dark portrait of girl

Ta bättre porträttbilder

Utmanande ljusförhållanden

Det kan vara svårt att fotografera porträtt på kvällen, eftersom du förmodligen behöver en blixt för att få tillräckligt med ljus. Men ljuset som omger personen kan ofta vara mycket stämningsfullt och något du vill ha med i porträttet.

Läget Kvällsporträtt underlättar allt detta eftersom det förändrar kamerans arbetssätt. I läget Kvällsporträtt används antingen den inbyggda blixten eller Speedlite-blixten på blixtskon för att belysa huvudmotivet och låta det omgivande ljuset skapa stämningen i bilden. Det sker genom användning av längre slutartider och automatisk justering av inställningarna för blixttid. Det är möjligt att du uppfattar bakgrunden som en rad starka ljus, men de är förmodligen mycket svagare än du tror. Placera personen så att han/hon lyses upp av blixten, snarare än av det omgivande ljuset, och använd ett stativ för att minimera kameraskakningarna. Och det är ju alltid klokt att be personen sitta stilla när du tar bilden.

Ljusstarka förhållanden innebär att porträttbilderna kan få en alltför hög kontrast. En blixt kan vara till hjälp om motivet är bakgrundsbelyst av starkt solljus. Fäst antingen en Speedlite på kamerans blixtsko (om sådan finns), eller ställ in den inbyggda blixten så att den utlöses vid varje bild. Kameran kommer att jobba med att balansera blixt och dagsljus för att åstadkomma en mycket starkare bild, där båda elementen – personen och bakgrunden – är optimalt balanserade.

Välj rätt objektiv för att få motivet att framträda på rätt sätt

När du fotograferar med en EOS, ska du använda ett objektiv med stor maximal bländare för att separera motivet från bakgrunden. Fasta objektiv med en brännvidd på 50 till 100 mm är perfekt för porträttbilder. Med makroobjektiv kan brännvidden fördubblas både för porträtt och närbilder. Utnyttja den stora bländaren maximalt genom att använda Bländarförval (Av) eller manuellt läge (M) och försök använda Auto ISO för att få korrekt exponering. Växla till en enskild AF-punkt, helst inte i mitten av bildrutan – fotografering med en snabb bländare innebär att du måste fokusera exakt. One Shot-läget är också ett bra val eftersom objektivet då låser fokus, så att du kan komponera om bildrutan en aning om det behövs.

Fotografera enkelt via din smartphone

Många av Canons kameror kan fjärrstyras med din smartphone via Wi-Fi tack vare Canons app Camera Connect.

I vissa smartphones visas då en direktbild av vad kameran ser, plus ger dig möjlighet att ta foton genom att bara trycka på telefonens skärm. Ställ kameran på ett underlag så att den är riktad mot personen, använd din smartphone för att se bilden och tryck av i rätt ögonblick. Med den här tekniken slappnar personen av, eftersom du inte tittar direkt på honom/henne.

Fundera lite över utskriften innan du tar porträttet

Porträttbilder skrivs ofta ut för att ramas in, men varför inte först tänka på slutresultatet och kanske få nya idéer om hur du kan skapa porträtt och utskrifter. Om du ska göra en enda utskrift som innehåller flera bilder bör du tänka på ett enhetligt inslag som knyter samman bilderna. Du kan till exempel välja att ta tre separata foton av en person: en där personen tittar åt vänster, en mot kameran och en åt höger. Skriv ut de tre separata fotona för att kontrollera att stilen på utskrifterna är konsekvent. Om du väljer svartvit utskrift ska naturligtvis alla tre bilderna vara svartvita. Fundera över hur du kan arrangera utskrifterna för att få ett porträtt som ger stort intryck.

Experimentera med ett rörligt porträtt

Det är svårt att fånga en persons egenskaper på bästa sätt i en enda bild, men om du skapar en porträttfilm kan du komma närmare. Fundera på en berättelse som du vill förmedla om personen. Att göra en skiss eller skriva ner berättelsen kan vara till stor nytta. Överväg vidvinkelbilder för att visa hela personen och dennes miljö, eller närbilder som framhäver olika drag – leendet, ögonen, händerna, kläderna – allt som utgör berättelsen om personen. Använd den vinklingsbara skärmen för att komponera bilder från olika höjder och se hur tagningar ovanifrån eller underifrån förändrar sättet som du uppfattar personen på. Om din kamera har en Slow motion-funktion kan du experimentera för att framhäva rörelser eller skapa drömliknande inslag i det rörliga porträttet.

Tips: Håll enskilda klipp korta (2–3 sekunder) när du redigerar, och sikta på en total längd under 90 sekunder – då kan du under redigeringen istället koncentrera dig på de viktiga detaljerna som framhäver personen.