silhouette of surfer on wave

SPORTFOTOGRAFERING

Vattensportsaction

Surfing, kajakpaddling och andra vattensporter kan bli fantastiska motiv. Spänning, hopp, svängar, vältningar och fart kan ge fantastiskt resultat, men kräver både insats och tålamod. Här kommer några tips om hur du kan ta bättre bilder och sedan skriva ut dem på bästa sätt.

  • Använda läget Sport
  • Reducera oönskad suddighet
  • Använda läget tidsförval (Tv)
  • Använda en autofokuszon
  • Använda snabba objektiv för actionfotografering
  • Inställningar för bildkvalitet
  • Fotografera rörliga motiv
  • Visa bilderna på bästa sätt
Oavsett om du planerar att ge dig ut i vågorna, stå vid kanten av en närliggande sjö eller om du ska till stranden – var alltid uppmärksam på omgivningen och din och andras säkerhet. Läs vidare och ta reda på mer.

Skydda din kamera vid vatten eller på stranden genom att använda Canons särskilda undervattenshus. Då kan du fotografera under vatten till ett djup av 40 meter, och sand och stänk utgör inte något problem. Husen har även tätade knappar så att du fortfarande kommer åt kamerans alla funktioner.

Börja med ett fulladdat kamerabatteri och ett minneskort med gott om utrymme, så att du inte måste öppna undervattenshuset när du är ute och fotograferar. Inuti huset finns några små påsar med silikagel som håller fuktigheten nere.

Om du inte planerar att fotografera under vatten använder du motljusskyddet för att minimera slöjor och ett skyddande filter för att undvika att objektivet skadas i sanden.

Använda läget Sport för att fånga snabba rörelser

Snabba sporter fotas bäst när kameran är optimerad för att följa motivet och frysa rörliga motiv. Vrid inställningsratten till läget Sport eller använd SCN-läget och välj Sport på LCD-skärmen, om kameran har ett sådant alternativ.

Sportläget förkortar slutartiden och det hjälper till att frysa rörelsen. Sportläget ändrar även kamerans autofokussystem (AF) för att följa rörliga motiv.

Bäst resultat får du genom att hålla ned avtryckaren för att aktivera fokus, innan objektet når det idealiska läget för bilden. Sportläget slår även om kameran till snabb serietagning, så en serie bilder tas medan avtryckaren är helt nedtryckt. Om du fotograferar mycket action, kan ett snabbt minneskort med större kapacitet maximera antalet bilder du kan ta i en serie.

Tips! När du använder läget Sport är det ofta bättre att ta några bilder och sedan lyfta bort fingret från avtryckaren och hitta ett nytt objekt.

Reducera oönskad suddighet: Bildstabilisator

Längre zoomobjektiv med bildstabilisator minskar effekten av kameraskakningar, men om du låter kameran följa med i rörelsen kanske bildstabilisatorn blir mindre effektiv. Kolla om det finns en omkopplare på sidan av objektivet. Om det finns för Mode1/Mode 2 – välj Mode 2. Vissa objektiv växlar automatiskt till Mode 2 när panoreringsrörelsen identifieras.

Snabb action tas ofta med mycket kort exponering. Ställ in slutartiden på 1/500 sekund eller snabbare. Du kan behöva 1/2000 sekund för att frysa vattendroppar. Mitt i fotograferandet kanske du inte ens märker att ljusförhållandena ändras, och om slutartiden är mycket kort kanske objektivet inte är tillräckligt snabbt för att exponeringen ska bli bra. Ett snabbt objektiv har större maximal bländare (lågt f-tal), som kan släppa in mer ljus för att fånga snabba rörelser med en kortare slutartid. Om du använder Auto ISO eller egen inställning för Säkerhetsförskjutning med ISO bidrar detta till att få bästa möjliga exponering och bättre resultat.

Använda en autofokuszon

EOS -kameror har flera fokuspunkter utspridda över bildrutan och kameran fokuserar vanligtvis på det objekt som ligger närmast dig. För att vara säker på var i bilden kameran fokuserar kan du testa att välja en mindre grupp fokuspunkter, och se till att de ligger kvar på motivet.

Du kan behöva träna på detta, men resultatet är värt det. För de flesta snabbrörliga motiv kan metoden att välja en enda AF-punkt göra det svårare att få skarpa bilder, eftersom det är lätt att AF-punkten missar motivet. Val av fokuseringspunkt kan bara göras om någon av den kreativa zonens metoder – P, Tv, Av, M – valts.

AF focus zone on windsurfer
Tagen med EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Använda snabba objektiv för actionfotografering

Canons professionella sportfotografer använder ofta objektiv i den vita L-serien, eftersom de ger snabb maximal bländare och möjlighet att få avlägsna motiv större i bilden.

Vilka objektiv du väljer beror på hur nära du är rörelsen. Om du är längre bort behöver du längre objektiv, men en extrem vidvinkel kan också vara ett dramatiskt alternativ.

Relaterade artiklar
What settings are best for shooting water sports?

VATTENSPORTSFOTOGRAFERING

Vilka inställningar är bäst vid fotografering av vattensporter?

Om du är intresserad av att fotografera sport och vill ha motiv som är åtkomliga och ger fantastiska bilder är vattensporter det du letar efter.

Capturing motion photography

RÖRELSEFOTOGRAFERING

Rörelsefotografering

Oavsett vilken kamera du använder, finns det en rad olika tekniker för att fånga rörelser effektivt, lägga till kreativitet och förmedla en historia.

Zoom in and capture fast action

ACTIONFYLLD FOTOGRAFERING

Zooma in och fånga snabba händelser

Att fotografera action handlar om att fånga bråkdelar av sekunder, men du behöver inte röra dig lika fort om du är förberedd.

close up of kayaker face

Fånga åskådarna också

Ju större zoom, desto större sannolikhet är det att avlägsna objekt blir större i dina bilder. Glöm därför inte att också fota bredare vyer som visar hela sportmiljön och åskådarna. I tidningar är det bara några få sportbilder som är detaljerade närbilder. De flesta är bredare bilder som visar sporten i sitt sammanhang med omgivning och publik.

Inställningar för bildkvalitet

Om du fotograferar JPEG-bilder (i motsats till bilder i RAW-format) kan kameran ta många fler bilder i en kontinuerlig serietagning. De skrivs också mycket snabbare till minneskortet.

Kombinera stillbilder och korta filmklipp

Även om du koncentrerar dig på stillbilder kan några korta filmklipp hjälpa till att skapa ett mer slagkraftigt budskap. Många kameror har en särskild knapp för filminspelning som underlättar och ger ett alternativ till stillbilder. Sedan kan du dela både stillbilder och film i dina sociala nätverk.

Spela in video

Börja med att ta några vidvinkelbilder för att skapa stämning. Detta hjälper till att inte zooma för mycket under inspelningen. Det är ofta bättre att pausa, ändra motivets komposition, ändra inramning och zoom och sedan börja filma på nytt. Vissa LEGRIA-modeller har läget Full HD 50p för att fånga jämnare rörelser, som är perfekt för sport. Testa att använda den inställningen om den finns på din videokamera.

Ljud som fångats under evenemanget kan vara användbart. Men tänk på att om du befinner dig bland publiken får du främst publikens sorl och inte själva idrottsljudet. Experimentera med att byta till ett ljudval som minimerar åskådarnas sorl.

Testa att förflytta kameran i takt med rörelsen, istället för att ha en fast position och placera kameran på ett stativ. Detta är enklare med en bredare bild. Om det kommer flera tävlande efter varandra kan du testa olika zoominställningar för var och en. Kom ihåg att det är bra för ett avlägset objekt att bli större i bilden när det närmar sig kameran. Ställ därför in zoomen så att objektet fortfarande är kvar i bildrutan när det är som närmast.

När det gäller redigering av film kan du välja ett snabbt dynamiskt ljudspår som en grund för din film. Att mixa in ljudet som spelades in gör filmen mer kraftfull.

Visa bilderna på bästa sätt

För skarpa sport- och actionutskrifter är Canons högblanka fotopapper Pro Platinum PT-101 en perfekt matchning med Canons originalbläck. Använd dem för att skapa riktigt glättade bilder med skarpa detaljer och levande färger.

För att få en slagkraftig utskrift väljer du alternativet kantfri utskrift i skrivardrivrutinen, om din PIXMA-skrivare har det alternativet. Kantfri utskrift innebär att du kan skriva ut ända till papperets kant. Skrivaren ökar bildens storlek så att den fyller hela arket när kantfri utskrift valts. Förhandsgranska på skärmen och se till att det inte saknas några detaljer i bildens kanter.