Nya flaggskepp för Cinema EOS System 4k: Canon lanserar EOS C700 (EF/PL) och EOS C700 GS PL

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar två nya flaggskepp i det ansedda systemet Cinema EOS – EOS C700 (EF/PL) och EOS C700 GS PL. Båda modellerna är redo för 4k-generationen. Avancerade produktions- och TV-bolag kan på ett enkelt och intuitivt sätt göra inspelningar med stort dynamiskt omfång och överlägsen kvalitet. EOS C700-kamerorna tar kreativ 4k Slow motion-film internt, med bildfrekvenser på upp till 59,94P/50P och 2k-film upp till 200p/240p (sensorbeskärning), eller 4k RAW upp till 100P/120P, till den dockningsbara CODEX* RAW-inspelningsenheten (tillval). Den moduluppbyggda designen hanterar alla inspelningskrav och för första gången inkluderas stöd för Apple ProRes-formatet. EOS C700 GS PL är framtagen för snabbrörliga objekt och action och är också den första Cinema EOS-kameran med global shutter.

EOS C700 FSL 02.jpg

EOS C700 / C700 PL / C700 GS PL

Kvalitet och flexibilitet i alla produktioner
Båda kamerorna ger den flexibilitet som branschen kräver och har Canons Super 35 mm CMOS-sensor med ett maximalt pixelantal på 4,5k** (EOS C700 GS PL har 4,2k) för att spela in 4k DCI eller 4k UHD upp till otroliga 810 Mbit/sekund. Kombinationen sensor/tredubbla DIGIC DV5-processorer innebär att dokumentärfilmare kan spela in naturfenomen och fängslande berättelser otroligt detaljrikt och leverera spektakulära, högupplösta filmer med lågt brus och kort skärpedjup. Med ISO upp till 102 400 och inbyggda gråfilter i upp till 10 steg ger båda modellerna större flexibilitet och enastående filmiska detaljer, även i utmanande ljusförhållanden.

EOS C700 EF med Dual Pixel CMOS AF låser på och spårar objekt fantastiskt effektivt. Kameraoperatören kan koncentrera sig på bildkompositionen och nyhetsreportrar på språng filmar bekvämt. Alla som arbetar med dramaproduktion kommer att uppskatta den lovordade funktionen Dual Pixel Focus Guide, som ger större kontroll och noggrannhet. EOS C700 (EF/PL) stöder Canon Log 3, Log 2 och Log Gamma och kan spela in upp till 15 stegs dynamiskt omfång (14 steg för EOS C700 GS PL), så att tagningen kan graderas bättre och mer flexibelt i ett HDR-arbetsflöde vid efterbearbetningen.

Professionell integrering i arbetsflödet
EOS C700 (EF/PL) stöder många olika färgrymder, inklusive Canon Cinema Gamut, BT.2020 och DCI-P3, och har också stöd för arbetsflödet ACES 1.0. Kameran hanterar också HDR-visning med SMPTE ST.2084. Alla versioner av EOS C700 kan ansluta direkt till Canons 4k- referensdisplay – den nya DP-V2420 – en ljusstark referensdisplay som kan stödja den nya standarden ITU-R BT.2100 och ge ett integrerat, effektivt och pålitligt HDR-arbetsflöde.

EOS C700 spelar in 4k-filer i hög bithastighet internt till dubbla CFast 2.0™, både för format XF-AVC och ProRes, samtidigt som 4k RAW-filer kan spelas in på en extern inspelningsenhet. Ethernet RJ-45-kontakten möjliggör Live Streaming av Full HD-tagningar via Internet och man kan också ansluta till ett trådlöst nätverk med hjälp av den trådlösa filsändaren som tillval (WFT-E6B/WFT-E8).

Bygg upp kameran efter egna önskemål
Kameran kan anpassas efter enskilda behov och filmscener. Den har många olika tillbehör som tillval, till exempel ett nytt 0,7" OLED sökarsystem (EVF-V70), som ger Full HD-upplösning (1920 x 1080) med ett stort färgomfång. OU-700 är en tillvalsenhet för fjärrhantering, som också kan användas för att styra kameran när inspelningen görs av ett helt filmteam. Ett skräddarsytt axelstöd (SU-15) och ny manöverenhet för axelstödet (SG-1), för nyhetsbevakning och avancerade dokumentärfilmare vid inspelning ute på fältet.

Stöd för anamorfiska objektiv och många EF- och PL-objektiv ger stor kreativ valfrihet. och Canons kompatibla broadcast-objektiv med B4-objektivadaptrar kan också användas (i Full HD-läge). EOS C700 med EF-fattning och Cinema-lås och modellen EOS C700 PL med stöd för Cook/i Technology kan till och med via Canons service utbyta fattningar, om användarkraven skulle förändras.

EOS C700 – viktiga egenskaper

• 4k (4 096 x 2 160) filminspelning i upp till 810 Mbit/s
  • Intern 10/12-bitars XF-AVC- eller ProRes-inspelning
  • 4k-inspelning upp till 59,94P/50P internt eller 100P/120P med CODEX-inspelningsenhet som tillval
  • Dynamiskt omfång i upp till 15 steg
  • Dual Pixel CMOS AF (endast EOS C700) eller modellalternativ med global shutter

Rekommenderat pris:
EOS 700 EF, inkl. moms 315 500 kr (exkl. moms 252 400 kr)
EOS 700 PL, inkl. moms 315 500 kr (exkl. moms 252 400 kr)
EOS 700 GS PL inkl. moms 336 780 kr (exkl. moms 269 424 kr)
Säljstart: december 2016

*Utvecklad i samarbete med Canon, dedikerad och dockningsbar CODEX RAW-inspelningsenhet (CDX-36150) som tillval
**4,5 k RAW-inspelning kommer också att stödas efter en firmware-uppdatering (som släpps i slutet av mars 2017)
Läs nästa

CANON TILLDELAS SEX UTMÄRKELSER FÖR KAMEROR OCH TILLBEHÖR AV TIPA 2018

Canon meddelar stolt mottagandet av sex utmärkelser från TIPA (Technical Image Press Association). TIPA representerar 30 branschtidskrifter i 15 länder från fem kontinenter och är en av världens ledande pressorganisationer för foto och bildbehandling. Första gången Canon hyllades av TIPA var 1991 och i år är det 24:e året som Canon fått erkännanden för sina tekniska innovationer inom fotobranschen. Juryn träffas årligen för att diskutera de senaste bildbehandlingsprodukterna, och allt från innovation, användning av spetsteknik till design och övergripande produktkvalitet tas med i utvärderingen – för att kunna välja ut och uppmärksamma de allra bästa produkterna i branschen.