A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

PORTRÄTT

Skillnaden med ett porträttobjektiv

De flesta kameror har ett objektiv med ett allmänt syfte som fungerar för de flesta fotograferingstyperna. Det finns dock ett antal specialobjektiv som utformats för specifika genrer, till exempel porträttfotografering. Dessa kan göra stor skillnad för dina bilder. Med porträttobjektiv finns den huvudsakliga skillnaden i brännvidden och den maximala bländaren.

Välja rätt brännvidd

Brännvidden är avståndet mellan linselement i objektivet och kamerasensorn när motivet är i fokus och den anges i mm. Brännvidden för zoomobjektiv anges som minimum och maximum, till exempel 18-55 mm. Ett porträttobjektiv avser ofta ett objektiv med en brännvidd på över 85 mm.

I den klassiska kompositionen med huvud och axel ger porträttobjektivet EF 85mm f/1.8 USM en större brännvidd för att skapa ett naturligt utseende och för att separera modellen från bakgrunden.

En kortare brännvidd, till exempel 24 mm, skulle å andra sidan förvränga motivets ansikte genom att förändra dess proportioner. Bakgrunden framhävs dessutom mer med kortare brännvidder.

En större bländare hjälper

En annan viktig faktor vid val av objektiv som passar porträttfotografering är den maximala bländaren. Bländaren avser storleken på objektivets öppning, som släpper in ljus till kamerasensorn.

Alla objektiv har ett bländarvärde, till exempel f/2.8 eller f/5.6. Vissa zoomobjektiv har ett bländarvärde som beror på vilken brännvidd som väljs och de har ett bländarintervall, till exempel f/3.5-5.6. Ju mindre bländarvärde, desto större maximal öppning och det är fördelaktigt att fotografera porträtt med ett objektiv som har en större maximal bländaröppning.

En större bländare släpper in mer ljus via objektivet till kameran, så objektiv med större bländare passar utmärkt för fotografering i svagt ljus, till exempel vid porträttfotografering inomhus. En annan fördel är att fotografering med bländaren inställd på största bländaröppningen, vilket ofta kallas för ”vidöppen”, ger mer bakgrundsoskärpa som ofta önskas vid porträttfotografering.

Låt oss titta på några exempel på porträttfotografering med olika bländare, där Canon EOS M5 används med objektivet Canon EF-M 32mm f/1.4 STM.

Relaterade artiklar
A baby plays with an abacus.

BEBISFOTOGRAFERING

12 tips för bebisfotografering du kan använda idag

Bevara minnesvärda ögonblick och dokumentera bebisens utveckling med våra smarta sätt för att både ha kul och få fantastiska resultat.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

FAMILJEFOTOGRAFERING

Ta bättre porträtt: roliga utmaningar med familjefotografering

Familjebloggaren Katja Gaskell bytte sin smartphone mot en Canon EOS M50 och blev förvånad över resultaten – imponera på dig själv genom att prova de här teknikerna du också.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

FAMILJEFOTOGRAFERING

Så här tar du naturliga, kreativa familjeporträtt

Den professionella porträttfotografen Christian Anderl berättar hur du kan använda din Canon-kamera för att ta spontana bilder av familjeögonblick.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

Dessa tre bilder är alla tagna med samma brännvidd och med varierande bländarstorlek, från liten (högt f-tal) i den första bilden till stor (lågt f-tal) i den tredje bilden. När du försöker eliminera störande bakgrund vid porträttfotografering är ett objektiv med en stor bländaröppning avgörande. I den tredje bilden riktas betraktarens uppmärksamhet bort från den störande bakgrunden och mot motivets ansikte, vilket är ett mycket mer effektivt porträtt.