Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

SPORTFOTOGRAFERING

Ta bra sportfoton med de här experttipsen

Dave Rogers (Getty-fotograf) karriär sträcker sig över 40 år. Han har tagit några av världens mest välkända rugbybilder. Han har funnits med på varje Rugby World Cup sedan den första år 1987. I år i Japan ska han följa Englands lag under hela turneringen. Här delar Dave med sig av sina tio bästa tips och tekniker för bättre sportfoton, oavsett vilken sport det än gäller.

Redan som tonåring i början av 1970-talet utvecklade Dave sitt intresse för fotografi, när han gick på det engelska fotbollslaget Wolverhampton Wanderers FC:s matcher. Han minns att han intresserade sig inte bara för spelet, utan också för vad som hände bakom kulisserna – och då särskilt bland fotograferna utanför planen.

Dave började sin fotografbana med att jobba på en lokal dagstidning, och tog sig sedan vidare med en blandning av skicklighet, målmedvetenhet och lite tur. Sedan dess har han gjort sig förtjänt av ryktet som en av världens bästa sportfotografer. Han har tagit en mycket välkänd bild av Nya Zeelands Jonah Lomu och Englands Mike Catt under Rugby World Cup 1995, fotat när Nelson Mandela överräcker 1995 års trofé till Springboks kapten Francois Pienaar i Sydafrika efter apartheidsystemets fall, fångat Jonny Wilkinsons dramatiska mål i övertid som gav England guldet i Rugby World Cup 2003 och mycket annat.

Sports photographer Dave Rogers holding a Canon camera.

Daves mest minnesvärda bild är från Rugby World Cup 2003. Englands lagkapten Martin Johnson tronar högt över fotografen. Han lyfter trofén i trumf några ögonblick efter lagets seger. Det går nästan att höra honom vråla av glädje, och bakom honom är lagkamraterna och fansen på stadion rusiga av vinnarlycka. Trofén ser nästan ut som en leksak i rugbyspelarens enorma händer, där den gnistrar i strålkastarljuset.

När vi träffar Dave förbereder han sig inför 2019 års Rugby World Cup i Japan. Väl där ska han följa Englands lag. Han planerar resplanen, går igenom fotoutrustningen, hämtar ut licenser för att få fjärrutlösa kameror på arenorna och så vidare. Packningen består av tre professionella kamerahus, objektiv, stativ och monostativ – och dessutom rejält med regnkläder och skydd för den japanska regniga årstiden.

Dave funderar dessutom redan över bilder han hoppas kunna ta. Han räknar med att ta tusentals bilder under turneringen, men drömbilden är en upprepning av en gammal favorit: att åter fånga hur Englands lagkapten lyfter Webb Ellis-trofén efter att ha vunnit världsmästerskapet!

Här delar han med sig av sina expertråd om hur du kan ta bättre sportfotografier, oavsett idrott.

1. Lär dig allt om sporten

"Den största utmaningen är att kunna allt om sporten", säger Dave. "Lär dig spelets regler, så att du alltid vet vad spelarna försöker göra." Om du inte kan förutse spelarens nästa drag blir det svårt att hinna med.

Alla sporter är olika. Jämfört med rugby är till exempel "spelet i fotboll snabbare, och fotograferandet också", säger han. Men rugby har å andra sidan fler spelare och personer som kan blockera sikten och stå i vägen för en riktigt bra bild. I fotboll finns det "färre spelare på planen, så du ser bättre".

2. Köp den bästa utrustning du har råd med

När Dave blev antagen till journalistutbildningen hos NTCJ (National Council for the Training of Journalists) hemma i Storbritannien ägde han inte ens någon kamera. Han blev tvungen att köpa vad han hade råd med just då: en gammal 35 mm filmkamera. Om du vill börja fotografera rekommenderar han att du tänker på "användarvänlighet, tillförlitlighet och värde för pengarna". "Köp det bästa du har råd med", säger han och varnar för att snåla eftersom det kan bli dyrt i längden.

Om du inte har råd med en hel systemkamerautrustning, eller är rädd att den är för svår att hantera, kan du sikta på en kompaktkamera eller bridgekamera som har de funktioner som behövs för sportfotografering. Canon PowerShot SX70 HS är toppvalet bland Canons bridgekameror. Den har 65x optisk zoom, tar 10 bildrutor per sekund och har snabb och exakt autofokus (AF) och ett alternativ för kontinuerlig AF som hjälper dig när motiven är mycket rörliga.

Om du däremot vill dra full nytta av Canons stora urval av objektiv har du ett utmärkt val för sportfotografering i en digital systemkamera som Canon EOS 80D.

3. Välj ett stadigt objektiv

"Standardobjektivet vid sportfotografering är Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [och den ännu lättare och nyare versionen av det här objektivet: Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM]. Det är utmärkt. Jag använder Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM mycket också. De är tillförlitliga och tål en hel del smällar. När du fotograferar sport sätter du ned kamerorna snabbt och springer omkring – de måste vara ganska robusta för att klara det.

"Om du är nybörjare är 70–200 mm mer användbara. Det är inte många som använder ett 400 mm-objektiv förrän de blir specialister."

Om du behöver uppnå liknande resultat med en snävare budget kan du överväga Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM eller Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Båda är försedda med Canons berömda bildstabilisator som gör det lättare att undvika skakoskärpa. Om dina händer skakar så skakar en del inuti objektivet också, för att motverka effekten. Det betyder att du kan få vackra, skarpa bilder även när du fotograferar utan stativ.

Martin Johnson raises the trophy after England wins the 2003 Rugby World Cup. © Dave Rogers / Getty Images
Tagen med EOS-1D X
  • f/2.8
  • 1/640
  • 1000

4. Fokusera på det som rör sig, inte på bakgrunden

"Välj en kort slutartid och stor bländare [mindre f-tal]. Det kan vara mycket på gång i bakgrunden, finnas distraherande reklam och så vidare. Kom ihåg: ju större bländaröppning, desto mindre hamnar i fokus. Se helt enkelt till att röriga bakgrunder blir suddiga, och försök använda objektivet med maximal brännvidd så länge du kan. Välj en riktigt låg ISO-inställning, så du måste använda en kort slutartid med ett lågt bländarvärde."

Ett trick Dave rekommenderar för att ta bort bakgrunden helt och hållet är att "gå lite högre upp på läktaren, så att du tittar ned på planen. Om du tar bilden uppifrån och neråt får du en ren grön bakgrund."

5. Sitt i solen

Enligt Dave är det bästa vädret när du ska fotografera om det är molnigt och ljust, enligt Dave. Ljuset blir jämnare över hela planen, så att du inte behöver justera exponeringsinställningarna så ofta. Men en solig dag, med stark kontrast mellan de skuggiga och de soliga områdena, ska du välja att sitta på den soliga sidan och arbeta in mot den skuggiga. På så sätt arbetar du i motljus. "Om du sitter i skuggan och arbetar mot solen kan det bli svårt. Fotot blir ganska ofta bara en siluett av en spelare mot ljus bakgrund. Sitt därför alltid på den soliga sidan. Färgerna blir dessutom snyggare på det sättet."

Det enklaste är att fotografera vid små lokala sportevenemang där åskådarna kan stå och röra sig runt spelområdet. Då kan du flytta på dig tills du hittar den perfekta platsen. Om alla har sittplatser kan du välja var du vill sitta. Ta reda på hur arenan är upplagd och vid vilken tid på dygnet evenemanget pågår. Välj sedan en plats som är i solen vid den tidpunkten. Det finns särskilda appar för att spåra solen. De kan vara till hjälp för fotografer.

6. Fånga siluetten

Ibland kanske du vill fota just en siluett. I så fall sänker du ISO-värdet, höjer slutartiden och minskar bländaren (använd ett högre f-nummer). "Du behöver en ljus bakgrund", säger Dave. "Underexponera alltihop. En siluett kan vara effektfull om du inte använder den för ofta. Om du gör det kan det bli klichéartat."

7. Låt kreativiteten flöda med oskärpa

När du har tagit ett bra urval av kärnbilder är det dags att låta kreativiteten flöda. Vissa ovana sportfotografer fokuserar för mycket på att frysa ögonblicket. Dave förespråkar att framhäva hastigheten med hjälp av suddighet. För att göra det kan du testa att ställa in slutartiden på 1/15 sekund. Men han framhåller att man inte vill ha så mycket rörelseoskärpa att det inte går att se vad idrottaren gör. "Man vill fortfarande att ansiktet ska vara så skarpt som möjligt."

När det gäller sporter med förutsägbara, linjära rörelsemönster som trav, friidrott och motorsport, kan du panorera (genom att med kameran följa personen eller fordonet i rörelsen). På så sätt håller du motivet relativt skarpt och allting annat blir suddigt. Det förmedlar verkligen känslan av fart.

8. Böj dig ner

Om du vill ha en mer dramatisk känsla föreslår Dave att du böjer dig ner. "Om du sätter dig på huk när spelare kastar sig mot dig, ser det ut som om de flyger genom luften."

Det här var den strategi Dave använde sig av när han tog den välkända bilden av Englands dåvarande kapten Martin Johnson som håller upp trofén efter Rugby World Cup 2003. När han placerade sig lägre än Johnson, gjorde perspektivet att den redan stora rugbyspelarens längd och styrka betonades ännu mer.

Relaterade artiklar
Two cross-country skiers makes their way up a mountain in low sunlight.

ACTION

”Gör alltid det där lilla extra för din bild”

Extremsportfotografen Richard Walch om vad som driver honom att ta häpnadsväckande bilder av skid- och snowboardåkning.

Two young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top.

ACTION

Så fotograferar du parkour: Samo Vidics bästa tips

Canon-ambassadören berättar hur du förmedlar spänningen och upplevelsen i actionfyllda sporter i stadsmiljö.

Dave Rogers' kitbag containing two Canon DSLR bodies and a number of lenses.

9. Packa för alla eventualiteter

"Jag har två kameror, och nuförtiden ganska ofta tre – för säkerhets skull. Om det regnar skyddar jag dem så mycket jag kan. Många har hårda väskor. Jag har bara en ryggsäck. Jag tar med ett Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, två kamerahus och två små zoomobjektiv. Jag tar också med mig tre eller fyra extrabatterier, i synnerhet när det är kallt och batterierna laddas ur snabbare. Ta med regnställ och linsskydd – det är alltid värt besväret. Om du inte har några kan du linda in utrustningen i en plastpåse. Det sparar in mycket reparationspengar."

Dave använder toppmodellen Canon EOS-1D X Mark II. Den lite billigare Canon EOS 80D har dock ett chassi i magnesiumlegering och är motståndskraftig mot damm och fukt. Det gör den tillförlitlig under alla förhållanden. Den har dessutom ett avancerat 45-punkters autofokussystem och snabb serietagning med 7 bildrutor per sekund med motivspårning. Det gör den särskilt lämpad för dig som vill fotografera snabba sporter.

10. Ha tålamod och fortsätt fotografera

Dave tar i genomsnitt 2 000 foton per rugbymatch. Då får han bara några få han verkligen är nöjd med. Så ge inte upp om dina första bilder inte är så bra och spännande som du hade hoppats. "Det värsta är om det står personer framför dig som täcker sikten, eller om någon rör sig genom bilden och blockerar motivet", säger han. Dave måste kasta massor av bilder, men han fortsätter att fotografera och vänta på att ögonblicken ska dyka upp. "Jag tar massor av bilder som det bara är att kasta. Men nu med digitalkameror vet du vad du har, och du ser resultatet när du tittar på baksidan av skärmen."

När du ser en riktigt bra bild på kameraskärmen känner du att dina ansträngningar lönar sig. Med tålamod, fantasi och rätt utrustning kan du också ta sportbilder värda att visa upp! (Vi rekommenderar systemkameran Canon EOS 80D med objektivet Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM eller Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, eller bridgekameran Canon PowerShot SX70 HS.)

Skrivet av Matthew Bowen

Relaterade artiklar



Bli inspirerad är din källa till användbara fotograferingstips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.

Se alla artiklar

Relaterade produkter