Canon lanserar kompakt Cine-objektiv med servodrift

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S, ett nytt Cinema EOS-objektiv med servodrift. Det är framtaget för professionella filmare och avancerade amatörer och är ett tillskott i serien som sedan tidigare innehåller objektiven CN7x17 och CN20x50. Objektivet ger enastående resultat tack vare perfekt balans mellan hantering, precision och kvalitet.

CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S.jpg

CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S

Servofunktionen drivs via kontakter på EF-fattningen och stöder handhållen tagning. Som tillval lanserar Canon dessutom ZSG-C10, ett speciellt zoomgrepp som passar handhållna riggar perfekt. Och helt kostnadsfritt finns nu också en firmware-uppgradering för Cine-objektivet CN7x17, som innehåller Dual Pixel CMOS AF, Push Auto bländarinställning och One Shot AF eller kontinuerlig AF tillsammans med Canons kameror Cinema EOS C100 och C300*.

Enastående 4k optisk prestanda
CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S bygger på Canons välkända kunskap inom optisk design och avancerade tekniker, har en upplösning som matchar 4k och levererar exceptionellt högkvalitativa bilder. Brännvidden 18-80 mm motsvarar 4,4x zoomintervall med stabil T4,4 i hela zoomomfånget, från bildens mitt ut till kanterna. Canons tre bildstabiliseringslägen gör objektivet helt stabilt, även vid handhållen inspelning – perfekt vid till exempel bröllopsinspelningar. CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S har dessutom en 9-bladig bländare, som ger en mycket fin bakgrundsslöja, är färgbalanserat och matchar andra Cinema EOS-objektiv.

Den perfekta följeslagaren för ensamfilmare
CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S väger bara 1,2 kg, är Canons hittills minsta och lättaste Cine-objektiv med servodrift – idealiskt för alla som filmar på fältet, till exempel nyhetsinslag och vid intervjuer. Kompakt storlek och lätt vikt innebär att det också kan användas för att filma med drönare eller i diskreta eller begränsade lägen. Objektivet är mycket lätthanterligt, objektivbyte behövs inte och det öppnar många tagningsmöjligheter för ensamfilmare.

Utmärkt prestanda
CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S har fantastisk servodrift. Servoenheten är inbyggd i objektivet och zoomhanteringen sker med hög precision. Dokumentärfilmare och andra filmmakare får maximal hastighet och svarsvillighet med flexibel växling mellan auto- och manuell fokusering och zoom. Zoomgreppet ZSG-C10 är ett perfekt tillbehör för alla som filmar i utmanande situationer med kameran på axeln eller handhållet. Greppet fästs på objektivets sida och ger enkel zoomhantering.

Det interna fokussystemet i tre grupper minskar förändringen av bildvinkel (s.k. breathing) vid fokusering. Att ändra fokus utan att förlora betraktningsvinkeln går snabbt och underlättar för alla som filmar snabba händelseförlopp, till exempel i reklamsammanhang eller i företagsfilmer.

Säljstart: Q4 2016
Rekommenderat pris inkl. moms: 60 490kr (exkl. moms 48 392kr)

* Funktionerna i firmware-uppdateringen beror på kamera – kompatibilitet med kamerorna Cinema EOS C100 och C300 i originalversion och i Mark II-versioner
Läs nästa

Canon uppmärksammas med den internationellt välkända designutmärkelsen iF Design Award för 24:e året i rad

2018-02-14 – Canon meddelar att iF International Forum Design GmbH har tilldelat Canon den prestigefyllda utmärkelsen 2018 iF Design Award för sex produkter.