Puffin stretching wings

Tips för naturfotografering

Tekniker för naturfotografering med Brian Worley Canon-handledare

För att kunna ta bra natur- och djurbilder är det viktigt att förstå djurens beteende samtidigt som man måste ha rätt utrustning för de förhållanden som man fotar i och för det resultat man vill ha.

Det går att få bra resultat med alla typer av kameror från Canon, och med en systemkamera har du ännu fler möjligheter eftersom finns det fler objektiv att välja mellan

Ta naturbilder med EOS

Systemkamerorna i EOS-serien är mycket mångsidiga, och med dem kan du ta bilder av allt från daggmaskar till elefanter. Här är några tips om utrustning och teknik som kan hjälpa dig skapa imponerande bilder.

Prova tele- eller zoomobjektiv

Med tele- eller telezoomobjektiv kan du ta bilder av djur från ett säkert avstånd – särskilt viktigt om du vill ta actionfyllda bilder av lejon, björnar och krokodiler.

Om du redan har en EOS systemkamera är en telezoom bra att köpa och ha som andraobjektiv. Och om du precis är på väg att sätta igång kan du med vissa av Canons kameror få ett paket med två objektiv: ett vanligt zoomobjektiv och ett telezoomobjektiv.

Stadiga bilder med kort slutartid

Med tele- och telezoomobjektiv måste slutartiden vara kortare (minst 1/50) för att det ska bli skarpa bilder med tydliga detaljer. En del djur rör sig ju väldigt snabbt, så det gäller att hänga med!

Med det sportläge som finns i EOS-kameror i den enklare klassen och mellanklassen kan du ta skarpa bilder oavsett om du fotar geparder eller sengångare. Och glöm inte att slå på bildstabiliseringsfunktionen på teleobjektivet så att du kan vara säker på att alltid få skarpa bilder.

Avancerade metoder: makrofotografering

Det fina med makroobjektiv är att man kan ta foton och få motiven att se större ut än normalt. Du kan ta bilder av insekter som ser ut som monster med utstående ögon och få med detaljer som vi människor normalt inte kan se med blotta ögat.

Makrofotografering av rörliga motiv kan vara svårt ,så du behöver rätt utrustning och stort tålamod om du vill ta riktigt imponerande bilder.

Rätt skärpedjup

Vid makrofotografering är det väldigt viktigt att tänka på skärpedjupet. Vid vanlig fotografering används ofta Bländarförval (AV på inställningsratten). För makrofotograferingen gäller motsatsen. Eftersom fotograferingsavståndet är kort måste bländaröppningen vara så liten som f/16, f/22 eller mer för att skärpedjupet ska bli så stort som möjligt och hela bilden skarp.

Bildstabiliseringsfunktionen bör användas vid fotografering med tele- och makroobjektiv, särskilt om du fotograferar handhållet. Om kameran däremot sitter på ett stativ är det bättre att stänga av bildstabiliseringsfunktionen.

Fokus på rätt saker

Man kan nog lugnt säga att djur kan vara oförutsägbara. Därför är det ganska bra att lära sig hur man ändrar fokuspunkt på kameran och hur man växlar mellan fokuseringsmetoderna One-Shot och AI Servo. Då kan du vara säker på att aldrig missa en bild när du är ute och fotar. Det kan vara bra att experimentera med manuell fokus när du fotograferar sådant som rör sig sakta eller står stilla, till exempel en flodhäst som vältrar sig i gyttjan eller en elefant som lunkar förbi.