyn. När den är aktiverad spårar kameran kontinuerligt rörliga motiv och håller dem i skarpt fokus. Det är bäst att börja spåra precis innan motivet är på den perfekta platsen.


Zooma in

Om du är för långt bort och behöver göra motivet större är det bäst att zooma manuellt. Använd den digitala zoomen som en sista utväg, eftersom bilden då kan bli pixlig. I stora lokaler, som idrottsarenor och konsertlokaler, belyser blixten bara två eller tre rader framför dig. Stäng av den.

Begränsa fokusområdet

I sportbilder är bakgrunden och förgrunden ofta färgstark med kontrasterande objekt. För att rikta fokus mot själva motivet i dessa scener kan du prova att använda den mindre AF-punktzonen. Det krävs viss skicklighet för att hålla dem på motivet, men resultatet gör att det är värt att använda.

Tips! Titta efter AI SERVO AF-funktionen på kameramenyn. När AI SERVO AF är aktiverat försöker kameran spåra rörliga motiv kontinuerligt för att hålla dem i skarpt fokus. Det hjälper dig att välja motiv lite tidigare och starta spårningen innan de är på den optimala platsen.


Den optiska sökaren håller båda ögonen på spelet

Använd den optiska sökarens autofokus för att spåra och följa motivet och se till att hålla ett öga öppet så att du inte missar något.

Tips! Öva på att ha båda ögonen öppna; titta genom sökaren med ett och övervaka hela scenen med det andra. Då är risken att du missar viktiga ögonblick mindre.

Timing är nyckeln

De bästa bilderna är de som tas i helt rätt ögonblick. Om du till exempel följer rytmen i en tennismatch ser du spelarna röra sig långsamt en kort stund när de servar – det är perfekt eftersom bollen står stilla.


Tips! Lås fokus på gränslinjen och håll avtryckaren halvvägs nedtryckt. När de tävlande sedan lägger in sista växeln behöver du bara trycka lätt på avtryckaren.

Justera slutartiden

Vrid inställningsratten till Tidsförval AE (Tv) och välj rätt slutartid. Bilar som kör snabbt mot dig behöver till exempel 1/1 000 s eller mer, medan barn som spelar fotboll i trädgården behöver 1/500 s. Kameran väljer då rätt bländarinställning automatiskt. Nyckeln till Tidsförval är att förutse vilken typ av rörelser du kommer att fotografera. Vid höga hastigheter använder du Auto ISO-inställningen så att du kan fånga motivet även när ljuset är svagt.

Tips! Håll människor i fokus när de närmar sig kameran: använd en kortare slutartid för att fånga det som händer. Det här är idealiskt när du fotar från sidolinjen och ser att en fotbollstackling i hög hastighet är på väg att ske.

Öva på att panorera

När du panorerar flyttar du kameraobjektivet för att följa ett motiv som rör sig parallellt med dig. Det är ofta förenat med långa slutartider, så att motivet blir skarpt medan den stillastående för- och bakgrunden blir suddig. Öva genom att använda den optiska sökaren och gör din vridning från höften så att rörelsen blir jämn. Om objektivet har en bildstabilisator (IS) använder du reglaget på objektivets sida och ställer den i IS-läge 2.

Dolda hjältar

Fantastiska sportbilder handlar inte bara om vinnarna. Det är alla de små detaljerna – matchbollen, domaren, känslan hos en av åskådarna i publiken – som tillför ett djup och en känsla i dina porträtt av evenemanget. I dessa fall kan standard- eller autoinställningarna göra susen.

Sportframgångar kan bli bra filmer. Här är några tips på hur du kan förmedla berättelsen.

Välj ut berättande punkter så att du får hjälp att konstruera storyn. Börja med arenan och publiken (och fokusera på intressanta detaljer). När du filmar lopp kan du se till att få med starten och målgången, inklusive uppvärmningar och jubel efter loppet. Filma de största konkurrenterna på olika ställen på banan. Inkludera bilder av poängtavlor, varvresultat, senaste diagram, sista varvet-ringningen och så vidare. De blir perfekta som övergångar mellan actionklippen vid redigeringen.

Tips! Variera bilderna – använd allt från vidvinkelbilder till snäva bildformat. Undvik att zooma under filmningen: komponera bilden först och tryck sedan på inspelningsknappen. Massor av korta klipp är oftast bättre än ett långt klipp.

Visa bilderna på bästa sätt

Föga förvånande är de bästa sportbilderna spännande och effektfulla – precis som själva sporterna. På ett glättat kvalitetspapper som Pro Platinum visar du dem på bästa sätt.

Om du tar bilder på en arena från olika vinklar kan du använda ett fotoredigeringsprogram efteråt för att skapa en dramatisk, sammansatt bild av hela motivet.